شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#هنرمند#امام خمینی (ره)#همزمان#اهل سنت

کتابت دیوان امام خمینی (ره) توسط هنرمند هندی+ عکس و فیلم


کتابت دیوان امام خمینی (ره) توسط هنرمند هندی+ عکس و فیلم

دیوان امام خمینی(ره) به کوشش شمیم احمد بجنوری، خوشنویس اهل سنت کشور هند، همزمان با سالروز عروج ملکوتی امام(ره) کتابت شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دیوان امام خمینی(ره) در بخش هنرهای ایرانی - اسلامی مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور توسط خوشنویس اهل سنت هندی، شمیم احمد بجنوری که به آثار امام خمینی(ره) علاقه‌مند است، به خط نستعلیق بر روی پوست کتابت شد.

امام خمینی(ره) از سنین نوجوانی شروع به استنساخ در اشعار کسانی چون ملک‌الشعرای بهار، میرزا اشرف‌الدین قزوینی و حجت لاری کرده‌اند و به دلیل ارتباط عمیق با فرهنگ ایرانی اسلامی، در آثار خود به اشعار شعرایی چون حافظ و مولانا در بیش از 100 مورد استشهاد کرده‌اند.

از قدیمی‌ترین آثار شعری امام(ره) می‌توان به «آثار الحجه» و «آینه دانشوران» اشاره کرد. اشعار امام(ره) در حوادث مختلفی مفقود شده‌اند که پس از پیروزی انقلاب به اصرار خانم فاطمه طباطبایی، عروس ایشان، اشعاری در قالب‌های گوناگون با مضامین عرفانی سرودند که پس از رحلتشان در چند دفتر با عناوین «سبوی عشق»، «باده عشق»، «نقطه عطف» و «محرم راز» منتشر شد و سرانجام همه این آثار در مجموعه‌ای واحد به نام «دیوان امام(ره)» به چاپ رسید.

اثر کتابت شده توسط هنرمند هندی شامل غزلیات و بخش اول اشعار دیوان حضرت امام خمینی (ره) است که همزمان با سالروز عروج ملکوتی ایشان کتابت شده است.کشور هندوستان، میراث‌دار سنت کتابتی است که نزدیک به هزار سال قدمت دارد؛ به طوری که کتابت آثار ادبی، نسخه‌های خطی، کتبیه‌نگاری‌ها، شجره‌‌نویسی‌ها، اسناد و فرمان‌های بسیاری از گذر این سده‌ها به یادگار باقی مانده است. نمونه‌های بی‌نظیری از این میراث مشترک در بسیاری از اماکن تاریخی و موزه‌ها حفظ و نگهداری می‌شود.

شعر , امام خمینی , کشور هند ,

خوشنویسان و نقاشان معاصر عاشق هندی علاقه‌مند به ایران با تلاش و ممارست می‌کوشند سنت نیاکان خویش را حفظ ‌کنند و فرهنگ خوشنویسی و کتاب‌آرایی را زنده نگاه دارند. در راستای احیای این سنت، مجموعه‌های بی‌نظیری از قرآن کریم و شجرنامه‌ها در مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور توسط هنرمندان هندی تهیه شده است.

همچنین این دسته از هنرمندان با بهره‌گیری از هنر خود و با  همکاری بخش احیای میراث مکتوب مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور توانسته‌اند بسیاری از نسخ خطی را بازسازی و مرمت کنند، این آثار بر پایۀ هنرهای سنتی هند و با هدف حفظ و حمایت از این میراث مشترک ارزشمند خلق شده‌اند.

از جمله آثار خلق توسط شمیم احمد بجنوری در مرکز بین المللی میکروفیلم نور می‌توان به کتابت بزرگ‌ترین شاهنامه ی جهان و کوچک‌ترین صحیفه سجادیه جهان اشاره کرد.

در ادامه می‌توانید بخش‌هایی از دیوان کتابت شده امام(ره) توسط این هنرمند هندی را ببینید:

 

شعر , امام خمینی , کشور هند ,

انتهای پیام/