شهر خبر

بیرنگ:دولت آینده مسیر اتصال سینما به بازارهای جهانی را هموار کند


بیرنگ:دولت آینده مسیر اتصال سینما به بازارهای جهانی را هموار کند

نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون کشور معتقد است که دولت آینده باید بیش از تمرکز بر تصدی‌گری به تسهیل‌گری در سینما بپردازد.

بیژن بیرنگ نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون کشور در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مطالبات و انتظاراتش از دولت سیزدهم چیست، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: به‌شخصه هرگز تصور نکردم که باید از کمک‌های دولتی استفاده کنم با این‌حال امیدوارم که در دولت آینده دست و بال سینماگران برای کار کردن بازتر شود.

وی افزود: تصورم این است که اگر دولت نقش خود در قبال سینما را به اصناف سینمایی برون‌سپاری کند، شاهد رشد و بالندگی بیشتر سینما در کشور خواهیم بود.

کارگردان «خانه سبز» ادامه داد: سینما، فضایی حرفه‌ای است و باید بتواند روی پای خود بایستد، مخاطب جذب کند و بفروشد. امیدوارم اگر دولت آینده قصد تسهیل‌گری در سینما را دارد، این تسهیل‌گری در راستای استقلال سینما اتفاق بیفتد.

بیرنگ عنوان کرد: امیدوارم دولت آینده بتواند سیاست‌هایی را در قبال سینما به جریان بیندازد که باعث اتصال و ارتباط مضاعف سینما با بازارهای جهانی شود. مگر ما چه چیزی کمتر از هند، ترکیه، کره و کشورهای دیگر داریم؟ شرایط حاکم بر سینما ما را از بازارهای جهانی دور کرده است.

کارگردان «قصه عشق» تصریح کرد: سینمای ما سینمایی مستقل است اما باید به این نکته توجه کنیم که هم‌اکنون دوره سینمای مستقل و هنر مستقل که صرفا برای مخاطبی خاص تولید می‌شد در دنیا به سر آمده است. زمانی می‌توانیم به‌واسطه سینما حرف بزنیم و قدرتمان را به رخ کشورهای دیگر بکشیم که در بازارهای جهانی حضوری پررنگ داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بازار جهانی یعنی امکانات؛ یعنی سرمایه. ما باید بتوانیم فیلم‌هایی در مقیاس جهانی و با صرف هزینه‌هایی که برای ساخت فیلم‌های جهانی لازم است، تولید کنیم. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که بتوانیم ملاک‌ها و معیارهایی که برای تحقق مناسب یک کسب و کار جهانی مورد نیاز است را برآورده کنیم. آرزوی من برای سینما همین است. آرزویم داشتن سینمایی است که بتواند در بازارهای جهانی حضوری پررنگ و قدرتمند داشته باشد. البته منظورم حضور در چند جشنواره خارجی و برگزیده شدن در این جشنواره‌ها نیست.

کارگردان «این خانه دور است» ادامه داد: دولت آینده باید بیش از تصدی‌گری در حوزه سینما به تسهیل‌گری در این حوزه بپردازد. طی سال‌های اخیر نقش تصدی‌گر دولت در فضای سینما پررنگ بوده است. تصدی‌گری مضاعف دولت در فضای سینما باعث می‌شود که سینمای ما نتواند آنگونه که بایسته است به بازارهای جهانی راه پیدا کند.

بیرنگ مطرح کرد: تحریم‌های جهانی باعث می‌شود که محصولات ما در خارج از مرزهای کشور فروخته نشود. حتی هنر ما هم نمی‌تواند در خارج از مرزهای کشور عرضه و به فروش برسد. اکنون به دلیل پیامدهای ناشی از تحریم، نمی‌توانیم برای یک فیلم خارجی سناریو بنویسیم و سینمای ما نیز مثل سایر بخش‌ها با محدودیت‌های تجارتی مواجه است. اگر دولت آینده بتواند این قسم محدودیت‌ها را از میان بردارد، سینمای ما نیز می‌تواند در بازارهای جهانی و در معادلات اقتصاد جهانی حضوری پررنگ و ثمربخش داشته باشد. باور من این است که اگر نتوانیم محصولاتمان را به خارج از مرزهای کشور صادر کنیم، گویی اصلا محصولی تولید نکرده‌ایم.

کارگردان «همسران» در پایان یادآور شد: اکنون شرایط اقتصاد سینما و محدودیت‌های حاکم بر آن به‌گونه‌ای است که بقال سرکوچه راحت‌تر از سینماگر می‌تواند محصولاتش را به فروش برساند. سینماگر ما باید از موانع مختلف عبور کند تا بتواند کارش را ادامه دهد. من این حرف‌ها را دردمندانه می‌زنم و اینها دردهایی است که به‌شخصه در طول سال‌های حضورم در سینما تجربه کرده‌ام.

انتهای پیام/