شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اوپک

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناسان حوزه نفت و انرژی:

اوپک به انتظار ورود ایران نشسته است

نتایج حاصل از اجلاس اوپک‌پلاس نشان می‌دهد که اعضای این مجمع شرایط را به گونه‌ای متصور شده‌اند که انتظار بازگشت ایران را به اوپک دارند.

انرژی اوپک به انتظار ورود ایران نشسته است

درحال‌حاضر به دلیل اعمال تحریم‌ها، میزان صادرات و درآمدهای حاصل از آن برای ایران ‌در کمترین حالت ممکن بوده و رشد قیمت جهانی نفتی آینده‌ای روشن را برای صنعت نفت ایران متصور شده است.

حسن مرادی در گفت‌وگو با گسترش نیوز تصریح کرد: با وجود اینکه درحال‌حاضر قیمت نفت به بیش از ۷۰ دلار رسیده است اما ایران همچنان به شرایط پیش از اعمال تحریم‌ها برنگشته است و در نتیجه میزان صادرات محدود بوده و درآمدهای صادراتی ایران به تبع آن نیز در کمترین میزان ممکن است.

حسن_مرادی

این کارشناس انرژی ادامه داد: با برگزاری اجلاس اوپک پلاس در روزهای گذشته پیش‌بینی می‌شود که در انتظار ورود ایران را به بازارهای جهانی دارند و این احتمال رقم می‌خورد که ایران به زودی جایگاه خود را اوپک بگیرد، بنابراین اگر تحریم‌ها برداشته شود و ایران به جایگاه خود در اوپک برسد این افزاش قیمت معنادار خواهد بود و در میزان تولید ضرب خواهد شد و قطعا درآمدهای صادراتی را در پی خواهد داشت.

وی اذعان کرد: تا آن زمان که این اتفاقات رقم بخورد با توجه به میزان سهمی که در بازار جهانی و منطقه‌ای به ایران اختصاص دارد، درآمد کمتر حاصل می‌شود و مجبور به سازش با این میزان درآمد هستیم. افزایش قیمت نفت قطعا بر نرخ ارز نیز تاثیر دارد و قطعا زمانی که میزان صادرات ایران افزایش یابد نرخ ارز روند کاهشی را در پیش خواهد گرفت و شرایط به سمت عادی شدن پیش خواهد رفت. پیش‌بینی می‌شود که قیمت فعلی نفت پایدار باشد و در نتیجه باید به انتظار نشست و نوسانات قیمتی را رصد کرد که اقتصاد ایران را به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد.

مرتضی بهروزی‌فرد در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: قیمت نفت برنت در ادامه هفدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس افزایش یافت و فراتر از ۷۰ دلار به ازای هر بشکه رسیده است و این موضوع بر اقتصاد ایران نیز تا حدودی موثر خواهد بود. از طرفی شرایط تحریمی حاکم بر کشور موجب شده انتقال پول با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود و از آنجایی که حجم زیادی نفت صادر نمی‌شود در نتیجه باید انتظار چندانی از تاثیر رشد نرخ جهانی نفت بر اقتصاد داخلی ایران داشت، اما حرکت قیمت نفت در مدار صعودی نشان می‌دهد که بازار نیازمند افق‌های بهتری و چشم‌اندازهای روشن‌تری بوده و تقاضای جهانی برای نفت زیاد است.

افق روشن برای آینده نفت ایران

وی افزود: چشم‌انداز روشنی که بازارهای جهانی تحت تاثیر افزایش قیمت نفت شاید متصور شوند و این موضوع بر اقتصاد ایران نیز موثر باشد، کم‌رنگ شدن تحریم‌های ایران و تمایل بیشتر کشورها برای خرید نفت ایران از افق‌های احتمالی این افزایش قیمت خواهد بود. با توجه به حجم واکسیناسیونی که در دنیا در حال انجام شدن است تاثیر شیوع ویروس کرونا با گذشت زمان کمتر شده و پیش‌بینی می‌شود که با عبور دنیا از کرونا بازارهای جهانی به تعادل نسبی برسند.

این کارشناس نفت  ابراز کرد: انتظار می‌رود رشد وضعیت اقتصادی و افزایش میزان تقاضا را برای فرآورده‌های نفتی، نفت خام و انرژی در بازارهای جهانی شاهد باشیم. در مجموع وضعیت بازار روبه بهبود باشد. کنترل مسیر قیمتی نفت در یک ماه گذشته نشان می‌دهد انتظار بازار را به سمتی سوق می‌دهد که نیاز برای این محصولات افزایشی باشد و میزان افت نفت که در زمان اوج‌گیری کرونا اتفاق افتاده بود را جبران کند و چشم‌اندازهای مناسب‌تری را متصور هستیم.

بهروزی‌فرد در پایان مطرح کرد: با ادامه این روند قیمتی انتظار می‌رود که در صورتی که اتفاق خاصی در دنیا نیفتد قیمت نفت بین ۶۵ تا ۸۰ دلار در نوسان باشد و در این بازه به ثبات نسبی برسد و در واقع به کمتر از ۶۵ دلار و بیش از ۸۰ دلار عبور نکند.