شهر خبر

پنجره‌ای رو به سادگی | مهم‌ترین نقاط محله جماران جایی که تاریخ‌ساز شد

با گذشت بیش از ۳ دهه از رحلت امام هنوز می‌توان در خانه ساده و بی‌تکلف ایشان قدم زد و مفهوم سادگی را به‌معنای واقعی لمس کرد.

منزل امام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، ۳۲ سال از رحلت امام (ره) گذشت و جماران را هنوز هم رهروان واقعی بنیانگذار انقلاب، نماد ساده‌زیستی می‌دانند. از حسینیه جماران گرفته تا جایگاه مخصوص دیدار با مردم و مقامات و اتاق ساده و دور از تجملی که امام (ره) آخرین روزهای عمرش را آنجا سپری کرد، تصویری واقعی از زندگی ساده و بی‌تکلف یکی از مهم‌ترین رهبران و شخصیت‌های تأثیرگذار دنیا را به همه نشان می‌دهد.با گذشت بیش از ۳ دهه از رحلت امام هنوز می‌توان در خانه ساده و بی‌تکلف ایشان قدم زد و مفهوم سادگی را به‌معنای واقعی لمس کرد.
 

اتاق امام (ره)

خانه کوچکی که دقیقا پشت حسینیه جماران قرار دارد، جایی است که امام (ره) بیشتر وقتشان را در آنجا می‌گذراندند. بیشتر ملاقات‌های عمومی امام (ره) در یکی از اتاق‌های این خانه انجام می‌شد که گاهی هم به اتاق مطالعه ایشان بدل می‌شد. از ایوان و حیاط کوچک این خانه هم دری به حسینیه جماران باز می‌شد.این اتاق با موکت پوشانده شده بود و برخی ملاقات‌های امام (ره) با مردم و مسئولان همانجا صورت می‌گرفت. ملاقات افراد عادی هم در حسینیه یا در ایوان حیاط خانه امام (ره) انجام می‌شد و شخصیت‌های کشوری، لشکری و سفرای خارجی به‌صورت انفرادی یا جمعی در اتاق امام (ره) حاضر می‌شدند.
 

نگارستان 

این نگارستان اواسط دهه ۷۰ در زیرزمین حسینیه جماران ایجاد شد تا محلی برای نمایش عکس‌ها و دست‌نوشته‌های امام (ره) باشد. این محل تا قبل از نگارستان جایی برای تاسیسات حسینیه بود و در دوران دفاع‌ مقدس هم قرار بود به‌عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار گیرد اما امام (ره) هرگز قدم به این پناهگاه نگذاشت. امام (ره) چندبار موقع بمباران‌ها فرموده بودند:« جای من خوب است، اگر شما می‌خواهید تشریف ببرید پناهگاه.» تعبیر امام (ره) این بود که جان من از جان آن بسیجی و مردمی که در حال جنگ هستند رنگین‌تر نیست، پس در نتیجه این پناهگاه را نپذیرفتند.
 

ایوان خانه 

بسیاری از فعالیت‌های روزانه امام (ره) روی این ایوان انجام می‌شد. امام (ره) معمولا در روز چند خطبه عقد برای عروس و دامادها می‌خواندند که این کار در ایوان صورت می‌گرفت. امام (ره) در این موقع وکیل عروس خانم‌ها می‌شدند و حاج احمد آقا وکیل دامادها. امام (ره) به عروس‌ها نصیحت می‌کردند که با همسرتان بسازید، با او رفیق باشید، به حرفش گوش دهید و توقع زیادی از او نداشته باشید. به دامادها هم می‌گفتند که خانم‌ها ملاطفت نیاز دارند، با آنها مهربان باشید و زندگی را به کمک یکدیگر بگذرانید. بسیاری از ملاقات‌های امام (ره) با مردم عادی و رزمندگان هم در ایوان صورت می‌گرفت.
 

بیمارستان قلب 

بیمارستان قلب جماران در سال ۶۲ ساخته شد و درست در سمت راست کوچه‌ای واقع شده که به حسینیه جماران و بیت امام (ره) منتهی می‌شود. فاصله خانه امام (ره) تا این بیمارستان به اندازه عرض کوچه است. در اصلی بیمارستان قلب جماران نرسیده به کوچه است و مردم عادی از آن رفت‌وآمد می‌کردند اما در دیگری هم روبه‌روی در خانه امام (ره) وجود داشت که ایشان را از آنجا به داخل بیمارستان انتقال می‌دادند. امام (ره) به شرطی قبول کردند که از خدمات این بیمارستان استفاده کنند که استفاده از خدمات آن برای عموم آزاد باشد. 

پنجره‌ای رو به سادگی | مهم‌ترین نقاط محله جماران جایی که تاریخ‌ساز شد


 

حسینیه جماران

بسیاری از سخنرانی‌های تاریخی امام (ره) در این حسینیه انجام شده است. محیط این حسینیه کوچک‌تر از آن است که در تصاویر تلویزیونی یا عکس‌ها به‌نظر می‌رسد. حسینیه جماران بنایی ۲ طبقه و به مساحت ۸۰۰ مترمربع است که تاریخ ساخت آن به سال ۱۲۳۲ خورشیدی برمی‌گردد. این حسینیه در اردیبهشت سال ۱۳۵۹ از طرف شخصی به نام امام جمارانی که مالک آن بود در اختیار امام (ره) قرار گرفت‌. زمانی که امام (ره) به جماران آمد، حسینیه در حال بازسازی بود و ایشان با این کار مخالفت کردند. هنوز هم دیوارهای این حسینیه کاهگلی است و تجهیزات بسیار ساده‌ای دارد.
 

آشپزخانه

عکس معروفی که امام (ره) را در حال ریختن چای نشان می‌دهد در همین آشپزخانه گرفته شده است. این آشپزخانه بسیار کوچک است و در سمت شمالی آن دری وجود دارد که به حیاط خانه همسر امام (ره) باز می‌شود. رفت‌وآمد امام (ره) به محل سکونت همسر و فرزندانش از طریق این در انجام می‌شد. فضای آشپزخانه مثل سایر قسمت‌های خانه امام (ره) بسیار ساده و بی‌تکلف بود و با گذشت بیش از ۳ دهه هنوز دست نخورده باقی‌ مانده است. 

پنجره‌ای رو به سادگی | مهم‌ترین نقاط محله جماران جایی که تاریخ‌ساز شد


 

جایگاه ویژه

بعد از ورود امام (ره) به جماران در سال ۵۹، این جایگاه به تریبون مهمی تبدیل شد؛ همان تریبونی که در بحرانی‌ترین شرایط جنگ، سخنان امام (ره) را به گوش مردم و رزمنده‌ها می‌رساند.جایگاه سخنرانی امام (ره) در جماران حدود ۲ متر از سطح زمین بالاتر است و دری دارد که به حیاط خانه امام (ره) باز می‌شود. تصویر تجمع عزاداران در این محل که بعد از رحلت امام به‌طور مکرر از تلویزیون پخش می‌شد از ذهن مردم پاک نمی‌شود.
 

بیت امام (ره)

وسعت این خانه به اندازه همان خانه‌ای است که درست پشت حسینیه جماران قرار دارد. محل آن هم دقیقا پشت همان خانه اول است. تصاویری که از پیاده‌روی‌های روزانه امام (ره) به‌جا مانده مربوط به حیاط همین خانه می‌شود. ۳ سفره افطاری معروف هم در حیاط این خانه پهن شده که یکی از آنها بارها از تلویزیون پخش شده است. فیلم نماز جماعتی هم که از امام (ره) گرفته شده مربوط به حیاط این خانه است که بارها توسط تلویزیون محل این نماز به اشتباه حسینیه جماران زیرنویس شده است. این خانه تا قبل از فوت همسر حضرت امام (ره)، محل زندگی ایشان بود. 

پنجره‌ای رو به سادگی | مهم‌ترین نقاط محله جماران جایی که تاریخ‌ساز شد