شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریاست جمهوری

وعده‌های انتخاباتی و جنجالی نامزدهای ریاست جمهوری سیزدهم

دیگر چیزی به مهم‌ترین و جنجالی‌ترین رقابت سیاسی کشور باقی نمانده و کم‌تر از یک ماه دیگر 28 خرداد ماه روز موعود فرا می‌رسد تا تمامی مردم برای مهم‌ترین اتفاق سیاسی کشور تصمیم گیری کنند.

اعتمادآنلاین| وعده‌های جنجالی نامزد‌ها این روز‌ها در رصد رسانه‌های کشور قرار گرفته، هرچند وعده‌های این چنینی شاید بخشی از فضای انتخابات باشد.
 

به گزارش  باشگاه خبرنگاران ، دیگر چیزی به مهم‌ترین و جنجالی‌ترین رقابت سیاسی کشور باقی نمانده و کم‌تر از یک ماه دیگر 28 خرداد ماه روز موعود فرا می‌رسد تا تمامی مردم برای مهم‌ترین اتفاق سیاسی کشور تصمیم گیری کنند. تبلیغات نامزد‌ها چند روزیست که آغاز شده است. وعده‌های جنجالی نامزد‌ها این روز‌ها در رصد رسانه‌های کشور قرار گرفته و عده‌ای منتظر هستند تا فلان نامزد پشت تربیون صدا و سیما چه می‌گوید.

رضایی

 

از یارانه 450 هزار تومانی محسن رضایی تا وام 500 میلیون تومانی قاضی زاده هاشمی به جوانان، یا همان حرف جدید و نظر تازه سعید جلیلی درخصوص رفع فیلترینگ و حرف‌های حاشیه‌ای همتی درخصوص جریمه دختران بی حجاب در خودرو‌های شخصی. هرچند وعده‌های این چنینی چیز جدیدی هم نیست و شاید با گرم شدن فضای انتخابات این وعده‌ها هم غیرمعول به نظر نیاید؛ اما از اسمش هم معلوم است، وعده‌های انتخاباتی!

 

از محسن رضایی شروع کنیم، از همان حرف پرحاشیه و جنجالی اش، یارانه 450 هزار تومانی که صدای رقیبانش را هم درآورده است. هرچند رضایی منابع لازم برای این وعده خود را هم معرفی کرده و تاکید هم داشته «کاری به بودجه دولت ندارم و  فقط یارانه را به فردِ درست (نیازمند) می‌دهم نه همه. 40 میلیون نفر را شناسایی می‌کنیم، یارانه می‌دهیم و پرداخت یارانه هوشمند و هدفمند می‌شود.» رضایی وقتی این وعده را می‌دهد اصرار هم دارد که «مردم نگران قیمت‌ها نباشند، قیمت‌ها همان می‌ماند و فقط یارانه می‌شود 450 هزار تومان.» در مقابل، رقیب جبهه روبه رو این وعده را «غیر عملی» دانسته است. همتی  در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی زنده خود به این وعده رضایی کنایه زده که «منابع این یارانه از کجاست؟ شفاف اعلام کن، چون غیر ممکن است».

 

همتی

 

اما برویم سراغ عبدالناصر همتی با حرف جدید خود در «گفت‌وگوی ویژه» شبکه دو صداوسیما. همتی که در این مدت مدام رقبای خود را به دادن شعارهای پوپولیستی متهم کرده، خود هم کم حرف پوپولیستی نزده است؛ مثل تکرار شعارِ کلیشه‌ای «دفاع از حقوق اجتماعی زنان» اصلاح‌طلبان در موعد رأی‌گیری و انتخابات. شاید در سال‌های گذشته و حول این شعار جذابیت خاصی در بین برخی از قشرهای جامعه داشت، اما اکنون در گیرودار مشکلات اقتصادی و معیشتی، سر دادن چنین شعارهایی شاید چندان هوادار نداشته باشد. بهبود وضعیت معیشت، بورس، رفع تحریم‌ها از دیگر قول‌ها و وعده‌های همتی بعد از رئیس جمهور شدنش است.

هاشمی

 

قاضی زاده هاشمی و وام 500 میلیون تومانی اش به جوانان، از همان ابتدا با جنجال همراه بود. این نامزد برای جذب رای جوانان وعده‌ای داده که منابع آن هم معلوم نیست و مشخص نیست از کجا می‌خواهد این وام را به جوانان بدهد. وقتی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان هم درباره این سوال از او پرسید گفته بود «اجازه دهید عجول‌ها قضاوت هایشان تمام شود و بعد از آن درباره منابع این وام هم صحبت می‌کنیم.» به نظر می‌رسد طبق برآورد‌های اقتصادی، در شرایط فعلی که کشور با کسری بودجه مواجه است پرداخت این وام به افزایش کسری بودجه دولت‌ عمق می‌دهد و کسری بودجه در ادامه به تورم تبدیل می‌شود. البته باید منتظر بمانیم تا قاضی زاده هاشمی بیایید از منابع این وام برایمان شفاف صحبت کند تا بعد از آن بررسی کنیم که آیا شدنی است یا نشدنی! وعده انتخاباتی است یا وعده عملی!

جلیلی

 

فیلتر توئیتر توجیه ندارد! توییت جنجالی سعید جلیلی و اظهار نظر‌های جوان پسندش در پشت تریبون. شاید یکی از دغدغه اصلی جوان امروز همین فیلترینگ باشد؛ چراکه غیر از تفریح و سرگرمی، فضای مجازی بستر خوبی را برای درآمدزایی جوانان فراهم کرده است. حالا جوان امروز منتظر شده تا ببنید برنامه نامزد‌ها برای فیلترینگ چیست؟ جلیلی هم وعده‌های خوبی به این قشر داده است. شاید بتوان گفت با قدرت گرفتن جلیلی، می‌توانیم شاهد رفع فیلتر از توئیتر باشیم البته اگر فقط در حد وعده انتخاباتی نباشد.

 

رئیسی

تنها نامزد روحانیِ این دوره از انتخابات، سید ابراهیم رئیسی،  محور صحبت هایش بعد از شفافیت و مبارزه با مفسدان، بیشتر با تولیدکنندگان است، ایجاد بستر مناسب برای کار و تولید، درواقع عملیاتی شدن شعار سال رهبر انقلاب! وعده انتخاباتیرئیسی بهبود وضعیت آشفته فعلی تولید و رفع مشکلات عدیده تولیدکنندگان است؛ شاید این قشر بتوانند با قدرت گرفتن رئیسی شرایط بهتری را تجربه کنند، البته باید ببینیم این وعده چه قدر برای تولیدکنندگان جامع عمل پوشانده می‌شود.

 

زاکانی

 

زاکانی هم بیشتر به جای اینکه وعده بدهد دولت فعلی را نقد می‌کند، چراکه حرف‌های جنجالی زاکانی بیشتر خطاب به روحانی و وزیرانش است مثلا بیشتر شاکی است از برجام، برجام را معامله معیوب و ناقصی می‌داند که این دولت به آن تن داده است؛ البته حرف جالبی هم زده بود، گفته بود اگر رئیس جمهور شوم آمریکایی‌ها التماس ما را می‌کنند و تحریم‌ها را بر می دارند و حالا دیگر اینکه این نامزد با چه دیپلماسی‌ای این وعده را می‌دهد مشخص نیست، نمی‌دانیم چه طور می‌خواهد تحریم ها را بردارد آن هم بعد از التماس آمریکایی ها!

مهرعلیزاده

 

مهرعلیزاده نامزدی است که جزو حرف‌ها و وعده‌های روتین و همیشگی حرف جدید و خاصی نزده است تا جنجال و حاشیه به پا کند، بر این وعده‌های انتخاباتی خرده نمی‌گیریم چراکه لازمه جذابیت بخشی انتخابات همین حرف‌ها و حاشیه‌هایی است که نامزد‌ها ایجاد می‌کنند، اما باید منتظر بمانیم که کدام وعده عملی و کدام وعده در حد شعار باقی و در تاریخ ثبت می‌شود.