شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوتیسم#واکسن کرونا

اختصاصی| اوتیسم و مراقبت های مربوط به واکسن کرونا

اختصاصی| اوتیسم و مراقبت های مربوط به واکسن کرونا

اختصاصی| اوتیسم و مراقبت های مربوط به واکسن کرونا
در این مطلب نکاتی را می خوانیم که افراد مبتلا به اوتیسم و مراقبان آنها باید در مورد واکسن های کووید ۱۹ بدانند.

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، اختلال اوتیسم (ASD) یک ناتوانی در رشد است که با چالش های اجتماعی ، ارتباطی و رفتاری همراه است.

 افراد مبتلا به ناتوانی در رشد مانند اوتیسم بیش از سه برابر دیگران در معرض مرگ قرار دارند.
بسیار مهم است که معلولان در اسرع وقت واکسینه شوند ، زیرا واکسن ها می توانند از مرگ آنها جلوگیری کنند.
این مواردی است که افراد اوتیسم و مراقبان آنها باید درباره واکسن کووید ۱۹ بدانند.

۱. چرا افراد اوتیسم در معرض خطر بیشتری درکووید ۱۹ قرار دارند؟

خطرات بالاتر به دلیل ناتوانی در رشد و رشد ذهنی نیست ، بلکه به این دلیل است که افراد مبتلا به این بیماری احتمالاً  قادر به برقراری ارتباط در مورد علائم نیستند .
گاهی اوقات ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی برای آنها دشوار است پس خود و دیگران را در معرض خطر افزایش شیوع کووید ۱۹ قرار می دهند. علائم اولیه ممکن است نادیده گرفته شوند زیرا افراد مبتلا به ASD ممکن است نتوانند ناراحتی های خودمانند گلودرد را بیان کنند. اگر فرد مبتلا به ASD به کووید ۱۹ مبتلا شود ، ممکن است در بیمارستان  دریافت درمان هایی ناآشنا و ناخوشایند برای او بسیار دشوار باشد. افراد دارای معلولیت ذهنی به احتمال زیاد همزمان با دیگر مشکلات سلامتی نیزمواجه هستند که آنها را در معرض خطر بیشتری برای عفونت و بیماری کووید ۱۹ قرار می دهد ، مانند بیماری قلبی ، چاقی و دیابت.

۲. چه نوع از واکسن های کووید ۱۹ برای افراد اوتیسم در دسترس است؟

در حال حاضر ، سه واکسن برای همه بزرگسالان و برخی کودکان  در دسترس است ، که تحت مجوز استفاده اضطراری توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید شده اند. همه آنها در برابر عفونت و بیماری ویروس کرونا و ویرو-س سارس که باعث کووید ۱۹ می شود ایمن و موثر هستند.
واکسن فایزر بیون تک برای افراد ۱۲ سال به بالا تأیید شده ودر دو نوبت با فاصله سه هفته تزریق می شود.
واکسن مدرنا برای سنین ۱۸ سال به بالا تأیید شده ودر  دو نوبت با فاصله چهار هفته تحویل می شود.
طبق CDC ، هر دو آنهاحداقل  ۹۰ درصد در جلوگیری از عفونت  توسط ویروس کووید ۱۹ موثر هستند. شما دو هفته پس از تزریق دوم کاملا ایمن شده اید.
واکسن سوم واکسن جانسون و جانسون است که شامل یکبار تزریق و سپس یک دوره انتظار دو هفته ای برای رسیدن به واکسن کامل است. از فناوری ناقل ویروسی همراه با آدنو ویروس استفاده می کند که متعلق به خانواده ویروس هایی است که می توانند علائم شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا را ایجاد کنند.
این سه واکسن در حال حاضر برای همه بزرگسالان در ایالات متحده و مجوز واکسن فایزر برای کودکان ۱۲ ساله در دسترس است ، از جمله افراد دارای اوتیسم و سایر اختلالات رشد و عقلی.

 اگر شما مراقب کودک اوتیسمی هستید که هنوز واجد شرایط واکسن نیست ، بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به کووید ۱۹ این است که خود واکسینه شوید.

۳. آیا واکسن های کووید ۱۹ برای افراد اوتیسم بی خطر است؟

 واکسن ها برای افراد مبتلا به ASD به همان اندازه ایمن هستند که برای دیگران. افراد معلول ، از جمله اوتیسم ، در آزمایشات بالینی واکسن ها گنجانده شدند.  آزمایشات بالینی نشان داد که واکسن ها برای همه ایمن و موثر هستند.
افرادی که نباید با واکسن های  فایزر یا مدرنا واکسینه شوند ، شامل افرادی هستند که واکنش آلرژیک شدیدی داشته اند ، آنقدر شدید که در بیمارستان بستری شده یا با اپی نفرین تحت معالجه قرار گرفته اند. کسانی که نسبت به اولین تزریق واکسن واکنش شدید یا فوری نشان داده اند ، باید از  تزریق آن خودداری کنند. راهنمایی مشابهی برای واکسن جانسون اند جانسون برای کسانی که سابقه حساسیت به پلی سوربات یا ماده دیگری از آن را دارند ارائه می شود.
به گفته CDC ، واکسن جانسون اند جانسون، فایزر یامدرنا تحت هیچ شرایطی نمی توانند شما را به ویروسی آلوده کنند ، DNA شما را تغییر دهند ، بر باروری شما تأثیر بگذارد یا بر DNA کودکی که از مادر واکسینه شده متولد می شود ، تأثیر بگذارند.
آنها به میزان قابل توجهی ایمن هستند ، موارد نادری از واکنش های بد به واکسن ها وجود دارد.
 شایعترین عارضه جانبی بعد از واکسن ، دوز اول یا دوم ، درد ناک بودن بازو است. بیشتر افرادی که واکسن می زنند می توانند فعالیت های روزمره زندگی خود را ادامه دهند ، اما درصد کمی از آنها می گویند که بیش از حدود یک روز  خسته بوده اند.

۴- آیا بین واکسن های کووید ۱۹ و اوتیسم ارتباطی وجود دارد؟

  خیراما هر نوع عفونت در مادر در دوران بارداری با خطر بیشتر ابتلا به ASD در کودکان مرتبط است.  عفونت مادر شامل تب در سه ماهه دوم بارداری با خطر دو برابری ابتلا به ASD همراه است به همین دلیل است که شما نمی خواهید هنگام بارداری خیلی بیمار شوید چه با کووید ۱۹ یا هر نوع عفونت دیگر.

۵- مراقب چگونه می تواند عزیز خود را با اوتیسم برای واکسن کووید ۱۹ آماده کند؟

 بسیاری از افراد مبتلا به ASD قبلاً با انزوا ، تغییر در روال زندگی خود و ایجاد اختلال در مراقبت و آموزش درمانی خود روبرو شده اند. روند واکسیناسیون یک چالش اضافی است.  برای برخی از افراد مبتلا به اوتیسم ، تجاربی که خارج از یک برنامه معمول روزانه هستند ، می توانند ناراحت کننده باشد.
آنها باید بیاموزند کار هایی را  انجام بدهند که در بر نامه هر روزه وجود ندارد،  پس باید با کسی روبرو شوند که با تجهیزات پزشکی میخواهد برایشان واکسن تزریق کند.


منتشر شده در Everydayhealth

19 مه 2021