شهرخبر
مقایسه روند رشد قیمت ها در سه سال اخیر

رکوردهای تورمی در اردیبهشت 1400/ ضربه گیر تورم در میانه بهار

کدخبر: 414125
اقتصادنیوز : تورم ماهانه خوراکی ها در اردیبهشت منفی شد. اما مقایسه این متغیر با سالهای گذشته نشان می دهد آنچه تورم را در سطح پایینتری قرار داده کاهش تورم در بخش غیرخوراکی بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز، تورم ماهانه اردیبهشت  1400 پس از 16 ماه به کمتر از 1 درصد رسید اما تورم میانگین هنوز در سطح بالایی قرار دارد.

در کارنامه قیمت های مرکز آمار مشاهده میشود تورم ماهانه اردیبهشت ماه سال جاری برابر با 0.7 درصد ثبت شده است. این در حالی است که تفکیک این متغیر به دو گروه خوراکی ها و غیرخوراکی ها نشان میدهد که در گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها کالاها ارزانتر شده و متوسط تورم آن ها برابر با منفی 0.8 درصد بوده است. بنابراین آنچه موجب مثبت شدن تورم کل در این ماه شده به گروه غیر خوراکی ها اشاره داشته است.

مقایسه بخش های تورمی در اردیبهشت ماه سه سال 98 و 99 و 1400 رنشان می دهد اثر گذاری هر کدام از گروه ها چقدر تابع زمان بوده و چه ارتباطی با گروه های تورمی دارد؟

تورم

مقایسه تورم اردیبهشت ماه سه سال گذشته

بررسی روند تورم خوراکی ها در اردیبهشت سه سال گذشته نشان می دهد کاهش نرخ تورم ثبت شده در بخش خوراکی های سال جاری در شهر ها بیشتر از روستاها بوده است. در حالی که در سال 98 برعکس این روند ثبت شده و بالاترین تورم در بخش روستاها برابر با منفی 1.2 درصد بوده است. درحالی که شهرها تنها از منفی 0.6 درصد کاهش نرخ رشد قیمت برخوردار بوده اند.

آنچه از تورم بخش های خوراکی در ماه اردیبهشت حداقل در سه سال گذشته برداشت می شود آن است که گرانی این بخش در دومین ماه سال همواره روندی نزولی داشته است. در همین رابطه در سال 98 این تورم منفی بوده و در سال 99 نیز در کمتر از یک درصد ثبت شده است. اما باز هم میزان تورم ماهانه کل در اردیبهشت امسال کمتر از دوسال دیگر بوده است.

آن چه سبب شده تا این متغیر در ماه دوم 1400 کمتر از دو سال گذشته تغییر کند رشد کمتر تغییر قیمت گروه غیر خوراکی در این ماه بوده است. گزارشهای مرکز آمار از وضعیت تورمی سال های قبل نشان می دهد در بخش غیر خوراکی ها تورم ماهانه ثبت شده در سال جاری تقریبا یک واحد درصد کمتر از سال 98 و تقریبا 2 واحد درصد کمتر از سال 99 بوده است. به عبارت دیگر نقش کالاهای غیر خوراکی در کاهش تورم ماهانه اردیبهشت پررنگ تر از دیگر بخش ها بوده است.

 بررسی تورم در اجزای کوچکتر گویای آن است که کدام بخش گرانی کمتری را تجربه کرده است.

تورم

تورم ماهانه منفی برخی کالاها

مشاهده دقیق شاخص قیمت ها نشان می دهد تورم ماهانه در8 گروه از اجزای تورمی کمتر از صفر بوده است. براساس گزارش جزئیات تورمی مرکز آمار بیشترین تورم منفی در گروه «میوه و خشکبار» رخ داده که برابر با منفی 10.3 درصد بوده است. به عبارت دیگر این گروه نسبت به ماه قبل 10.3 درصد ارزانتر شده است.

گروه «ارتباطات» نیز با منفی 1.5 درصد، دومین افت تورمی در این ماه را ثبت کرده است. پس از آن «خوراکی ها»، «سبزیجات»، «گوشت قرمز»، «گوشت ماکیان» و «شیر و پنیر و تخم مرغ» گروه های دیگری بودند که در این ماه دچار ارزانی شده اند.

مقایسه امسال با دو سال گذشته نشان دهنده آن است که تورم بخش های «خوراکی»، «میوه و خشکبار» و «شیر پنیر و تخم مرغ» منفی تر از این ارقام در دو سال قبل بوده است.

از آن سو در بخش «سبزیجات»، «ماهیها»  و «دخانیات» تورم ثبت شده در امسال به مراتب بیشتر از تورم دو سال گذشته بوده و تورم در بخش «سبزیجات» در این سال از ارزانی بسیار کمتری نسبت به دو سال گذشته برخوردار بوده است.

در مقابل در بررسی تورم ماهانه اجزای غیر خوراکی مشاهده می شود در اردبیهشت امسال میزان تغییر قیمت ها در مرتبه پایین تری درمقایسه با سالهای 99 و 98 ثبت شده است. داده کاوی جز به جز گروه های تورمی نیز نشان داد نقش کالاهای غیر خوراکی در تورم ماهانه موثر تر از ماه های قبل بوده است. 

اما در قابی دیگر تورم این ماه باوجود چنین سرعت گیری در اردیبهشت، هنوز در رده های بالایی قرار دارد. زیراتورم میانگین که متوسط شاخص قیمت مصرف کننده در 12 ماه اخیر را با متوسط این متغیر در موقعیت مشابه سال قبل نشان می دهد در سطح بالایی کماکان قرار دارد.

رکورد تورم میانگین در 18 ماه اخیر

از آنجا که تورم حافظه ای دراز مدت دارد و بررسی بازه های زمانی بزرگتر درک صحیحتری را از وضعیت قدرت خرید ارائه می دهد روند این متغیر نیز در تعیین گرانی کالاها حائز اهمیت است. 

درهمین خصوص مسیر تورم میانگین 12 ماهه در سال های اخیر نشان میدهد که این متغیر در اردیبهشت برابر با 41 درصد شده که بالاترین تورم میانگین در 18 ماه اخیر بوده است. پیش ازاین تورم میانگین در آبان 98 برابر با 41 درصدبوده و دراین مدت همواره پایین تراز این رقم به ثبت می رسیده است.

جمع بندی تورم در اردیبهشت 1400

جمع بندی وضعیت تورم در اردیبهشت امسال نشان می دهد به طور کلی در دومین ماه هر سال همواره شاهد افت قیمت ها در بخش خوراکی ها هستیم. این افت قیمت تفاوت فاحشی را با سال های قبل نداشته اما آنچه موجب شده تا تورم ماهانه در اردیبهشت به کمترین حد خود در 16 ماه اخیر برسد افت ماهانه قیمت ها در بخش غیر خوراکی ها در مقایسه با ارقام ثبت شده این ماه در دو سال گذشته بوده است.

با این وجود روند تورم میانگین هنوز نشان می دهد وضع قیمت ها در روند 24 ماهه در بالاترین سطح خود قرار دارد.به عبارت دیگر در صورتی که روند کاهش نرخ رشد قیمت ها در ماه های بعد نیز ادامه داشته باشد می توان امیدوار به این کاهش در تورم میانگین نیز باشیم.

تورم