هادی بیگی‌نژاد، نماینده مردم ملایر و عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی در مجلس یازدهم، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره برنامه های اقتصادی کاندیداها گفت: یکی از مواردی که به روند کشور و حداقل در 30سال گذشته به آن توجه نکرده‌ایم نحوه درآمدزایی است. سال گذشته حدود 13.5 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی فروخته‌ایم که 8.8 میلیارد دلار آن صادرات بوده و کمتر هم از 5 میلیارد هم در داخل فروختیم سهم دولت به عنوان مالیات نزدیک به صفر بوده است زیرا رابطه مالی ما رابطه خوبی نیست.

او با اشاره به ساخت پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها با هزینه‌های کلان و مشقات بسیار ادامه داد: ما پالایشگاه را با زحمت، دردسر و زمان بر بودن و با بدبختی می سازیم ولی مسئله این است که وقتی پالایشگاه ساخته شد با پالایشگاه رابطه بد مالی برقرار می کنیم. مثلا به پالایشگاه می گوییم نفت خام را 5 درصد زیر فوب خلیج فارس به شما می دهیم اما از آن طرف باید فرآورده را به من بدهی. فرآورده را به قیمتی که خودمان می خواهیم از پالایشگاه می گیریم و از آن طرف هم نفت را تهاتر می کنیم و کاری می کنیم که فقط پالایشگاه زنده بماند. وقتی این طور رفتار می کنیم پالایشگاه پول برای توسعه ندارد و رابطه مالی ما با او خوب نیست. همین رفتار را با نیروگاه‌ها هم داریم و با این تصمیم‌گیری‌ها پولی برای توسعه باقی نمی‌ماند. الان که مشکل برق داریم بخش خصوصی برای مشارکت و ترس از متضرر شدن برای همکاری رغبت نمی کند. شیوه مدیریت مالی کشور خیلی مهم است.

او تاکید کرد: حدود 14 میلیارد دلار درآمد داشتیم و مالیات ما نزدیک به صفر است چه طور این را هضم کنیم. 20 سال به اینها معافیت دادیم و اگر می خواهیم سودده باشند باید کمک کنیم تا سودده شوند. کشور ما ثروتمند است ولی به بدترین شکل پول ها را ضایع و از بین می بریم.

نماینده مجلس یازدهم درباره ویژگی های یک رئیس جمهور برای حل مشکلات اقتصادی، اظهار کرد: هیچ رئیس‌جمهوری پیدا نمی‌شود که همه‌چی‌دان باشد باید از متخصصین استفاده کند اما خودش هم بفهمد که وقتی نظرات داده شد چه تصمیمی اتخاذ کند. رئیس جمهور منتخب اولین کاری که در استفاده بهینه از کشور در حوزه مالی باید انجام دهد این است که متخصصین مالی را جمع و هفته ای دو سه ساعت جلسه بگذارد تا همه بحث کنند این موضوع برکات زیادی دارد زیرا بعد می فهمند که حرف درست از کجا در می‌آید.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: برای سنجش یک کلمه که "مسیر توسعه پتروشیمی در کشور ما از پالایشگاه‌ها می‌گذرد" یک سال جلسه گذاشتم تا به این جمع بندی رسیدم. باید پالایشگاه ها را بهینه کنیم و رئیس جمهور کارشناسان را در حوزه های مختلف دعوت و بحث کند و سپس پس از سال 1400 کلی برکت ایجاد می شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: باید برای مهار و کنترل نقدینگی فکری کرد. نقدینگی را باید با رابطه مالی درست به سمت تولیدی‌هایی با ثروت زیاد برد مزیت پتروشیمی، پالایش و معادن ما خوب است و می‌توانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم. مردم را قانع کنند که نقدینگی خود را با پشتوانه و ضمانت بانک ها به حوزه های تولیدی ببرند وقتی که این اتفاق افتاد در کنار آن با مالیات بر عایدی بر سرمایه و قانون مالیات بر خانه های خالی و قوانین مختلف مالیاتی که در مجلس درباره آن صحبت می شود از تولید حمایت و پرداخت مالیات را برای فعالیت های غیر تولیدی فراهم کنیم، یک سال و نیم زمان می برد تا از این شرایط عبور کنیم.

بیگی‌نژاد با اشاره به مشکلات متفاوت در زمینه‌های آب و برق و گاز برای حل مسائل کشور توسط دولت بعدی خاطرنشان کرد: دولت باید دو گروه برای حل مشکلات مستقر کند. یک گروه اجرایی، قوی و جهادی  برای حل مشکلات روزمره مردم باشند و در کنار مسئولان اجرایی، افرادی را بگذارند که فکری، عملیاتی و استراتژیک هستند و  بالاسر این دو گروه یک وزیر بگذارند که موازنه بین دو گروه را فراهم کند. از وزیری پرسیدیم که چرا رابطه مالی را درست نمی کنید می گوید چرا بقیه فکر نمی کنند من هم این کار را انجام نمی دهم. نفت را به کره جنوبی می بریم کره جنوبی پالایش می کند برای او سود دارد پس چرا برای ما سود ندارد بنابراین در بحث زیربنایی و فکری مشکل داریم اگر این مشکلات را درست کنیم دچار روزمرگی نمی شویم و ثروت کشور را هم، بالا می بریم.

او ادامه داد: ریشه تورم ما در عدم انجام کارهای فکری و استراتژیک است اگر دولت نقدینگی را کنترل کند و از طرفی هم مسئله هدایت نقدینگی را به سمت تولید با ضمانت های بانکی ببرد، تورم، آب و برق مردم قابل کنترل است به شرط اینکه راهبرد بنویسیم. 

نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید دارای قدرت اجرایی اقتصادی و اجماع‌ساز میان نخبگان و مسوولان  باشد، عنوان کرد: من نمی گویم کسی نمره 20 بگیرد باید ببینیم معدل چه کسی بالاتر است و بعد جمع بندی کنیم. به نظر من آقای رئیسی با توجه به سابقه و تمایل همکاری دیگر افراد با او، دارای مقبولیت بیشتری است. در واقع آقای رئیسی را به بزرگی قبول دارند که این حُسن بزرگی است که نخبگان و خواص جامعه با رئیس جمهور همکاری داشته باشند و علیه او موضع نگیرند و این سبب آرامش در جامعه خواهد شد. آقای رئیسی را به بزرگی می پذیرند و این حسن است که بزرگان با او کار کنند و جامعه آرامش می گیرد من چپ و راست را کار ندارم. روسای جمهوری داشتیم که به بزرگی آنها را نپذیرفتند و زدند کشور را داغون کردند.

بیگی‌نژاد در رابطه مشارکت مردم در انتخابات گفت: مشارکت مردم برای امروز نیست در سال 98 مشارکت ما در انتخابات مجلس، حدود 42 درصد بود البته شهر به شهر فرق می کرد و در برخی شهرها به 30 درصد هم رسید. مردم نسبت به اینکه هیچ کس نمی تواند مشکلات را حل کند و این هم بیاید نمی تواند مشکل ما را حل کند، دلخوری دارند. مردم می گویند اصلاح طلب و اصولگرا یکی هستند و دلخوری از شیوه عملکرد دارند. ردصلاحیت هم نداشتیم نظرسنجی یک ماه پیش و پارسال هم نشان می داد که مشارکت کم است. 

نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم گفت: موضع من نسبت به دولت منتقد استراتژیک تفکری است، اما فیلمی دیدم که در رسانه ها منتشر شد به مردم می گفتند کار مثبت این دولت چیست مردم می گفتند، نمی دانیم کار مثبتی انجام نداده است! این دولت این همه کار انجام داده سر جمع، نمره را نمی گویم ولی این طور نیست که دولت کاری نکرده باشد. افزایش قیمت باعث شد که اقدامات دولت حبط عمل شود و برای دولت بد بود. اردکانیان این همه سراغ برق و آب رفت و با خاموشی حبط عمل شد و الان متهم است.

او در پایان تاکید کرد: رد صلاحیت ها موثر نبوده مردم تصمیم‌شان را برای مشارکت نکردن در انتخابات، قبل از ردصلاحیت‌ها گرفته‌ بودند. اگر کاندیداها می‌خواهند اعتماد مردم را بازگردانند طوری برنامه بدهند که مردم احساس کنند کاندیدا درد آنها را می‌فهمد و راهکار دارد و از عهده انجام آن برمی‌اید. 8