شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#مذاکرات وین#تحریم

آخرین وضعیت تعلیق تحریم ها و ریزش قیمتها در بازار / یک هفته مانده است

آخرین وضعیت تعلیق تحریم ها و ریزش قیمتها در بازار / یک هفته مانده است

بررسی مواضع طرف های حاضر در مذاکرات وین نشان می دهد که می توان هفته آینده را هفته احیای برجام دانست.

به گزارش تحریریه، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه چارچوب مذاکرات وین، متن برجام است، را به نوعی نشان دهنده برد ایران ارزیابی می کنند که تنها توانسته است امتیاز تعلیق 6 ماهه تحریم ها را به دست بیاورد، زیرا حداقل در مقطع کنونی، طرف آمریکایی از مطالبه موضوعات بیشتر صرف نظر کرده است. اگرچه وی تاکید کرد که سایر موضوعات همچون نفوذ منطقه‌ای ایران هم در آینده مورد توجه قرار خواهد گرفت. نتیجه این اظهارات و سخنان سایر طرف ها این است که تحریم ها در هفته بعد تعلیق شده و حسن روحانی می تواند به مانور روی داستان تحریم و برجام ادامه دهد و البته بازار داخل هم با ریزش در قیمت دلار و کالاهای خارجی روبرو شود.

ند پرایس در نشست خبری روز پنج‌شنبه این مطلب را درباره مذاکرات وین که دور پنجم آن روز گذشته پایان یافت، با یادآوری اینکه دور ششم مذاکرات وین در هفته آینده برگزار می‌شود، افزود: هرگز نمی‌گویم آنچه که در وین جریان دارد، آسان است... این دور از گفت‌وگوها با مذاکرات سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ متفاوت است. تفاوت این است که ما یک متنی به نام برجام داریم. دقیقا می‌دانیم به طور کلی برای همه طرف‌ها چه چیزی لازم است. متن برجام به ما می‌گوید چه تحریم‌هایی با آن تناقض دارد و باید برداشته شود و ایران چه اقداماتی باید برای ادامه اجرای تعهداتش انجام دهد.

وی دلیل عدم موفقیت مذاکرات را در شیوه گفتگوها دانست و تاکید کرد: موانع و چالش‌هایی همچنان باقی است و در این پنج دور، موفق به غلبه بر آنها نشده‌ایم که دلایل متعددی از جمله مذاکره غیرمستقیم با ایران دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا زیرکانه به سیاست اصولی کشورش برای برجام جدید هم اشاره کرد و گفت، لازم است توافق هسته‌ای، تحکیم و تمدید شود.

با سخنان صریح سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این گمانه قطعی شده است که هفته آینده دور نهایی گفتگوها خواهد بود و انتظار می رود ایران با امتیازهای نیم بند تعلیق تحریم ها و نه لغو آنها به تعهدات برجامی باز گردد.

پایان/