شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#دولت#بورس

نامزدهای انتخابات چه گفتند؟

همتی: اختیاراتی فراتر از بانک مرکزی می‌خواهم/ تعریف جلیلی درباره دولت در سایه/ قاضی‌زاده چه هدیه‌ای برای مردم دارد؟/ نظر رئیسی درباره حداکثری شدن سرعت اینترنت

کاندیداهای ریاست جمهوری نمایه

علیرضا زاکانی: به خاطر بی‌کفایتی مسئولان بورس به این وضع رسید؛ یک سال و نیم پیش فریاد زدم که مردم به سمت بورس نروید.

سرویس سیاست مشرق - برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به اوج خود رسیده است؛ از حضور در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی تا پخش مستند و رویدادهای تبلیغاتی دیگر در فضای مجازی. اگر در طول روز فرصت کافی برای دنبال کردن برنامه‌های نامزدها را ندارید، اینجا مروری بر مهمترین موضع‌گیری نامزدها خواهد بود.  این گزارش خوانشی از اظهارات و حواشی روزانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که تا روز انتخابات هر روز منتشر خواهد شد.


همتی: اختیاراتی فراتر از بانک مرکزی می‌خواهم

رئیس فعلی بانک مرکزی تصریح کرد: بحث های سیاسی باعث شده نتوانیم در افزایش رشد اقتصادی مردم موفق باشیم. همه اینها به حکمرانی اشتباه اقتصادی است. برخی سوال می‌کنند خود من به عنوان کسی سه سال رئیس بانک مرکزی بوده چرا اقدامی انجام نداده‌ای؟ باید بگویم من برای تغییر، اختیاراتی فراتر از بانک مرکزی نیاز دارم. در ۳ سال گذشته متوجه شدم که گیر اصلی کشور درعدم پیشرفت، در اصول و حکمرانی اقتصادی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: برای رسیدن به اهدافم نیاز به اقداماتی داریم. مردم کشورمان تحمل این روند اقتصادی را دیگر ندارند. ما در فرصت ۴ ساله آینده اگر نتوانیم مشکلات را حل کنیم ممکن است خیلی دیر شود. علت حضور بنده وجود این دغدغه بوده است. فرصت ۴ ساله آینده یک فرصت استثنایی و بسیار حساس است اگر نتوانیم مشکلات اقتصادی و عقب ماندگی اقتصادی که ایجاد شده است و انسدادی که در داخل ایجاد شده و انزوای بین‌المللی که پیدا کرده ایم را در ۴ سال آینده حل کنیم ممکن است دیگر دیر شود.

زاکانی: می‌شود از رانت اطلاعاتی به نفع مردم استفاده کرد

علیرضا زاکانی: به خاطر بی‌کفایتی مسئولان بورس به این وضع رسید؛ یک سال و نیم پیش فریاد زدم که مردم به سمت بورس نروید.

جلیلی: مردم باید سایه به سایه دولت را دنبال کنند

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اگر ما می‌خواهیم حرکتی را صورت دهیم، در شرایطی این کار محقق می‌شود که دولت و مردم با هم کار کنند، گفت: برای مثال در دفاع مقدس دولت بستر را فراهم کردو مردم در آن حضور پیدا کردند. در بسیاری از شهرها و روستاها مردم می‌گفتند که ما در کارها مشارکت داده نشدیم. ما باید سازوکاری داشته باشیم که مردم سایه خود را بر سر دولت داشته باشند و سایه به سایه دولت را دنبال کنند؛ اگر جایی کار خوبی کرد تقویت کنند و اگر خطا کرد تصحیح کنند.

وی درباره مفهوم دولت سایه که در سالهای گذشته آن را دنبال می‌کرد، گفت: این یک امر دینی است. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه است و حضرت علی وقتی به حکومت می‌رسند از مردم می‌خواهند که از اینکه حرف حقی را بزنند یا مشورتی کنند خودداری نورزند. اینکه در تعابیر قران داریم که "لتکونوا شهداء علی الناس" همین است. در مفاهیم غربی هم دولت سایه وجود دارد و حزبی که شکست می‌خورد دولت سایه می‌شود و علت استفاده ما هم از این تعبیر به‌دلیل شناخته بودن آن در ادبیات سیاسی بود و هدفمان کمک به دولت بود.

زاکانی: به شما قول می‌دهم که مشکل مسکن را حل کنم

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری : به شما قول می‌دهم که مشکل مسکن را حل کنم. در وهله اول باید اسکان موقت برای زوج‌های جوان و کسانی که در معرض مشکلات هستند، فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام: معیشت و سفره مردم، اولویت دولت من است

رئیسی در پاسخ به این پرسش که "پس از بیست و هشتم خرداد، یعنی روز بیست و نهم خردادماه که تصور کنید حالا با انتخاب مردم و آراء مردم شهرمان رئیس‌جمهوری کشور هستید دو دغدغه اصلی شما که در اولویت کار برای چهار سال آینده است چه خواهد بود؟ " گفت: اولویت اول من مساله معیشت و سفره که سفره مردم مساله اولویت ما خواهد بود و نسبت به سفره مردم باید اقدامات جدی کرد.

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها حل شود، دلیل کاهش درآمد اشتغال است، امروز می‌بینیم چند دختر و پسر تحصیل‌کرده بیکارند. امروز فارغ‌التحصیلان ما چهل و سه درصد بیکاران را تشکیل می‌دهند، حال چرا نباید برای آنان بازار کار وجود داشته باشد و آنها دچار دغدغه باشند.

رئیسی با بیان اینکه مساله بیکاری یکی از علل ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی است گفت: مساله بیکاری باید حل شود و ما معتقدیم امروز چهل درصد ظرفیت تولیدی کشورمان معطل است پس افزایش اشتغال برای جوان‌های عزیز امکانش کاملاً وجود دارد و بنا به تجربه ای که داریم این کار کاملاً قابل انجام است.

قاضی‌زاده: دخالت دولت در فرآیند تولید، واردات و توزیع را کاهش می‌دهیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسته‌های ویژه معیشتی نیز پیش بینی کرده‌ایم. در بسته تأمین مواد غذایی، مردم باید بتوانند از آن مجموعه مواد غذایی که نیازمند هستند، برخوردار شوند.

وی افزود: جدای از اینکه اصطلاحات قیمتی را انجام می‌دهیم، اصلاح تولید را انجام می‌دهیم، رانت را از بین می‌بریم، نظام توزیع را اصلاح می‌کنیم و دخالت دولت در فرآیند تولید، واردات و توزیع را کاهش می‌دهیم، یک بسته مؤثر نهایی نیز پیش بینی کرده‌ایم که حتی اگر تمامی این نظام‌ها درست عمل نکردند، این بسته نهایی به دست مصرف کننده برسد و نیازهای آن را تأمین کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چیزی که ما به عنوان دولت جوان انقلابی و دولت گام دومی به مردم هدیه می‌کنیم، تغییر رویکرد مدیریت کشور است. رهبری فرمودند دولت جوان حزب اللهی بیاید تا تحول عظیم در نظام مدیریت کشور ایجاد شود؛ آنگاه غصه‌ها برطرف خواهد شد.

برنامه محسن رضایی برای مشکلات حوزه مسکن

محسن رضایی: در طرح نهضت مسکن، متقاضیان تنها ۱۰ درصد آورده خواهند داشت.

جلیلی: شورا و شهرداری‌ها باید با دولت هماهنگ باشند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بسیار مهم است که شوراهای شهر و شهرداری ها با بخش های دولتی هماهنگ و هم افزا باشند و این موضوع در کلان شهرها و به ویژه شهر تهران اهمیت بسیار زیادی دارد.

جلیلی ادامه داد: اگر شهرداری‌ها یک تصمیم و دولت یک تصمیم بگیرد و این تصمیمات با هم متعارض باشند، حتماً به ضرر مردم، کشور و آن شهر خواهد بود و این دو باید حتماً با هم هماهنگ و هم‌افزا باشند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراهای شهر همزمان است، لازم است که مردم توجه لازم را به این مسئله داشته باشند و هر چقدر میزان هماهنگی و هم افزایی بین این دو بیشتر باشد و در انتخاب مردم بیشتر تجلی پیدا کنند، حتماً نتایج آن موفقیت‌آمیز تر خواهد بود.

محسن رضایی چگونه معضل مسکن ایرانیان را حل می‌کند؟

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران گفت: نهضت خانه سازی ایرانیان یکی از مهم ترین برنامه‌های من و یک طرح کامل جدید است که از آسیب شناسی مسکن مهر و تجربه در سپاه تحت عنوان جهاد خانه سازی نشات گرفته است.

رضایی ادامه داد: علاوه بر این با استفاده از تجاربی که از ابتدای انقلابی به وجود آمده و تجارب قبل از انقلاب مثل شهرک سازی در اکباتان، به یک برنامه برای خانه سازی رسیدیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این برنامه به این صورت است که کسانی که خانه بسازند به بازار سرمایه وصل می‌شوند و سرمایه آن‌ها از این بازار وصل می‌شود و متقاضیان مسکن که می‌خواهند خانه بخرند یا بسازند به بانک‌ها متصل می‌شوند. به این وسیله از یک طرف بانک‌ها به بازار مسکن می‌روند و از سوی دیگر بازار سرمایه به این عرصه وارد می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: به این وسیله بازار سرمایه از دو طرف تغذیه می‌شود. مسئله مهم این است که مردم برای خانه دار شدن مشکلاتی دارند که این مشکلات را حل کردیم. اولین مشکل این است که مردمی که می‌خواهند صاحب خانه شوند پول از کجا بیاورند؟ در برنامه ما در نظر گرفته شده که مردم فقط ۱۰ درصد سرمایه را دارا باشند و باقی مانده خرید مسکن را بانک‌ها پرداخت می‌کنند. به عنوان مثل اگر قیمت خرید هر متر خانه ۴ میلیون باشد قیمت خرید یک خانه ۸۰ متری ۳۲۰ میلیون می‌شود که ۱۰ درصد قیمت خرید خانه را بیاورند باقی خرید خانه را بانک می‌دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وثیقه وام نیز همان خانه‌ای است که فرد می‌خواهد بخرد. از سوی دیگر مردمی که خانه می‌خرند نمی‌توانند وام ۱۸ درصد پرداخت کنند، برای رفع این مشکل یارانه وام به مردم پرداخت می‌کنیم یعنی سود وام را دولت پرداخت می‌کند.

عبدالناصر همتی: وضع امروز اقتصاد ایران، نتیجه کار سیاستمداران است. هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری، سابقه کار اجرایی ندارند.

رئیسی: اینترنت را با حداکثر سرعت در اختیار مردم قرار می‌دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار داشت: نباید از انتقاد هنرمندان ترسید؛ دولت باید برای حمایت از عموم اصحاب هنر به میدان بیاید. زبان هنر گاهی زبان تیزی است که باید با آن به گفتگو نشست و از آن استقبال کرد. بر خلاف تصور عمومی، بسیاری از هنرمندان وضع مالی خوبی ندارند و دولت باید برای حمایت از هنرمندان هم به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ مالی وارد عرصه بشود.

وی تصریح کرد: در دولت مردمی، اینترنت با حداکثرِ سرعت و با نگاه به عدالت جغرافیایی و تأمین زیرساخت‌های لازم گسترش خواهد یافت و فضای مجازی علاوه بر زمینه اشتغالزایی، برای شفافیت و نظارت مردم بر عملکرد دولت خواهد بود. تحقق آزادی بیان، آزادی اندیشه و آزادی‌های سیاسی طبق قانون اساسی وظیفه دولت است. حد آزادی بیان دلخوری و ناراحتی مسئولان نیست؛ همه مدیران دولت باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند و انتقاد را نعمت تلقی کنند نه نقمت.

مهرعلی‌زاده: قهر را کنار بگذاریم

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه شماره ۲ خود با عنوان «اجماع برای جمهور»، نوشت: شرایط پیش آمده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و ناامیدی که بر فضای سیاسی جامعه حاکم شده است، نتیجه بی‌‎توجهی به خواست مردم و البته اتفاقات ناگوار گذشته‌ای است که ریشه در همین نگاه دارد.

وی تاکید کرد: امروز جریان تحول‎‌خواه کشور اعم از نیروهای اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل که به رویکرد شورای نگهبان در احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری اعتراض دارند به درستی معتقدند، دایره انتخاب برای مردم کوچکتر شده است. حال با نگاه به آینده و با توجه به شرایط کشور، باید آگاهانه تصمیم گرفت تا در پیشگاه وجدان عمومی جامعه سربلند باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوی در بیانیه خود با بیان اینکه معتقدم ملت شریف ایران هرگاه امیدوار پا به عرصه‌ای نهاده‌اند، به لطف الهی پیروز از آن خارج شده‌اند،آورده است: امروز هم وظیفه همه ما فعالان عرصه سیاست این است که امید به تغییر شرایط موجود را در دل جامعه زنده نگه داریم که به گمان بسیاری جز این اگر کنیم، بازی در زمین رقیب است.

همتی: مسکن‌های استیجاری می‌سازیم

همتی گفت: اگر مردم به من اطمینان کنند و من مسئولیت اجرایی را داشته باشم این موضوع را در دستور کار جدی قرار خواهم داد زیرا مشکلات ازدواج جوانان امنیت روانی جامعه را دچار مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه دو راه برای حل مسئله مسکن جوانان وجود دارد گفت: یک راه این است که ما طرح مسکن ملی را جدی پیگیری کنیم و سالی ۶۰۰ هزار مسکن بسازیم؛ این حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. در بسیاری از کشورهای دنیا٬ ساخت مسکن توسط دولت انجام نمی‌شود یعنی دولت‌ها فقط زمینه لازم همچون واگذاری زمین و ارائه تسهیلات را فراهم می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: علاوه بر ساخت مسکن باید نهادهای عمومی دولتی مانند شهرداری‌ها را ترغیب کنیم و امکاناتی را در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانیم مسکن های استیجاری تولید کنیم. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا اینگونه است که مسکن های استیجاری در اختیار جوانانی که تازه ازدواج می‌کنند قرار می‌گیرد و به تدریج وقتی وضعیت مالی‌شان بهبود پیدا کرد این خانه ها را در اختیار جوانانی که تازه ازدواج کرده‌اند قرار می‌دهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری: سالهاست جمعی از متخصصان روی برنامه هایمان مطالعه کرده اند و حاضریم درباره آنها مناظره کنیم. به دنبال ایجاد یک ایران جدید با روش جدیدی از حکمرانی هستیم.

زاکانی: برای مبارزه با اژدهای هفت سر فساد آمده‌ام

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، عصر امروز (پنجشنبه ۱۳ خرداد) با حضور در برنامه «گفتگو با دوربین» شبکه اول سیما، به تشریح برنامه‌های خود در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

مهمترین محورهای اظهارات این نامزد انتخاباتی در این برنامه به این شرح است:

- برای مبارزه با اژدهای هفت سر فساد آمده‌ام و معتقدم ریشه مشکلات کشور در همین‌جاست.

- علاوه بر تجربه طولانی حضور در ارکان مختلف مجلس و مبارزه مستمر با فساد و رانت، پیش از مجلس یازدهم در مجمع عالی بسیج با ۸۸ هزار نفر از عوامل تاثیرگذار در ۲۱ اندیشکده در سراسر کشور ارتباط دائم داشته‌ام و امروز هم در مرکز پژوهش‌های مجلس با هزاران جوان نخبه و اندیشمند مرتبط بوده‌ام؛ از رهگذر تمام این تجارب توشه‌ای به دست آورده‌ام.