شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#عراق#امارات#نخست وزیر#رئیس جمهوری

عراق|ابتکار «حشد ملی» حیدر العبادی/ خشم برهم صالح از اقدام ترکیه


عراق|ابتکار «حشد ملی» حیدر العبادی/ خشم برهم صالح از اقدام ترکیه

ابتکار نخست وزیر اسبق عراق تحت عنوان« حشد ملی» و درخواست از گروه‌های سیاسی برای بررسی آن، دعوت امارات از «حلبوسی» برای سفر به این کشور و خشم رئیس جمهوری عراق از اقدامات ترکیه در شمال این کشور از مهمترین اخبار سیاسی آن است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری عراق، «حیدر العبادی»، نخست وزیر اسبق عراق، ابتکاری تحت عنوان «حشد ملی» مطرح کرد و از دولت و گروه‌های سیاسی خواست تا درباره آن بحث و رایزنی کنند.

در بیانیه دفتر حیدر العبادی آمده است، با افزایش تنش‌ها و نزدیک شدن به زمان انتخابات و پایبندی به مسئولیت ملی، العبادی  ابتکار «حشد ملی» را در رابطه با حشد شعبی اعلام و از دولت و گروه‌های سیاسی دعوت می‌کند برای حل مشکلات کنونی و توافق بر سر اصول تعامل با این پرونده و جلوگیری از کشیده شدن اوضاع به سمتی که به سود ثبات و امنیت کشور و منافع ملت نیست، در این باره بحث و رایزنی کنند.

در این بیانیه درباره اصول این ابتکار آمده است:

1. الحشد الشعبی نیروی رزمی، ملی و افتخارآفرین است که در جنگ‌های آزادسازی شهرها و پاک کردن عراق از لوث وجود داعش نقش‌آفرینی کرده و می‌کند، حشد همچنین نیروی رزمی و قانونی است که بنا به مصوبه پارلمان و دولت شکل گرفته است.

2. بقای حشد ضروری است چرا که نیرویی راهبردی برای وطن و دولت است لذا باید با تلاش‌ها برای انحلال حشد، بد جلوه دادن، مجرم دانستن و تخریب آن مخالفت کرد.

3.باید با ضربه زدن به حشد یا درگیر کردن آن در نبردهای داخلی یا بکار گرفتن آن به سود طرح‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مخالفت کرد چرا که حشد نیرویی برای صیانت از عراق و دفاع از موجودیت و منافع آن است و نباید با داخل کردن آن در درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، موجودیت حشد را به خطر انداخت و آن را مجبور به پرداخت فاکتورهای منازعات داخلی، منطقه‌ای و بین المللی کرد.

4. در زمان دولت العبادی، حشد به شکل نهاد درآمد و فعالیت آن قانونمند شد تا نیرویی رزمی و پایبند به سازوکارهای دولتی باشد و هدف از آن، حفظ حشد و تضمین قانونمند فعالیت آن، حفظ حق و حقوق اعضا و شهدای این گروه و تضمین عدم بکارگیری آن برای منافع سیاسی و حزبی تنگ‌نظرانه بود تا اینکه حشد، نیرویی رزمی، ملی، قانونی و پایبند به سازوکارهای دولت باشد و با مفهوم دولت، ساختار و حاکمیت آن همخوانی داشته باشد و حشد، موجودیت و نقش آن را حفظ شود لذا باید همه بندهای قانون مربوط به حشد فعال‌ شود و همگان ملزم به اجرای آن شوند.

5. باید میان الحشد الشعبی و کسانی که با عنوان حشد و بکارگیری آن به دنبال منافع سیاسی، حزبی، انتخاباتی و یا کسب امتیازات شخصی یا گروهی هستند، تمایز قائل شد.

العبادی در پایان خواستار برگزاری نشست‌هایی برای بررسی و گفت‌وگو درباره این ابتکار و توافق بر سر اساس آن شد تا سپس خروجی آن به شکل قانون درآید تا همه طرف‌ها ملزم به اجرای آن شوند و به مشکلات و چالش‌های مربوط به این پرونده بر اساس منافع ملی عراق پایان یابد.

دعوت ابوظبی از «حلبوسی» برای سفر به امارات

خبرگزاری عراقی «واع» گزارش داد:«محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، ازجانب همتای اماراتی خود دعوتی رسمی برای سفر رسمی به امارات متحده عربی دریافت کرد.

دفتر رئیس پارلمان عراق اعلام کرد:«سالم عیسی الزعابی»، سفیر امارات در بغداد، در دیدار با محمد الحلبوسی روابط عراق و امارات و راه‌های گسترش آن در همه زمینه‌ها را بررسی کرد.

الزعابی در این دیدار دعوت رسمی «صقر غباش»، رئیس مجلس ملی امارات، برای سفر به امارات را به رئیس مجلس عراق ابلاغ کرد.

هدف از این سفر گسترش همکاری‌‌های پارلمانی میان دو کشور و افزایش هماهنگی‌ها در محافل بین‌المللی اعلام شده است.

توافق جریان صدر و بارزانی

«هوشیار عبدالله»، نماینده مجلس عراق از استان سلیمانیه، از توافق سیاسی میان حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» و جریان صدر برای ترسیم نظام حکومت در عراق در مرحله آینده خبر داد.

عبدالله در پیغامی توئیتری تأکید کرد که نمایندگان جریان صدر و حزب دموکرات تاکنون 14 دیدار داشته‌اند که هدف از آن رسیدن به توافقی است که به موجب آن «حزب دموکرات به جریان صدر به عنوان تنها مرجع تصمیم‌گیری سیاسی شیعیان نگاه می‌کند و جریان صدر به حزب دموکرات به‌عنوان تنها مرجع تصمیم‌گیری سیاسی کردها.

وی افزود که دیدارهای دو طرف برای توافق نهایی ادامه دارد و این پرسش را مطرح کرد که نوع نظام سیاسی آینده عراق چگونه خواهد بود؟

این نماینده کرد تأکید کرد که در سال 2003 دو حزب اصلی کرد با شیعیان برسر نحوه تقسیم قدرت به این توافق رسیدند که بغداد دست شیعیان و اربیل دست کردها باشد و افزود که آن توافق میان کردها و حزب الدعوه بود و اکنون مسعود بارزانی در پی احیای آن با جریان صدر است.

موضع گیری برهم صالح علیه ترکیه

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق به اقدام ترکیه در قطع درختان در مناطق مرزی در شمال عراق واکنش نشان داد.

او با انتشار توئیتی نوشت که نقض حاکمیت ارضی عراق و خشونت و واداشتن شهروندان به خروج از سکونت‌گاه‌هایشان و همچنین قطع درختان در «هرور» و «باتیفا» و دیگر مناطق مرزی عراق اقداماتی غیر انسانی و جنایت زیست‌محیطی است که نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد.

برهم صالح تأکید کرد که باید مقامات دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق دست به هماهنگی‌های عملی لازم برای توقف این تعرضات و برخورد با مسئولان آن انجام دهند.

انتهای پیام/