به گزارش برنا، علیرضا زاکانی امروز ( پنجشنبه ۱۳ خرداد) در برنامه با دوربین ضمن تشریح برنامه‌های خود برای ریاست‌جمهوری گفت: بنده علیرضا زاکانی متولد ۱۲اسفند ۱۳۴۴ در جنوب شهر تهران در خانواده مذهبی متولد شدم، پدرم پهلوان و از دوستان جهان پهلوان تختی بود. از پدرم مردم داری و صداقت یاد گرفتم ۱۲ساله بودم که با پیروزی انقلاب اسلامی زندگی مجدد گرفتم. در ۱۵ سالگی برای دفاع از اسلام، ایران و مردم پا به صحنه نبرد گذاشتم و همه خاطرات آن روزها برای من درس آموز است. همچنانکه در عملیات عاشورای ۳ به تاریخ 1364/05/25 یکی از همرزمانم بر روی سیم خاردار خوابید تا صد نفر به سلامت از میدان مین عبور کنند، هنوز فراموش نکردم که شهید اصغر ارسنجانی وقتی خط در حال شکسته شدن بود خود را با بدنی زخمی به انتهای خط رساند و به همه گفت عقب‌نشینی کنند اما در نهایت دشمن به او رسید، شهید شد و هنوز هم پیکر پاک او به میهن نیامده است. 

 

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: برای نخوابیدن بر روی سیم خاردارها هزار بهانه و راه وجود دارد و به عبارتی همیشه راهی برای فراموشی از مسئولیت‌ها آماده است همچنانکه برخی مسئولین از این راه‌ها استفاده می‌کنند و ما هم گرفتار این نوع عملکرد آنها شدیم. بنده به شدت بیمناک و به شدت امیدوار هستم. بیمناک نسبت به وجود اختاپوس فساد، تبعیض و دشمنان داخلی و خارجی که ریشه این مفاسد به آنها می‌رسد و امیدوار به اراده و همت مردم. در حال حاضر کشور در حالت متناقضی قرار گرفته است. به این ترتیب که با وجود مزایایی نظیر اسلام، ایران، رهبری، مردم در صحنه، جغرافیای سیاسی مناسب و با ارزش و نعمت‌های الهی، فقر، فساد، تبعیض و مشکلات کمر مردم را خورد کرده است.لذا آمده‌ام تا با اژدهای هفت سر فساد مبارزه کنم و در این راه از همه توانم استفاده خواهم کرد. 

 

وی با اشاره به سوابق علمی و سیاسی خود اظهار کرد: بعد از جنگ پا به عرصه علم آموزی گذاشتم و بعد از ۷ سال ترک تحصیلی در سال ۶۷ در کنکور شرکت کردم و در علوم پزشکی تهران به عنوان دانشجو پذیرفته شدم. سپس متخصص پزشک هسته‌ای شدم و امروز به عنوان هیئت علمی این دانشگاه در حال خدمت هستم.

می‌توانستم از طریق تحصیلاتم معاشی کاملا حلال داشته باشم اما خودم را وقف مردم کردم. البته غیر از حضور در بیمارستان دولتی هیچ شغلی را در عرصه پزشکی نپذیرفتم. علاوه بر این در دوره دانشجویی تجربه اداره بزرگترین تشکل دانشجویی کشور با ۲۲۰۰ شعبه در دانشگاه‌ها و پرچم‌داری عدالت و علم دوستی را قبول کردم که آغازی برای حضور در سیاست و حکمرانی بود. 

 

زاکانی با اشاره به طرح تحول مجلس در مجلس هفتم تصریح کرد: سال۸۲ به اصرار دوستان در انتخابات مجلس هفتم ثبت‌نام کردم و با ورود به مجلس عضو هیئت رئیسه آن و هیئت رئیسه کمیسیون آموزش بودم. در این مجلس با هم همکاری دوستان و مرکز پژوهش طرح تحول مجلس را نوشتم و بدون اینکه کلمه‌ای کم و زیاد شود، تصویب شد، بعد از تصویب به بنده گفتند خودت برو و اجرا کن، بعد از این بود که به حدادعادل گفتم دیگر نمی‌خواهم عضو هیئت رئیسه مجلس باشم. در آنجا متوجه حضور عالمان بی عمل و قدرت پرستان شدم که مثلث ثروت و قدرت و خودباختگی را تشکیل می‌دادند که مشکلات امروز کشور هم ناشی از این مثلث است. 

 

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ضمن افتخار به تلاش در مسیر مبارزه با فساد خاطرنشان کرد: برای مبارزه با فساد و مفسدین از هیچکس نترسیدم، همچنانکه علی رغم تهدید جانی در قوه قضائیه، ‌نظام آموزش عالی و آزمون دستیاری تحقیق و تفحص کردم و در این راه تنها امیدم به خدا بود. برای مبارزه با فساد بر روی معاونت‌ها و برادران رئیس جمهور و به عبارتب گردن کلفت ها هدف گذاری کردم چرا که تنها مبارزه با سرپنجه‌های فساد را نامردی می‌دانستم. 

 

زاکانی ادامه داد: بنابراین برای مقابله با فساد اراده کردم و حاصل این اراده حدود ۱۵ شکایت از بنده برای صیانت بود. در این مسیر از هیچ‌کس نترسیدم چرا هدفم صیانت از حقوق مردم و بیت‌المال بود. همچنین عضو کمیسیون اصل نود مجلس بودم و در مجلس نهم در کمیسیون برجام بودم که در این کمیسیون هم به دنبال صیانت از حق مردم بودم و بعد از آن در مجلس یازدهم ریاست مرکز پژوهش‌ها را برعهده گرفتم. در نهایت همکاری ۸۸هزار نفر در مجمع عالی بسیج و اندیشکده ها از افتخاراتم است. اندک توشه ای دارم که عبارتند از توشه دفاع مقدس، توشه دانشجویی و آشنایی با دهها هزار عنصر علمی، توشه مبارزه با فساد  و توشه حرکت در جریان سیاسی و انقلابی. علاوه بر این بارها به نقاط مختلف کشور سفر کردم و چهار دفعه به همه استان‌های کشور رفتم لذا با بدنه انقلابی مردم آشنا هستم. 

 

وی شرایط نامطلوب کشور را ناشی از سیاست‌های غلط مسئولین اجرایی دانست و ابراز کرد: در حال حاضر افرادی که باعث مشکلات و فسادها هستند مدعی شدند. نکته حائز اهمیت این است افرادی با نام آزادی به دنبال فلج کردن اقتصاد کشور هستند و تعداد دیگر با نام اقتصاد به دنبال پر کردن جیب خود هستند. این موارد در حالی مطرح می‌شود که معنویت، عدالت، آزادی و استقلال قابل انفکاک از هم نیستند و برای بهبود شرایط اقتصادی کشور راه و جهت گیری درست موضوعیت دارد. ۸ سال است که کشور در سیاه‌ترین شرایط قرار دارد و هیچ‌کس حتی مسببین، مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد. 

 

زاکانی در ادامه خاطرنشان کرد: در طول عمر انقلاب اسلامی فقط دو بار تورم بالای ۴۹در صد را تجربه کردیم. یکبار در دوره سازندگی و بار دیگر مربوط به دولت فعلی است.  باعث خجالت است که تورم بالای ۲۵ در صد داریم. تورمی که آمار نقطه به نقطه ۵۰ است و تورم خاص ۴۰ را نشان می‌دهد. در شرایط فعلی دولت از طریق تورم خود را اداره می‌کند، بنابراین باید با فساد مبارزه کرد تا تحویل فراگیر در عرصه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی صورت بگیرد. با تغییر رویکرد و شناخت ظرفیت ها می‌توان وضعیت فعلی کشور را بهبود بخشید. در همین راستا برنامه‌ای با چهار محور تحولی را انتخاب کردیم که سیاست، امنیت، سیاست خارجی فرهنگ و اجتماع مباحث مهم آن را تشکیل می‌دهند. ما به دنبال تحول همه جانبه برای یک زندگی خوب هستیم، از این رو طرحی نو برای زندگی خوب را مطرح کردیم. 

 

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در توضیح برنامه تحولی طرحی نو برای زندگی خوب، افزود: برنامه طرحی نو برای زندگی خوب، به دنبال تحول بر پایه عقلانیت، معنویت و خلاقیت را در نظر دارد که متضمن آزادی استقلالی و جمهوری اسلامی است. در حقیقت با این طرح به دنبال پیشرفت همه جانبه کشور هستیم، باید از عقب افتادگی‌های گذشته عبور کنیم. لذا ۴ محور به عنوان محورهای اساسی در کشور آماده کردیم که اقتصاد را با قید فوریت در اولویت قرار دادیم. علاوه براین همیشه اولویت فرهنگ است که توجه به سیاست و امنیت هم ضرورت است البته فرصت سیاست خارجی فرصت گرانبهایی است تا از ایران ایران سرآمد بسازیم. در حوزه اقتصاد و مدیریت به دنبال هدف گذاری واحد هستمی. امروز تورم، فقر، بیکاری، بی مسکنی بیداد می‌کند. هر فرد شاغل در شهرستان ۲۸ در صد و در تهران ۵۰ در صد از حقوق خود را بابت اجاره بهای منزل پرداخت می‌کند.لذا باید تحول ایجاد کرد. 

 

زاکانی در ادامه خاطرنشان کرد: کانون حرکت تحولی جهش تولید است که به ازای آن تمرکز بر روی مقررات، مجوزها و سیاست‌های غلط، مالیات‌هایی که دشمن تولید و صادرات است باید ساختار تولید متحول شود تا رفع فقر و تحقق عدالت صورت بگیرد. حق ملت این نیست که درفقر و فلاکت زندگی کنند.‌همچنین براساس اصول ۲۸ و ۳۱ قانون اساسی هر باید ایرانی یک شغل و یک‌ منزل مناسب داشته باشد.خود را باید با خود مقایسه کنیم نه با قبل از انقلاب. اقتصاد کشور دو دشمن دیوان سالاری و فساد دارد که دولت الکترونیک و شفافیت می‌توانند این دو را از بین ببرند. دانستن حق مردم است. 

 

وی با اشاره به سیاست‌های ناکارآمد دولت در حوزه اقتصاد اظهار کرد: اگر در زمینه فناوری، کشاورزی و توسعه روستای و سایر موارد پیشران ها در نظر بگیریم، می‌شود براساس حرکت و رانت مولد به این پیشرانه های اقتصادی که در بنگاه‌های خرد معنی می‌شوند، کاری کرد که همه مردم کشور ثروتمند شوند.  در حال حاضر دولت رقیب تولید کننده شده و بانک‌ تبدیل به دکان شده و بنگاه داری می‌کند. یک سال و نیم قبل در رسانه‌ها گفتم مردم به بورس نروند، در زمان کاهش قیمت دلار به مردم گفتم مسکن و دلار نخرید، چرا که همه اینها فلج کننده اقتصاد بودند. 

 

زاکانی با اشاره به مرحله دوم حرکت دولت اقدام و اصلاح تصریح کرد: حرکت در مسیر جهش تولید و خلق و توزیع ثروت ما را وارد مرحله فرهنگ و اجتماع می‌کند. سال اول دولت اقدام و اصلاح همگان مشاهده می‌کنند که شایستگان و کارشناسان بر قدرت تکیه زدند چراکه فرهنگ و اجتماع حیثیت خاصی دارد. همچنین در حوزه تعلیم و تربیت خانواده، مسجد، آموزش و پرورش، آموزش عالی و و رسانه کانون‌های هدف هستند، امروز نرخ جمعیت کاهش یافته و سن ازدواج در مردان ۳۰ سال و در زنان ۲۴ سالگی رسیده است، همچنین سن فرزند آوری ۲۹ سالگی شده و‌ ۳۳ سالگی سن اشتغال شده است. در اقتصاد دولت اقدام و اصلاح  رفاه و منزلت اجتماعی حق مردم است. 

 

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان وابسته به حوزه دانش و تعلیم و تربیت است که در دولت اقدام و اصلاح به این زمینه توجه ویژه‌ای می‌شود. همچنین مدارس بر محور معلم ها باید به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری دولت محسوب شوند اما امروز وضع مناسبی ندارند و نکته آموزش صرف شرایطی را ایجاد کرده که نمی‌توان انتظار علم و خلاقیت از دانش آموزان نداریم چرا که ساختار مشکل دارد.دانش آموز خط تولید خودرو نیست لذا این ظلم بزرگی به نسل جوان است بایدنگاه دقیق دنبال کنیم تا رسالت اصلی آموزش و پرورش را دریابیم و آینده سازان تحویل دهیم. 

 

زاکانی با تاکید بر نقش نخبگان در دولت اقدام و اصلاح گفت: در دولت اقدام و اصلاح کسی غیر از درد بیماری نباید درد بی‌پولی بکشد. بنده فقط در بیمارستان‌های دولتی خدمت‌رسانی کردم و از این منظر با همه اقشار مردم در ارتباط بودم.کرونا را زودتر از این می‌توان کنترل کرد  و بر همین اساس قرارگاهی در قم تکشیل دادم اما کسی در راه مبارزه درست با کرونا بنده را همراهی نکرد. علاوه براین ریشه کن شدن فقر در سال اول وظیفه دولت اقدام و اصلاح است و برای افزایش کرامت در جامعه باید در حوزه سیاسی و امنیت تحول صورت بگیرد. در دولت اقدام و اصلاح شبکه نخبگان در کشور برای گرفتن مشورت و کمک راه‌اندازی خواهد شد. اولین گام اصلاح خود دولت است به دنبال توزیع قدرت هستیم. همچنین در تلاش خواهیم بود که نظارت و حق آزادی‌های مدنی را بپذیریم و نهادسازی نوینی صورت بگیرد، همچنان اصل8و 27 قانون‌اساسی مسیر قانونی برای پذیرش اعتراضات را فراهم کرده است. 

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شنبه تا چهارشنبه مردم مسئولین را در کنار خود می‌بینند چرا که مبارزه با خودکامگی اساس حرکت ما است. کما اینکه ظرفیت اقلیت‌های دینی مذاهب اسلام و قومیت‌ها را به عنوان فرصت در نظر بگیریم زیرا باید انسجام ملی با فرصت برای حضور همگان شکل بگیرد و زمینه برای تحول چهارم شروع شود. 

 

زاکانی با اشاره به محور سیاسی خارجی در برنامه طرحی نو برای زندگی خوب افزود:  سیاست خارجی فعلی منفعل است، سیاست خارجی باید در خدمت سیاست، اقتصاد و اجتماع قرار بگیرد و باید به همسایه‌های پانزده گانه توجه شود. همچنین دقت در مراودات با غرب و افزایش ظرفیت ارتباطات در جهان اسلام نیز از جمله مواردی است که در سیاست خارجی دولت اقدام و اصلاح مدنظر قرار می‌گیرد. همسایگان پانزده گانه ۱۴۳میلیارد دلار مبادلات داشتند که سهم ایران ۲۳ میلیارد دلار یعنی حدود ۲ درصد بوده است. لذا  سیاست خارجی دولت اقدام و اصلاح فعال و هوشمندانه است و در این دولت شرایط انتقال تجربیات نخبگان خارج از کشور به داخل را فراهم می‌کنیم. ایران را برقله افتخار مینشانیم که این مهم نیاز به خودباوری دارد. در مجموع تاریخ در مورد ما قضاوت می‌کند، بنابراین باید علیه فقر، سیاهی‌ها، قدرت پرستی، تبعیض، فساد و انحصارطلبی ها قیام کرد. با دولت اقدام و اصلاح به سوی ایران قوی و الگو و سرآمد پیش می‌رویم.