شهر خبر

انتخاب اعضای هیئت تحقیق از پتروشیمی باختر /آغاز اقدامات اجرای هیئت تفحص


انتخاب اعضای هیئت تحقیق از پتروشیمی باختر /آغاز اقدامات اجرای هیئت تفحص

نماینده مردم مهاباد در مجلس از تعیین اعضای هیات رئیسه تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی خبر داد.

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، از تعیین اعضای هیئت رئیسه، هیئت تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پتروشیمی باختر به بخش خصوصی خبر داد.

وی افزود: در جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس نشست اعضای پانزده‌گانه هیئت تفحص از نحوه واگذاری پتروشیمی باختر به بخش خصوصی برگزار شد که در این جلسه با آرای اعضا، مجتبی توانگر نماینده تهران به عنوان رئیس، جلال محمودزاده نماینده مهاباد به عنوان نایب رئیس اول، شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان به عنوان نایب رئیس دوم و علیرضا زندیان نماینده بیجار به عنوان دبیر آن هیئت انتخاب شدند.

نماینده مهاباد در مجلس با بیان اینکه اقدامات اجرایی برای تفحص از هلدینگ پتروشیمی باختر متشکل از هفت پتروشیمی مهاباد، میاندوآب، کردستان، کرمانشاه، لرستان، اندیمشک و کاویان) آغاز شده است: در این راستا بنده دیداری با تعدادی از مسئولین ارشد وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی ایران داشته‌ام.

محمودزاده با تاکید بر اینکه با تعیین اعضای هیئت رئیسه تحفص از نحوه واگذاری پتروشیمی باختر با بیان اینکه روند تحقیق و تفحص از این مجموعه آغاز شده است، گفت: در جریان واگذاری پتروشیمی باختر، هزاران میلیارد ضرر به بیت المال وارد شده است.

وی با بیان اینکه ما در مجلس قبل سابقه این مسئله را داریم و تحقیقاتی را در باره محور‌های طرح تفحص انجام داده‌ایم، اظهار داشت: چندین زونکن اطلاعات، مستندات و نامه‌نگاری‌ها مربوط به تخلفات واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر جمع‌آوری شده و در این مجلس و با تصویب طرح تفحص و تشکیل هیئت جدید این روند را تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهیم داد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی بیان داشت: براساس این طرح، تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هفت واحد پتروشیمی (هلدینگ باختر از جمله پتروشیمی مهاباد به بخش خصوصی (که در سال١٣٩١ انجام گرفته) از سوی وکلای ملت در جلسه علنی پارلمان بررسی می‌شود.

محمودزاده پیرامون محور‌های این طرح تفحص گفت: بررسی سوابق کاری و مالی سهامداران در ارتباط با این واگذاری، بررسی عوامل دخیل در واگذاری و برنده اعلام کردن شرکت مذکور، بررسی ارقام واقعی اعلام شده هلدینگ در زمان واگذاری، بررسی نحوه ارتباط مسئولیت پتروشیمی و وزارت نفت در این واگذاری، بررسی میزان بدهی هلدینگ به دولت، نحوه فروش محصولات تولیدی و قیمت آن، نحوه احتساب قیمت‌گذاری گاز تحویلی به هلدینگ، بررسی ضرر و همچنین زیان وارده به منابع داخلی و بیت‌المال در این واگذاری، از جمله محور‌های این تفحص است.

به گزارش تسنیم، نمایندگان در جلسه علنی روز (چهارشنبه، 7 آبان ماه 99) مجلس شورای اسلامی با 177 رأی موافق، 34 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در جلسه با انجام طرح تفحیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی موافقت کردند.

انتهای‌پیام/