شهرخبر
ناصر ایمانی: اتکا به رای مردم باور قلبی امام بود

ناصر ایمانی: اتکا به رای مردم باور قلبی امام بود

حذف مردم از صحنه سیاسی باعث تضعیف نظام می‌شود

اعتمادآنلاین| ایمانی در پاسخ به این سوال که مردم در نگاه امام خمینی(ره) چه جایگاهی در عرصه سیاسی و اداره امور داشتند، گفت: امام خمینی(ره) زمانی جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند و از این ترکیب دفاع کردند که ترکیب‌ها و اسم‌های مختلفی برای نظام تازه تاسیس مطرح می‌شود. در این بین برخی از جریانات مذهبی هم حکومت اسلامی را مطرح می‌کردند. که امام بر ترکیب جمهوری اسلامی ایران تاکید و حتی در آستانه همه پرسی به صراحت از این ترکیب بدون هیچ تغییری دفاع کردند. مسئله ترکیب جمهوریت با اسلامیت نشان دهنده باور عمیق قلبی امام به مردم در اداره امور است چرا که امام خمینی هیچگاه حرفی  را که به آن اعتقاد نداشتند، بیان نمی‌کردند.

 

به گزارش ایرنا، وی افزود: امام خمینی و چهره‌های اولیه انقلابی مثل مقام معظم رهبری، شهید مطهری، و دیگران افراد برجسته حاضر در جریان انقلاب معتقد به حضور مردم بودند و این امر خود را در قانون اساسی که با حضور نیروهای معتقد به امام و شاگردانش ایشان تدوین شد متجلی کرد. بر اساس اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اداره امور کشور با اتکا به رای مردم است. که در امور عادی این کار توسط مجلس شورای اسلامی انجام می شود و در مواقع حساس و موضوعات مهم با مراجعه مستقیم به آرای عمومی باید تصمیم گیری شود.

 

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) این قانون اساسی را تایید کرده و به آن مشروعیت شرعی دادند، ادامه داد: آنگونه که امروز برخی مطرح می‌کنند اگر امام دیدگاه متفاوتی نسبت به نقش مردم داشتند قطعا با قانون اساسی مخالفت کرده و می‌فرمودند که مثلا اصل ششم را تغییر دهند. امام نه تنها این کار را نکردند بلکه در مقاطع دیگر و سخنرانی های مختلف خود به نقش مردم اشاره کرده و میزان را رای مردم دانستند. از همه مهم تر اینکه امام وقتی در اولین سخنرانی خود فرمودند من به پشتوانه مردم است که اقداماتی را انجام می‌دهم.

 

حذف مردم از صحنه سیاسی باعث تضعیف نظام می‌شود

 

این قعال سیاسی اصولگرا با اشاره به برخی دیدگاه‌هایی که  در سال های اخیر مطرح شده و نقش مردم را در عرصه سیاسی محدود می کنند، گفت: حذف مردم از صحنه سیاسی کشور باعث تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران می شود. امام همیشه به مردم اتکا داشت. به عنوان مثال وقتی جنگ شروع شد کشور نه قدرت اقتصادی داشت نه متحدان بین المللی و نه قدرت نظامی بلکه این قدرت مردمی رهبر انقلاب بود که تجاوز را دفع کرد. ولایت فقیه اتکا به مردم دارد. از همین رو است که رهبر انقلاب اسلامی در ادامه راه امام خمینی همواره از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دفاع کرده اند.

 

وی با بیان اینکه همه مسائل کشور باید با همراهی مردم به سرانجام برسد، بیان داشت: انتخابات ریاست جمهوری از مهم ترین مسائل کشور است که بدون حضور مردم کشور  دچار مشکل می شود. حتی اغراق نیست که بگوییم این امر تهدیدات امنیتی را افزایش می دهد. بنابراین همه نهادهای نظام در تمسک به راه امام مردم را به مشارکت حداکثری دعوت کرده و مردم هم با حضور خود منجر به تقویت قدرت ملی کشورمان در عرصه بین المللی شوند.