شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#برجام#اردوغان
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

دسترسی به توافق برجام نزدیکتر شد /ضربه اردوغان به لیر ترکیه

کدخبر: 416768
انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا ابراز اطمینان کرد که در دور بعدی مذاکرات در هفته آینده، توافق برای بازگشت آمریکا به برجام و از سر گرفتن تعهدات کامل ایران به دست خواهد آمد.

به گزارش اقتصادنیوز، دسترسی به توافق در دور بعدی مذاکرات، توصیه شی به کمونیست های چین:  ارائه چهره قابل اعتماد و دوست داشتنی از کشور، تنش هوایی روسیه و آلمان، تهدید ترکیه به پاکسازی یک اردوگاه پناهجویان، میلیون ها آمریکایی در آستانه از دست دادن بیمه بیکاری کرونایی ، رکوردشکنی در سقوط ارزش لیر ترکیه در پی سخنان اردوغان، توهم کارزار کاهش سوخت‌های فسیلی و آمادگی سینوفارم برای تولید سالانه پنج میلیارد دوز واکسن کرونا سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

دسترسی به توافق در دور بعدی مذاکرات؟

آکسیوس بر اساس دو منبع خبری مدعی شده  با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران پیشرفت بسیار اندکی در پنجمین دور گفت‌وگوهای وین حاصل شده و مذاکرات در خصوص مسائل کلیدی مانند مسئله سانتریفیوژهای پیشرفته ایران با سرعت پایینی در جریان بوده است. این در حالی است که عباس عراقچی اعلام کرده که همه هیأت‌ها در مذاکرات وین به این نتیجه رسیدند که باید برای مشورت‌ها و تصمیم‌گیری‌های بیشتر به پایتخت‌ها مراجعه کنند و اختلافات به نقطه‌ای رسیده که همه معتقدند حل نشدنی نیست.

1

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم در نشست خبری خود گفته پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوها حاصل شده  و گفت‌وگوهای وین با سرعت مناسب برای رسیدگی به مهم‌ترین موضوعات مطرح، ادامه خواهد یافت. او در این نشست تصریح کرد دولت آمریکا، مقام‌های اسرائیل را در جریان آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوها با ایران قرار خواهد داد.

با این همه انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا ابراز اطمینان کرد که در دور بعدی مذاکرات در هفته آینده، توافق برای بازگشت آمریکا به برجام و از سر گرفتن تعهدات کامل ایران به دست خواهد آمد. با وجود این مورا به خبرنگاران گفت که این مذاکرات روند پیچیده‌ای از تصمیم‌گیری‌های سیاسی و مسائل فنی است که به صورت موازی پیش می‌رود. مورا گفته مذاکرات به بطن مسائل اصلی رسیده و منطقی است که هیئت‌ها برای گزارش دادن به مقامات به کشورهایشان برگردند.

توصیه شی به کمونیست های چین

به گزارش بی بی سی، شی جین پینگ ، رئیس جمهوری چین از حزب کمونیست این کشور خواسته است تا با ایجاد یک چهره قابل اعتماد و دوست داشتنی، حلقه دوستان این کشور را گسترش دهد. این نشانه تغییر در تاکتیک‌های دیپلماتیک چین است که به گفته تحلیلگران در سالهای اخیر به طور فزاینده‌ای خصمانه شده است. شی خطاب به مقامات ارشد حزب کمونیست گفته که «چین باید خود را با اعتماد به نفس اما در عین حال فروتن نشان دهد».

2

در ماههای اخیر دیپلمات های چینی به طور فزاینده ای در رسانه های اجتماعی از "دشمنان" و دولت های خارجی انتقاد کرده اند . خبرنگاران می گویند در داخل چین تردیدهایی وجود داشته است مبنی بر این که این روش برای اعتبار کشور مضر بوده است.

تنش هوایی روسیه و آلمان

به گزارش دویچه وله، در پی عدم صدور مجوز برای پروازهای لوفت‌هانزا به روسیه، آلمان در اقدامی متقابل، از دادن مجوز فرود به خطوط هواپیمایی روسی امتناع کرد. طبق اعلام رسمی وزارت ترابری فدرال، این تصمیم، واکنشی است به لغو پروازهای لوفت‌هانزا به مقصد شهرهای روسیه.  وزارت ترابری فدرال آلمان اعلام کرد تا زمانی که روسیه صدور مجوز برای پروازهای لوفت‌هانزا در ماه ژوئن را معوق بگذارد، آلمان نیز اجازه پرواز خطوط هواپیمایی روسی به مقصد این کشور را نمی‌دهد.

3

به گفته آلمان، ، در ماه مارس ۲۰۲۰ طرف روسی به دلیل پاندمی کرونا، توافق‌نامه دو جانبه ترافیک هوایی را به طور یکطرفه معلق کرد. از آن زمان به بعد، پروازهای چارتر، ماه به ماه، مورد به مورد و توافقی مجوز گرفته‌اند.  بازداشت وبلاگ‌نویس مخالف دولت بلاروس و فرود اجباری یک هواپیمای مسافربری به بهانه تهدید به بمب‌گذاری، بر مناسبات روسیه و اتحادیه اروپا سایه انداخته است. روسیه تنها متحد لوکاشنکو، رئیس جمهور خودکامه بلاروس است.  در حال حاضر، شرکت‌های هواپیمایی اتحادیه اروپا به دلیل تحریم‌های این اتحادیه علیه بلاروس، ناچارند پروازهای خود را از طریق روسیه انجام دهند. اما روسیه اخیرا به دو هواپیمای اتریش ایرلاین و ایرفرانس اجازه فرود در مسکو را نداد.

تهدید ترکیه به پاکسازی یک اردوگاه پناهجویان

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، به عراق هشدار داد که ترکیه یک اردوگاه پناهجویان را که به گفته او پناهگاهی امن برای شبه نظامیان کرد فراهم کرده است، «پاکسازی» می‌کند. اردوغان تهدید کرد که قصد دارد فعالیت‌های نظامی طولانی‌مدت خود را در عمق خاک عراق گسترش دهد. نیروهای ترکیه سال گذشته ضمن افزایش یورش‌های‌شان به پایگاه‌های «حزب کارگران کردستان» (پ ک ک) در شمال عراق، حملات خود را بیشتر بر محدوده ۳۰ کیلومتری داخل عراق متمرکز کرده‌اند.

4

رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید «مخمور»، اردوگاهی در ۱۸۰ کیلومتری جنوب مرز ترکیه که بیش از دو دهه میزبان پناهندگان ترک بوده است، به محل استقرار شبه نظامیان تبدیل شده است و باید با آن مقابله کرد. آقای اردوغان گفت، اگر سازمان ملل متحد این اردوگاه را «پاکسازی» نکند، ترکیه به عنوان یک عضو این سازمان این اقدام را انجام خواهد داد. او افزود آنکارا اردوگاه مخمور را به عنوان «سنگر پ‌ک‌ک» در کوه‌های قندیل، «تهدیدی بزرگ» محسوب می‌کند.

میلیون ها آمریکایی در آستانه از دست دادن بیمه بیکاری کرونایی

سی ان بی سی گزارش داده بیمه بیکاری نزدیک به 3.7 میلیون آمریکایی با خروج 25 ایالت آمریکا از برنامه های حمایتی مربوط به دوره کرونا قطع خواهد شد. با واکسیناسیون گسترده کرونا و تحت کنترل درآمدن این بیماری در آمریکا، اقتصاد این کشور در حال قدرت گرفتن است و دسته ای از کارشناسان معتقدند حقوق بیمه بیکاری مربوط به بسته های حمایتی دوره کرونا از انگیزه افراد برای بازگشت به کار میکاهد.

5

در این شرایط 25 ایالت آمریکا خیلی زودتر از زمان مقرر برای پایان برنامه های حمایت از بیکاران در دوره پاندمی  (ششم  سپتامبر)، از این برنامه ها خارج خواهند شد. 3.7  میلیون نفری که برنامه های حمایتی آنها قطع خواهد شد حقوق بیکاری دوره کرونا و 300 دلار کمک هزینه اضافی هفتگی مربوط به دوره پاندمی را از دست خواهند داد.

رکوردشکنی در سقوط ارزش لیر ترکیه در پی سخنان اردوغان

به گزارش بی بی سی، به دنبال سخنان رجب طیب اردوغان درباره کاهش نرخ بهره بانکی، لیر ترکیه در برابر دلار سقوط کرد و ارزش آن به کمترین میزان خود از زمان معرفی لیر جدید در سال ۲۰۰۵ رسیده است. این سقوط پس از آن رخ داد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت به رئیس کل بانک مرکزی این کشور گفته است که می‌خواهد نرخ بهره در دو ماه آینده کاهش یابد.

6

لیر ترکیه از زمانی که اردوغان رئیس کل قبلی بانک مرکزی این کشور را در ماه مارس برکنار کرد و شخصی را که رویکردش به او نزدیکتر بود جایگزین کرد، ۱۶ درصد از ارزش خود را از دست داده است. اکثر اقتصاددانان فکر می کنند که کاهش نرخ بهره تورم را دامن می زند و واردات را از طریق کاهش ارزش پول گران می کند.

ترکیه در سال ۲۰۰۵ لیر جدید را با حذف ۶ صفر از پول قبلی و چاپ اسکناس‌های جدید به جریان انداخت و در مرحله انتقالی تا سال ۲۰۰۸ به آن لیر جدید می‌گفتند. تا پیش از آن در دو بازه در دهه ۹۰ و سپس از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ کم ارزش‌ترین پول جهان بود.

توهم کارزار کاهش سوخت‌های فسیلی

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر نفت عربستان می‌گوید کارزار کاهش سوخت‌های فسیلی و حذف گازهای گلخانه‌ای توهمی بیش نیست. این حرف او واکنشی به اظهارات اخیر رئیس آژانس بین المللی انرژی بود که گفت باید برای نجات زمین از بحران تغییرات اقلیمی از امروز همه پروژه های جدید اکتشاف نفت و گاز و زغال سنگ باید متوقف شود.

9

این در شرایطی است که روز گذشته جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قراردادهای اجاره مربوط به حفاری نفت و گاز در پناهگاه حیات وحش آلاسکا را به حالت تعلیق در می آورد. این اقدام به یک بازبینی زیست محیطی منوط شده است. اقدام بایدن به معنی معلق شدن تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین مبنی بر فروش اجاره نفتی در این پناهگاه است که به منظور توسعه سوخت های فسیلی و مواد معدنی انجام شده بود. پناهگاه بزرگ حیات وحش آلاسکا محل زیست بسیاری از گونه های مهم از جمله خرس های قطبی، گوزش شمالی و گرگ است. رهبران قبایل قطب شمالی از این اقدام استقبال کرده اند ولی محافظه کاران آمریکا با آن مخالفند.

آمادگی سینوفارم برای تولید سالانه پنج میلیارد دوز واکسن کرونا

به گزارش رویترز، شرکت داروسازی«سینوفارم چین اعلام کرده که قادر است بیش از یک میلیارد دُز واکسن کرونا تا نیمه دوم سال جاری میلادی به دیگر نقاط جهان عرضه کند. جینگژن لیو، رئیس سینوفارم، روز در نشست مجمع جهانی بهداشت گفت که ظرفیت تولید سالانه واکسن کرونا توسط این شرکت دارویی بیش از پنج میلیارد دز است. با این حال، او از ارائه جزئیات درباره این‌که شرکت سینوفارم در تامین واکسن کرونای مورد نیاز طرح جهانی تهیه واکسن برای کشورهای عمدتا فقیر موسوم به «کوواکس» چقدر سهم خواهد داشت، خودداری کرد.

8

دولت چین تاکنون صدها میلیون دز از واکسن‌های «سینوفارم» و «سینوواک» را در آن کشور تزریق و به کشورهای دیگر به خصوص در آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا صادر کرده است. چین حدود چهار ماه پیش وعده داد که ده میلیون دز واکسن به طرح کوواکس اهدا خواهد کرد. سینوفارم تاکنون بیش از ۶۵ میلیون دز واکسن تولید کرده است. در میان کشورهای خارجی، امارات به صورت گسترده‌ای از این واکسن برای واکسیناسیون شهروندان خود استفاده کرده است و می‌گوید در موارد «نادری» نیاز به تزریق سومین دز جهت ایجاد ایمنی لازم در برابر ویروس کرونا نیاز است.