استاد مطالعات اسرائیل دانشگاه تهران با بیان اینکه احتمالا منطقه از شر نتانیاهو خلاص می‌شود، تاکید کرد: بسیاری از صحبت‌های نتانیاهو این برداشت را کرده‌اند که او درصدد اقدامی علیه ایران است اما احتمال اینکه نتانیاهو بتواند در این فرصت کوتاه اقدامی علیه ایران انجام دهد، بعید است.

«سید هادی برهانی» درباره آخرین وضعیت تعیین نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس گفت: خبرها از توافق «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» برای کنار گذاشتن «بنیامین نتانیاهو» از قدرت حکایت می‌کند. ظاهرا بیش از هر زمان دیگری در ۱۲ سال گذشته، به برکناری «بنیامین نتانیاهو» از قدرت و تعیین یک نخست‌وزیر جدید در اسرائیل هستیم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی که احتمال توافق گروه‌های مختلف برای تعیین نخست‌وزیر جدید بالا است و اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، منطقه از شر نتانیاهو خلاص می‌شود.

این کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به توافق بنت و لاپید اظهار داشت: براساس توافق بنت و لاپید، ابتدا بنت به مدت دو سال نخست‌وزیری اسرائیل را برعهده خواهد داشت و سپس، لاپید از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ عهده‌دار این مسئولیت خواهد شد. در این چارچوب، هفت حزب از جریان‌ها میانه و راستگرا تاکنون توانسته‌اند با یکدیگر توافق کنند.

نفتالی بنت از نتانیاهو نیز دست‌راستی‌تر است

برهانی درباره رویکردها و تفکرات بنت و لاپید تصریح کرد: نفتالی بنت، یک راستگرای به شدت مذهبی است. او نسبت به سایر نخست‌وزیران قبلی اسرائیل، نخستین نخست‌وزیر مذهبی رژیم صهیونیستی است چراکه نخست‌وزیران سابق اسرائیل، سکولار بودند و «کیپا» (کلاه مذهبی یهودیان) بر سر نمی‌گذاشتند.

وی با بیان اینکه بنت شخصیتی دست راستی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: او رهبری حزب یامینا (خانه یهودی) را برعهده دارد و حتی از فردی مانند نتانیاهو نیز دست راستی‌تر محسوب می‌شود. او و حزبش، مخالف جدی تأسیس کشور فلسطین (راهکار دو کشوری در سرزمین‌های اشغالی) و مهمترین طرفدار گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری است.

این استاد مطالعات اسرائیل درباره لاپید هم ابراز داشت: یائیر لاپید، یک روزنامه‌نگار سابق است که فردی میانه‌رو و تا حدودی، دست چپی است. او برخلاف بنت، فردی مذهبی نیست و سکولار بوده و به شدت مخالف حضور مذهبی‌ها در سیاست است.

نتانیاهو برای رسیدن به قدرت و باقی ماندن در آن، هر کاری می‌کند

برهانی افزود: هیچ کدام از این دو نفر، افراد باتجربه‌ای در دولتداری نیستند و سابقه نخست‌وزیری ندارند. لاپید در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به مدت دو سال وزیر دارایی اسرائیل بوده و بنت هم از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به مدت چهار وزیر آموزش و از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به مدت یک سال، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی بوده است.

وی درباره رویکرد بنت و لاپید نسبت به ایران هم بیان کرد: بنت نسبت به نتانیاهو در سیاست خارجی، رویکردهای تندتری دارد و مواضع خصمانه و افراطی نسبت به ایران دارد. او به شدت ضد برجام است اما لاپید اظهارنظر خاصی درباره ایران نداشته و به نظر می‌رسد مواضع معتدل‌تری نسبت به بنت و نتانیاهو نسبت به ایران دارد.

این کارشناس مسائل اسرائیل در پاسخ به این سوال که آیا احتمال یک بحران جدید از سوی نتانیاهو برای بقا در قدرت طی روزهای آینده وجود دارد، یادآور شد: نتانیاهو  فریبکار، زیرک و دغلکار است و برای رسیدن به قدرت و باقی ماندن در آن، هر کاری می‌کند و احتمال اینکه از این طریق هم بخواهد چند روزی بیشتر در قدرت باقی بماند، بعید نیست.

جنگ غزه در شکست نتانیاهو  موثر بود

برهانی اقدامات و جنایات اسرائیل در جنگ ۱۱ روزه را اقدامی از سوی نتانیاهو برای باقی ماندن در پست نخست‌وزیری اسرائیل ارزیابی کرد و افزود: بسیاری از تحلیل‌ها حاکی از آن است که نتانیاهو این بحران را ایجاد کرد تا اوضاع را به نفع خود عوض کند. او چند روزی هم موفق به انجام این کار شد و توانست تمایل و طرفداری احزاب راستگرا و افکارعمومی را به دست آورد.

وی اضافه کرد: جنگ غزه و حملاتی که نیروهای جهادی انجام دادند، در شکست نتانیاهو و نرسیدن او به نیتش موثر بود. موفقیت‌های گروه‌های مقاومت و فشارهای دولت آمریکا موجب شد تا نتانیاهو در نقطه‌ای پایان جنگ و آتش‌بس را اعلام کند که احزاب دست راستی و افکارعمومی موافق آن نبودند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اقدامی از سوی اسرائیل علیه ایران توسط نتانیاهو برای باقی ماندن در قدرت وجود دارد، گفت: نتانیاهو چند روز قبل در مراسم معرفی رییس جدید موساد گفته بود که «اگر مجبور به انتخاب باشیم، انتخاب بین اختلاف با بزرگترین دوستمان آمریکا و بین از میان بردن تهدیدات وجودی، از بین بردن تهدید وجودی را انتخاب می‌کنیم.»

بعید است نتانیاهو بتواند در کوتاه‌مدت اقدامی علیه ایران انجام دهد

برهانی با بیان اینکه بسیاری از صحبت‌های اخیر نتانیاهو این برداشت را کرده‌اند که او درصدد اقدامی علیه ایران است، اظهار داشت: من احتمال اینکه نتانیاهو بتواهد در این فرصت کوتاه اقدامی علیه ایران انجام دهد را بعید می‌دانم چراکه تحولات اخیر فلسطین به ضرر او بود. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل نیز این سخنان انتقاد کرده و آمریکا نیز خواستار دیدار اضطراری با او شده تا مانع از بحران‌آفرینی جدید از سوی نتانیاهو شوند.

وی درباره آینده بنی گانتز هم تصریح کرد: بنی گانتز در برهه کنونی برای نخست‌وزیری مطرح نیست اما احتمالا در دولت بعدی، مقام وزارت دفاع یا وزارت امور خارجه را برعهده می‌گیرد.