شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#روسیه#خاورمیانه#رئیس جمهوری

زمان برگزاری مذاکرات سوری آستانه اعلام شد

مذاکرات سوری آستانه

میخاییل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه اعلام کرد که مذاکرات سوری در فرمت آستانه با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه تا پایان ماه جاری میلادی برگزار می شود.

به گزارش مشرق، بوگدانف روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات بین المللی درباره سوریه در فرمت آستانه ممکن است تا پایان ماه جاری ژوئن در شهر نورسلطان (پایتخت قزاقستان) برگزار شود.  

وی با بیان اینکه درنظر داریم نشست در فرمت آستانه را تا پایان ماه ژوئن جاری برگزار کنیم، اظهار کرد: طرف روسی هفته آینده تماس هایی در این مورد با شرکای ایرانی و ترکیه ای خواهد داشت.  

 به گفته بوگدانف، روسیه امیدوار است که در آینده نزدیک نشست کمیسیون تدوین قانون اساسی سوریه برگزار شود.

جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه از بیش از ۵ سال پیش مذاکرات در روند آستانه را آغاز کردند و در این مدت ۱۶ دور مذاکرات در این چارچوب برگزار شد که در آن نمایندگان دولت سوریه و برخی کشورهای منطقه نیز شرکت کرده اند.  

از مهم ترین دستاوردهای این مذاکرات امضای تفاهم نامه ایجاد مناطق امن در سوریه است که در دور چهارم مذاکرات آستانه به دست آمد.

در چارچوب مذاکرات در روند آستانه، روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه سه دیدار در تهران، سوچی و آنکارا با یکدیگر دیدار کردند.  

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تازگی اعلام کرد که مذاکرات در روند آستانه با شرکت ایران، روسیه و ترکیه، کارایی خود برای حل مسائل سوریه و تامین ثبات این کشور را اثبات کرد.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در  سوچی، با اشاره به گفت و گوی خود با طرف ترکیه ای در مورد مسائل سوریه گفت: ما در مورد سوریه بر پایبندی به ادامه مذاکرات در روند آستانه تاکید کردیم.  

وی افزود: مذاکرات سطح عالی تاثیر و کارایی برای بهبودی وضع میدانی در سوریه را نشان داد.  

منبع: ایرنا