شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اروپا#روسیه

روسیه: فعالیت کنسولگری آمریکا در قدس اقدامی نمادین است/ سکوت اروپا در قبال جنجال جاسوسی آمریکا


روسیه: فعالیت کنسولگری آمریکا در قدس اقدامی نمادین است/ سکوت اروپا در قبال جنجال جاسوسی آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه یادآور شد که تصمیم واشنگتن درباره ازسرگیری فعالیت کنسولگری آمریکا در قدس، کمکی به حل و فصل مناقشه فلسطین-اسرائیل و تثبیت اوضاع در این منطقه نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو از سر گیری فعالیت کنسولگری آمریکا در قدس را دارای اهمیت نمادین می‌دانند و معتقدند که ثبات واقعی در منطقه قدس شرقی تنها با حل و فصل مسالمت آمیز و پایدار مناقشه فلسطین و اسرائیل بر اساس ضوابط شناخته شده بین‌المللی امکان پذیر است.  

زاخارووا در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «برقراری ثبات دائم در قدس شرقی، مانند حل و فصل کلی مناقشه فلسطین-اسرائیل، در گرو راه حل سازش کارانه و پایدار مشکلات مربوط به این مناقشه است و قصد مقامات واشنگتن برای از سر گیری فعالیت کنسولگری آمریکا در قدس، تنها در چارچوب خط مشی دولت جو بایدن در اصلاح نسبی خط مشی دولت قبلی آمریکا در رابطه با حل و فصل مناقشه خاورمیانه است و ما چنین اقدامی را دارای ارزش نمادین تلقی می‌کنیم.»  

این دیپلمات توضیح داد: «تصمیم آمریکا درباره از سر گیری فعالیت نمایندگی این کشور در قدس در واقع به منظور اجرای وظایف مربوط به برقراری تماس‌ها با رهبران فلسطینی است و نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی در دورنمای  مذاکرات مستقیم بین طرفین این مناقشه و حل و فصل داشته باشد. تنها آغاز گفتگوی مستقیم بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها با هدف حل و فصل تمامی مسائل بنیادی مربوط به این مناقشه می‌تواند تضمینی برای تثبیت اوضاع در این منطقه باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین ابراز عقیده کرد که اجبار به خروج نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان می‌تواند منجر به آن شود که آنها این کشور را قبل از تاریخ تعیین شده 11 سپتامبر (20 شهریور ماه) ترک کنند. ماریا زاخارووا یادآور شد: «قبل از هر چیز، طرف آمریکایی هنوز اطلاعات مربوط به تسریع در روند خروج نظامیانش از افغانستان را تأیید نکرده است. البته ما به این مسئله توجه کرده‌ایم که آهنگ این روند ممکن است سرعت  گرفته و زودتر از تاریخ تعیین شده به پایان برسد.»  

وی افزود: «در هر صورت عدم حضور نظامیان خارجی، همواره مرحله‌ای ضروری برای تثبیت اوضاع است. و خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان نیز می‌تواند بر ثبات پایدار اوضاع و افزایش امنیت این کشور تأثیر بگذارد.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که ایالات متحده در حالی روسیه را متهم می‌کند که موضوع جاسوسی سرویس‌های امنیتی دانمارکی و آمریکایی از سیاستمداران اروپایی به اوج خود رسیده است. زاخارووا در این رابطه ابراز تعجب کرد که در چنین شرایطی، کشورهای اروپایی نه خواستار خروج دیپلمات‌های دانمارکی شدند و نه تحریم‌هایی علیه آمریکا اعمال کردند و حتی درخواستی برای رسیدگی به این جنجال جاسوسی در ساختارهای بین المللی شنیده نشده است.

انتهای پیام/