شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حماس

رمزگشایی رسانه‌های اسرائیلی از راز تکرار شماره «۱۱۱۱» در سخنان رهبر حماس

حماس

یک رسانه اسرائیلی به رمزگشایی از سخنان رهبر حماس بعد از دیدار اخیرش با رئیس سرویس اطلاعاتی مصر پرداخت.

به گزارش مشرق، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی تحلیلی از آخرین وضعیت پرونده مبادله اسرا تاکید کرد، شرایط بعد از جنگ غزه برای اسرائیل دشوارتر شده است.

به اعتقاد این رسانه عبری زبان، به رغم حملات اسرائیل در جنگ اخیر که منجر به ویرانی‌های شدید در غزه شده است، پیشرفتی در پرونده مبادله اسرا به وجود نیامده بلکه توجه جامعه جهانی اکنون بر روی بازسازی خرابی‌های این منطقه متمرکز شده است و می‌توان گفت که حماس امروز جایگاه مدافع فلسطین قدس و مقدسات اسلامی را پس از این جنگ به دست آورده است.

در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده است، درچنین شرایطی اسرائیلی‌ها به دنبال آغاز مجدد مذاکره برای بازگرداندن نظامیان خود هستند اما باید اعتراف کرد در چنین وضعیت و اتمسفری هرگز نمی‌توان مذاکراتی معقول (بخوانید مذاکراتی با دست بالا) با حماس انجام داد، مذاکراتی که بتواند توقعات حماس را برای آزادی تعداد زیادی از اسرای امنیتی فلسطینی در هم بشکند.

کوبی مایکل نویسنده این گزارش با اشاره به ساختار پیشنهادی برای مذاکره به مسئولان اسرائیلی خبر داد: اینکه اسرائیل حاضر شود از موضع خود در رابطه با مرتبط کردن بازسازی نوار غزه با  پرونده مبادله اسرا عقب نشینی کرده و به آن به عنوان دو پروسه جداگانه و تفکیک شده نگاه کند چیزی کمتر از قبول شکست نیست در حالی که اسرائیل باید (با دست خالی و بدون هیچ برگ برنده‌ای) در مذاکرات بر تبعید تمامی اسرای فلسطینی آزاد شده به نوار غزه و عدم حضور هیچ یک از آنها در کرانه باختری پافشاری کند.

در مقابل یک رسانه اسرائیلی با اشاره به سخنان اخیر «یحیی السنوار» رهبر جنبش حماس در  غزه رقم ذکر شده در سخنان رهبر برجسته حماس را بی‌ارتباط با مسئله مبادله اسرا ندانست.

روزنامه یدیعوت آحارانوت در تفسیر سخنان یحیی السنوار که در نشست مطبوعاتی اخیر با رئیس سرویس اطلاعات مصر ایراد شد آن را یکی از پیش شرط‌های حماس برای آغاز مذاکره مبادله اسرا توصیف کرد.

السنوار در این اظهارنظر به اسرائیلی‌ها گوشزد کرده بود رقم ۱۱۱۱ را به یاد داشته باشند که از نگاه رسانه عبری زبان این رقم می‌تواند ارتباط مستقیمی به خواسته‌های حماس در پرونده مبادله اسرا بوده و دقیقا شمار اسرای فلسطینی مورد درخواست حماس برای آزاد شدن در این پرونده را مد نظر خود قرار داده است.

به اعتقاد تحلیلگر این روزنامه عبری زبان، با به تحرک در آمدن مجدد پرونده اسرا و مفقودین اسرائیلی در نوار غزه گمانه زنی‌ها در رابطه با خواسته‌های حماس بیشتر شده است.

به گفته صاحب نظران اسرائیلی، السنوار به دنبال تحقق آزادی تعداد بیشتری از اسرای فلسطینی نسبت به شمار افرادی است که در توافق قبلی معروف به توافق آزاد سازی «شالیت» از زندان‌های اسرائیل رهایی پیدا کردند.

در توافق قبلی در مقابل آزادی شالیت نظامی اسیر اسرائیلی که در اختیار حماس قرار داشت یک هزار و ۲۷ اسیر فلسطینی از جمله شخص یحیی السنوار آزاد شدند.

"رون بین یشاری" تحلیلگر نظامی یدیعوت آحارانوت به نقل از مسئولان امنیتی اسرائیلی ادعا کرد اگر این رقم درست بوده باشد امکان پذیرش آن توسط اسرائیل وجود ندارد.

وی تاکید کرد، خواسته‌های السنوار نشان می‌دهند حماس از موضع قبلی خود عقب نشینی نکرده است زیرا  چنین خواسته‌ای بعد از پایان جنگ ۲۰۱۴ هم از سوی حماس مطرح شده بود.

شبکه تلویزیونی عبری زبان «کان» هم اعتراف کرد با وجود شدت گرفتن تماس و رایزنی‌ها برای به حرکت در آوردن مذاکرات مبادله اسرا، اما برداشت قاهره آن است که اسرائیل در حال حاضر برگ برنده‌ای برای پیشبرد آن در اختیار  ندارد.

منبع: تسنیم