رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا وابسته به پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در پاندمی کرونا، انتشار آلودگی هوا در کشور کاهش یافت.

محمدصادق حسنوند، ماموریت اصلی مرکز تحقیقات آلودگی هوا وابسته به پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران را شناخت عوامل خطر محیطی، ارتباط آنها با سلامت انسان ها و در گام آخر، ارائه راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکل آلودگی هوای کشور به سیاست‌گذاران و بالا بردن سطح آگاهی و حساسیت جامعه نسبت به آن عنوان کرد.

وی با عنوان این مطلب که آلودگی هوا پنجمین عامل مؤثر بر میزان مرگ و میر در کشور است، افزود: تأکید ما این است که با ترجمان دانش، تحقیقات خودمان را به کف جامعه ببریم و مشکلی را در کشور حل کنیم.

حسنوند گفت: مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان مشاور دفاتر سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه است. محققان و استادان مرکز این چابکی را دارند که در تمامی موضوعات جدید مربوط به آلودگی هوا با سایر مراکز داخلی و خارجی همکاری کنند.

وی ادامه داد: در پاندمی کووید ۱۹ این مرکز با همکاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) توانست اولین تحقیقات هوابرد بودن سارس کووید ۲ را در خاورمیانه منتشر کند.

حسنوند گفت: واقعیت این است که در پاندمی کرونا از طریق کاهش ترددها و جلوگیری از هدر رفت انرژی، انتشار آلودگی هوا در کشور کاهش یافت.