شهر خبر

روایت مرحوم اکبر هاشمی از چگونگی انتخاب رهبری پس از امام

کدخبر: 416880
اقتصادنیوز: مرحوم اکبرهاشمی رفسنجانی در یادداشت های روزانه خود به روایت روز چهاردهم خرداد سال ۶۸ و چگونگی انتخاب رهبری پرداخته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران مرحوم هاشمی که در روزهای پایانی عمر امام خمینی (س) روزگار سختی را تحمل می کردند و مسئولیت های سنگینی بر عهده شان بود، در یادداشت های روزانه خود به اولین ساعت های پس از امام اشاره کرده و چنین نگاشته است:

۱۴ خرداد ماه

بعد از نماز به مجلس رفتم، اعضای هیأت رئیسه خبرگان شب در دفتر من خوابیده‌‎ ‎‌بودند. درباره برنامه جلسه خبرگان مذاکره کردیم. تا صبح اعضای خبرگان از اطراف‌‎ ‎‌کشور به تهران رسیده بودند. اطلاع دادند جلسه در تالار مجلس شورای اسلامی آماده‌‎ ‎‌است. به آنجا رفتم. جلسه غیررسمی بود. من و نمایندگان خبرگان گریه زیادی کردیم.‌‎ ‎‌کمی با آنها درباره رحلت امام صحبت کردم. احساس کردم که گریه و اشک برای کم شدن‌‎ ‎‌فشار روحی مفید افتاده. در گذشته معمولاً در بحران ها می توانستم آرامش و امید ایجاد‌‎ ‎‌کنم. این بار خودم آرامش ندارم. به یاد امدادهای الهی و مرور بر دو سه آیه قرآن که‌‎ ‎‌معمولاً در سختی ها به دادم می رسد، بر خودم مسلط شدم و همان نقش امیدبخشی و‌‎ ‎‌آرامش آفرینی را به خوبی انجام دادم. اظهارات آیت اللّه خامنه ای و آیت اللّه مشکینی هم‌‎ ‎‌بسیار اثربخش شد. جلسه غیررسمی بود. یک هفته مدت مسئولیت هیأت بازنگری را‌‎ ‎‌تمدید کردیم، دو سه روز دیگر تمام می شود.با این تمدید مشکل برطرف شد. بیانیه ای‌‎ ‎‌برای مجلس خبرگان در خصوص رحلت امام تهیه کردیم.

حدود 30/8 جلسه آماده و‌‎ ‎‌رسمیت جلسه را اعلام کردیم. آقای مشکینی صحبت کوتاهی کردند. وصیت نامه امام در‌‎ ‎‌صندوق امانات در دفتر من بود. در جلسه رسمی پلمب شکسته شد و بیرون آوردیم.‌‎ ‎‌سال 61 نوشته شده و سال گذشته تجدیدنظر شده. آخر وصیت نامه نوشته شده بود که‌‎ ‎‌به ترتیب احمدآقا، رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس دیوان عالی کشور و یا یکی از‌‎ ‎‌اعضای شورای نگهبان برای مردم بخوانند. احمدآقا اطلاع دادند که آمادگی ندارند و‌‎ ‎‌نوبت به رئیس جمهور رسید. آیت اللّه خامنه ای برای حضار خواندند. فضای جلسه مملو‌‎ ‎‌از اندوه و ابراز تأسف بود. حضار جلسه خبرگان، نمایندگان مجلس، دولت، شورای‌‎ ‎‌نگهبان، شورای عالی قضایی و دیگران بودند. قرائت وصیت دو ساعت و نیم طول‌‎ ‎‌کشید، نزدیک ظهر جلسه ختم شد.

جلسه بعدازظهر مجلس با صحبت آیت اللّه مشکینی‌‎ ‎‌شروع شد و تا ساعت 30/7 عصر با یک تنفس ادامه یافت. صحبت های زیادی شد.‌‎ ‎‌بعضی ها طرفدار رهبری شورایی و بعضی ها طرفدار رهبر فردی بودند. توسط بعضی ها‌‎ ‎‌آیت اللّه خامنه ای و بعضی ها آیت اللّه گلپایگانی و برای شورا هم اسم هایی برده شد.‌‎ ‎‎‌من جمله اسم آقایان موسوی اردبیلی، مشکینی، احمدآقا و آیت اللّه خامنه ای که من‌‎ ‎‌نپذیرفتم قبل از اجلاس ما توافق کرده بودیم که شورای رهبری با عضویت آیات‌‎ ‎‌خامنه ای، مشکینی و موسوی اردبیلی تشکیل شود. سرانجام آیت اللّه خامنه ای با اکثریت‌‎ ‎‌قاطع 60 رأی از 74 رأی اعضا انتخاب شدند و مسأله به این مهمی به این خوبی حل شد.‌

‌‌ ‌

‌‌15 خرداد ماه‌

‌‌متن بیانیه مجلس خبرگان در خصوص تصویب رهبری آقای خامنه ای را نوشتم و دادم‌‎ ‎‌برای انتشار.‌

برشی از کتاب امام خمینی (س) به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ ص ۴۲۴-۴۲۵؛ چاپ اول (۱۳۸۵)؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج