شهرخبر

به خاطر دستگیری عوامل پرتاب نارنجک تشکر می کنیم اما

پیشنهاد استقلال به ستاره پرسپولیس/ چرا ویدئوی ابراز پشیمانی هولیگان‌های جاده اصفهان پخش نشد؟/ تمرینات پرسپولیس جنگ واقعی است/ یادگاری ویژه از دایی

با وجود آن که مدتی از حمله به اتوبوس پرسپولیس با پرتاب نارنجک گذشته است اما هنوز هم شاگردان " یحیی گل محمدی" ماجرا را فراموش نکرده اند.

خبرورزشی- مهدی یکتا: تیم فوتبال پرسپولیس تهران در چارچوب دیدار باقیمانده از هفته ۲۱ لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران شامگاه دوشنبه ۳ خرداد به عنوان تیم مهمان در ورزشگاه فولادشهر اصفهان به دیدار تیم میزبان ذوب‌اهن اصفهان رفت و به پیروزی ۲ بر ۱ دست یافت.

اما این رویداد ورزشی و نتیجه این دیدار، خبر اصلی حضور تیم پرسپولیس در اصفهان نبود. اتوبوس تیم فوتبال پرسپولیس در مسیر رسیدن به ورزشگاه فولادشهر و هنگام عبور از روی پل فللاورجان با پرتاب و انفجار  نارنجک دست‌ساز توسط افراد ناشناس، مورد حمله‌ خطرناک قرار گرفت.

امید عالیشاه کاپیتان دوم پرسپولیس اما هنوز ماجرا را فراموش نکرده است. او خواسته ای هم از طرف همبازیانش دارد که تصاویری از ابراز ندامت عوامل پرتاب نارنجک به اتوبوس پرسپولیس منتشر شود تا همه بدانند اصل داستان چه بوده است و...

* خودت دوست داری این مصاحبه را از کجا شروع کنیم؟

- هرجایی که دوست دارید. شما بپرسید من هم درخدمت هستم.

* شاید یک مقدار سئوالات ما پراکنده باشد. مشکلی که نداری؟

- نه، راحت باشید!

* فینال لیگ قهرمانان اروپا با قهرمانی چلسی و شاگردان توماس توخل به پایان رسید. خودت دوست داشتی کدام تیم قهرمان شود؟

- به خاطر پپ گواردیولا دوست داشتم منچستر سیتی قهرمان شود اما چلسی با زیرکی و منطق به پیروزی رسید. فینال لیگ قهرمانان اروپا یک شطرنج به تمام معنا میان مربیان آلمانی و اسپانیایی بود که با برتری توخل به اتمام رسید.

* امید عالیشاه از نوجوانی و با تیم ملی نوجوانان ایران در فوتبال ما مطرح شد. ازهمان زمان به خاطر دارم بازیکنی تکنیکی و دریبل زن بودی. الگوی کودکی و نوجوانی ات چه کسی بود؟

- شاعرفوتبال! عاشق رونالینیوی برزیلی بودم. انگار با توپ فوتبال جادو می کرد و شعر می گفت. در زمین هرکاری دلش می خواست می کرد و به خاطر او طرفدار بارسلونا شدم.

* تو هم می خواستی مثل او دریبل بزنی؟

- نه آقاجان! نه من و نه هیچ فوتبالیست دیگری رونالدینیو نمی شود. هنوز هم ویدئوی بازی هایش را می بینم حیرت زده می شوم. هرکاری دوست داشت با توپ می کرد و فوق العاده بود.

* چرا شماره ۲؟ معمولا هافبک ها یا وینگرها شماره های دیگری می پوشند!

- حالا هم که مهاجم شده ام! (می خندد و ادامه می دهد) راستش را بخواهید اولین بار علی آقا دایی در تیم راه آهن تهران شماره ۲ را به من داد. شماره خوبی بود و توانستم در راه آهن بازی های خوبی با این پیراهن انجام بدهم و دیگر هرگز این پیراهن را از تن خارج نکردم. درواقع این پیراهن یادگاری آقای دایی به من است.

* و اینکه به واسطه درخشش در راه آهن پیش از پیوستن به پرسپولیس از تیم استقلال هم پیشنهاد داشتی اما ... توضیحی می دهی؟

- زمان سرمربیگری آقای امیر قلعه نویی بود. ایشان خیلی فوتبال من را قبول داشت و پیشنهاد هم داد ولی با احترام به تیم خوب استتقلال، پرسپولیسی شدم.

* چرا؟

- ساده است چون پرسپولیسی بودم!

* حالا بحث تمدید قرارداد تو مطرح شده است. قراردادت پایان فصل جاری به اتمام می رسد و آیا صحبتی برای تمدید داشته ای؟

- هنوز مدت نسبتا زیادی تا پایان فصل مانده است و انشالله یک تصمیم خوب خواهم گرفت.

* دوست داری جوری قراردادت را تمدید کنی که با پیراهن پرسپولیس از فوتبال خداحافظی کنی؟

- خداحافظی با پیراهن پرسپولیس آرزوی هر بازیکنی یا حداقل هر فوتبالیستی است که پیراهن این تیم را پوشیده است. شاید خیلی به ندرت هم پیش بیاید یا پیش آمده باشد که یک بازیکن بتواند با پیراهن پرسپولیس بازنشسته شود و من هم دوست دارم این اتفاق بیفتد اما همه چیز بستگی به شرایط و آینده دارد. واقعا نمی دانم چه پیش می آید و هنوز به خداحافظی از فوتبال فکر هم نکرده ام.

* راستی شما تلویزیون و برنامه های ورزشی را بایکوت کرده اید؟

- این موضوع تصمیم باشگاه و مدیریت بوده است و ...

* ولی شنیدیم شما بازیکنان هم پس از یحیی گل محمدی چنین تصمیمی گرفته اید؟

- بله، این اتفاق افتاده است. خیلی دوست نداشتم دراین رابطه حرف بزنم اما حالا که بحث آن پیش آمد باید بگویم یکسری اتفاقات در برخی برنامه های ورزشی افتاد که خوشآیند و جالب نبود. هیچ کسی نمی تواند و حق ندارد پرسپولیس و قهرمانی هایش را زیر سئوال ببرد. الان هم اگر حرفی می زنم به همین خاطر است. نمی خواهم اسمی بیاورم اما در یک برنامه تلویزیونی، پیشکسوتی روی خط برنامه می آید که برای تیم خودش زحمت کشیده و قابل احترام است اما صحبتی را مطرح می کند که قشنگ نیست. اینکه ۴ یا ۵ سالی است که هرکاری می کنند پرسپولیس قهرمان شود زیبا نیست.

* منظورت کدام برنامه و کدام پیشکسوت استقلال است؟

- گفتم که برای همه دوستان ارزش قائلم و نمی خواهم اسمی بیاورم ولی آقا افشین پیروانی را به نمایندگی از تیم پرسپولیس روی خط می آورند و بعد آماج حملات کلامی قرار می دهند. اصلا و ابدا قشنگ نیست که بخواهید زحمات چند سال گذشته پرسپولیس را زیر سئوال ببرید تا نتیجه نگرفتن خود را توجیه کنید.

* فکر می کنم منظورت فرزاد مجیدی است که در برنامه فوتبال برتر...

- من اسمی نمی آورم چون همه پیشکسوتان برای من قابل احترام هستند. هرکسی که یک سال هم در این فوتبال عرق ریخته و زحمت کشیده باشد ارزشمند است و احترامش واجب. حرف من این است که ندانسته و نشناخته چنین صحبت هایی مطرح می شود.

* اغلب اعتراض مجیدی یا استقلالی ها روی صحنه مشکوک به پنالتی وحید امیری روی مهدی قایدی بود. آنها اعتقاد داشته و دارند اگر آن پنالتی اعلام می شد نتیجه فرق می کرد یا اینکه چنانچه سیستم کمک داور ویدئویی وجود داشت ...

- من احترام زیادی برای همه دوستان قائلم. استقلالی ها هم به هرحال نظراتی دارند ولی ما هم خیلی دوست داریم سیستم VAR هر چه زودتر وارد کشور شود. در بازی رفت هم داور مسابقه می توانست بازیکن تیم استقلال را اخراج کند. مهدی عبدی درشرایطی متوقف شد که می توانست با رشید مظاهری تک به تک شود اما به هرشکل تشخیص آقای کرمانشاهی چیز دیگری بود و ما هم احترام گذاشتیم. همه این حرف ها بعد از دربی وجود داشته و دارد اما آنچه می ماند احترام متقابل است. کُری خواندن ایرادی ندارد اما آنچه قشنگ نیست توهین یا تهمت زدن است. کسانی که می خواهند قهرمانی های پرسپولیس را بی دلیل زیر سئوال ببرند تمرینات تیم ما را ندیده اند. دوستان یک روز از نزدیک تمرین پرسپولیس را ببینند متوجه دلیل قهرمانی های ما می شوند.

* خودت بگو درتمرینات پرسپولیس چه خبراست؟

- جنگ واقعی است! باور نمی کنید یک بازی تمرینی و درون تیمی تا پای دعوا و درگیری پیش می رود. می دانید چرا؟ (بدون آن که منتظر جواب بماند خودش ادامه می دهد) چون هیچ بازیکنی در پرسپولیس دوست ندارد بازنده باشد حتی در بازی درون تیمی! این روحیه خاص و جنگندگی راز قهرمانی های پرسپولیس است. ما از شکست بدمان می آید حتی در بازی های دوستانه و آن وقت یکسری اتهاماتی زده می شود که قشنگ نیست. همین صحبت ها باعث تحریک جوانان ۱۵ یا ۱۶ ساله می شود تا درفضای مجازی شروع به فحاشی کنند یا به آن شکل درمسیر پرسپولیس به سمت محل مسابقه نارنجک به طرف اتوبوس ما پرتاب کنند.

* آن افراد موتورسوار که از بالای پُل فلاورجان در جاده فولاد شهر اصفهان به سمت شما نارنجک پرتاب کردند دستگیر شدند. خبر که دارید؟

- ما زحمات تمام ارگان های مربوط تشکر می کنیم اما توقع داشتیم تصویری یا ویدئویی از افراد دستگیر شده منتشر شود. حداقل مصاحبه ای با این عوامل پرتاب نارنجک به اتوبوس پرسپولیس پخش شود که اظهار ندامت و پشیمانی کرده باشند. ما بارها دیده ایم کلیپ هایی از اراذل و اوباش دستگیر شده پخش می شود. چه اشکالی داشت این اتفاق برای عوامل حمله ناجوانمردانه به اتوبوس پرسپولیس می افتاد؟ شاید این کلیپ و مصاحبه با این افراد درس عبرتی برای همه هواداران احساسی می شد که درآینده دیگربه فکر این کارهای پلید و ناجوانمردانه نیفتند.

* مثل اینکه شوک بدی به تیم شما وارد شده بود. یکی از بچه های شما برای لحظاتی قدرت تکلم خود را از دست داده یا یحیی گل محمدی دچار لرزش شده بود. گویا افشین پیروانی هم یک لحظه دچار مشکل قلبی شد و ...

- آخر فوتبال چه ارزشی دارد که جان یک انسان گرفته شود. هولیگان یعنی چی؟ یعنی همین دیگر! باید هولیگان های جاده اصفهان به همه مردم معرفی شوند که درس عبرت شود. با احترام به همه مردم خوب اصفهان و هواداران فوتبال باید بگویم کثیف ترین کارممکن علیه تیم ما انجام شد. این بازیکنان یا مربیان خانواده دارند. فکرش را بکنید مادر این بچه ها در طول مسابقه وقتی یک لحظه فرزندش مصدوم می شود با وجود آن که می داند دوباره برمی خیزد حالش خراب می شود. حالا ببینید ماجرای جاده فولاد شهر اصفهان چه استرسی به خانواده بازیکنان ما داد.

* خانواده خودت هم چنین شرایطی داشتند؟

- مسلم است. دو ساعت مانده به شروع بازی با ذوب آهن کلیپ، فیلم و خبر حمله به اتوبوس پرسپولیس در رسانه ها و فضای مجازی پخش می شود. خانواده من هم مثل خانواده بقیه بچه ها، مربیان و اعضای تیم پرسپولیس آن را دیده و شنیده اند. چه حالی پیدا می کنند؟ اگر آن نارنجک ها به جای بدنه اتوبوس یا شیشه های کناری روبروی راننده می خورد یا به لاستیک ماشین برخورد می کرد چه فاجعه ای رُخ می داد. محال بود راننده اتوبوس بتواند ماشین خود را کنترل کند.

* حمید مطهری می گفت اگر راننده مهارت کافی را نداشت قطع به یقین اتوبوس چپ می کرد؟

- درست است. آن وقت چه کسی جوابگوی خانواده این بچه ها بود؟ فوتبال بهانه ای برای رفاقت و معرفت است. دور هم جمع می شویم که لذت ببریم و نشاط و شادی به جامعه بیاوریم. شاید تنها دلخوشی خیلی ها همین فوتبال باشد که برخی ها آن را به سمت کینه ورزی، نفرت پراکنی و کارهای غیرانسانی کشیده اند. به همین خاطر است که می گویم کاش فیلم عوامل پرتاب نارنجک پخش می شد و مردم و پرسپولیسی ها ندامت و پشیمانی این افراد را می دیدند.

* اگر با یکی از این عوامل پرتاب نارنجک روبرو شوی چه واکنشی نشان می دهی؟

- واقعا نمی دانم چه واکنشی نشان می دهم اما حداقل می پرسم چرا؟ پسر خوب چه کسی به تو خط داده است این کار غیرانسانی را انجام دهی؟ اگر غیر از این است دلیل این کار تو چیست؟ خیلی سئوالات در ذهن من و همبازیانم وجود دارد که...

* فکر می کنی کسی یا کسانی به این افراد موتورسوار خط داده باشند؟

- من نمی توانم این ادعا را بدون دلیل و مدرک داشته باشم اما می دانم یکسری عکس العمل ها نتیجه عمل خود ما فوتبالی هاست. وقتی آقای X در برنامه های تلویزیونی یا مصاحبه های خود قهرمانی پرسپولیس را زیر سئوال می برد تا کم کاری تیم خود را لاپوشانی کند. زمانی که فلان مدیربه عوامل خود در باشگاه دستور می دهد بیانیه های تند و خلاف واقع منتشر کنند به هرحال ممکن است یکسری نوجوان و جوان احساساتی هم تحریک شوند. حمله به اتوبوس پرسپولیس به نظرم یک مسئله ملی است و امنیت یک شهرو استان را زیر سئوال برده است. به همین خاطر می گویم کاش ویدئویی مبنی بر ابراز ندامت و پشیمانی این افراد پخش می شد. حرف آخر در این رابطه این است که ما فوتبالی ها باید مراقب مصاحبه، گفتار و رفتار خود باشیم و هواداران را بی دلیل تحریک نکنیم.

* قرار بود مقابل ذوب آهن در اصفهان بازی نکنید. ظاهرا یحیی گل محمدی به قدری ناراحت و عصبانی بود که اعلام کرد بازی نمی کنیم و بعد با وساطت ناظر بازی و دبیرکل فدراسیون فوتبال راضی به حضور در زمین شدید؟

- شرایط عجیب و خاصی داشتیم. اصلا شرایط خوبی برای ورود به زمین نداشتیم. شما اگر دقت کرده باشید نیمه اول بازی با ذوب آهن اصفهان کاملا تحت تأثیر پرتاب نارنجک و آن اتفاق بودیم و نتوانستیم نمایش خوبی ارائه بدهیم. تازه نیمه دوم به خودمان آمدیم و توانستیم بازی همیشگی خودمان را انجام دهیم.

* اول نمی خواستید بازی کنید اما در نهایت آن مسابقه را ۲ بریک بردید؟

- من یک بار به خود شما گفتم که این پرسپولیس DNA قهرمانی دارد. واقعیت امر این است که طرز تفکر ما این است و فقط برای قهرمانی و بردن می جنگیم و فرقی هم نمی کند چه تیمی یا حریفی روبروی تیم پرسپولیس است. با این وجود به هر قیمتی نمی خواهیم برنده شویم!

* این یک طعنه به اتفاقات اصفهان بود؟

- نه، این یک واقعیت محض است. همه ما بازیکنان و اعضای تیم پرسپولیس احساس خوبی از حضور در مسابقات داریم. برای بردن تلاش می کنیم و در زمین سرمان را جلوی توپ می گذاریم ولی برای تیم ما همه چیز فقط بردن نیست. ما درهر بازی یا تورنمنتی این ژن قهرمانی را با عملکرد خوب خودمان در زمین چمن به نمایش می گذاریم. نمی خواهم اغراق کنم ولی همه به خوبی می دانند پرسپولیس سبک متفاوتی به نمایش می گذارد و حرف خودش را با فوتبالش می زند.

* هرچند خودت و سایر بچه های پرسپولیس اعتماد به نفس بالایی دارید اما به نظر می رسد قهرمان شدن در لیگ بیستم سخت تر از سال های گذشته باشد. این درحالیست که اغلب هواداران و بازیکنان شما حرف از تصاحب چهارگانه می زنند. نظری در این رابطه نداری؟

- هواداران حق دارند تمام جام های ممکن را بخواهند و هر بازیکنی هم نظرش را بگوید. به نظر من قهرمان شدن اصلا آسان نیست. ما نمی توانم از الان قاطعانه بگوییم که چند جام می گیریم.

* ولی به هرحال این یک هدف می تواند برای پرسپولیس و طرفدارانش باشد؟

- بله، هرجامی یک هدف بزرگ است اما ما پله پله جلو می رویم. شما می گویید چهارگانه و من می گویم اولین حریف ما مس رفسنجان است و این از هرچیز دیگری مهم تر است. صحبت کردن از قهرمانی در همه رقابت ها شاید خیلی درست نباشد و باید بازی به بازی پیش رفت.

* به نظر می رسد تحت تأثیر سید جلال حسینی قرار گرفته باشی. او هم همیشه از سختی کار می گوید و کمتر پیش آمده است وعده قهرمانی بدهد؟

- به هر حال سید جلال حسینی یک بازیکن با تجربه و سرد و گرم چشیده است. این صحبت ها ممکن است تمرکز پرسپولیس را برهم بزند. درحال حاضر مهم ترین مسئله برای تیم ما مس رفسنجان است. بازی بسیار سختی پیش روی ماست و انشالله باید در این دیدار هم دست پُر از زمین خارج شویم.

* در لیگ قهرمانان آسیا هم بر اساس قرعه به استقلال تاجیکستان خورده اید. صحبتی در این خصوص داری؟

- همان طور که گفتم تنها دغدغه ما در حال حاضر اولین بازی مقابل مس رفسنجان است. هنوز زمان زیادی تا بازی ما با استقلال تاجیکستان باقی مانده است و الان زمان مناسبی برای فکر کردن به آن نیست.

* بسیارخوب، تیم ملی ایران به بحرین سفر کرده است تا برای صعود از گروه خود و رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بازی کند. بی تعارف توقع داشتی به تیم ملی دعوت شوی؟

- چرا که نه؟ این فصل خیلی تلاش کردم که اول بازیکن مفیدی برای تیم خودم پرسپولیس باشم و بعد بتوانم به تیم ملی دعوت شوم. این یک هدف بزرگ برای همه فوتبالیست هاست و من هم از این قاعده مستثنی نیستم ولی به هرحال دعوت نشدن من سلیقه کادرفنی و سرمربی تیم ملی بوده است و به آن احترام می گذارم.

* امید عالیشاه در تیم های ملی نوجوانان و جوانان یک مهره ثابت بود و به تیم امید هم دعوت شد. در رده بزرگسالان آن اوایل دعوت می شدی اما در این سال های اخیر نتوانستی ملی پوش شوی. حالا کاپیتان دوم پرسپولیس هستی و باز دعوت نشدی. چطور با این ماجرا کنار آمدی؟

- من بارها گفتم و باز هم می گویم پرسپولیس برای من تیم ملی است. سعی کرده ام با تلاش فراوان به این هدف بزرگ برسم و اگر رسیدم تمام وجودم را برای تیم ملی می گذارم. اگر هم دعوت نشوم به عنوان یک ایرانی همیشه هوادار تیم ملی خواهم بود. الان هم از ته قلب برای تیم ملی کشورم آرزوی موفقیت کرده و از تیم ایران حمایت می کنم.

* یعنی ناراحت نیستی که نتوانستی به لیست دراگان اسکوچیچ راهی پیدا کنی؟

- به هرحال این نظر آقای اسکوچیچ بوده است. هر مربی سلیقه و نظری دارد و به آن احترام می گذارم.

* امیدوار هستی که بتوانی درصورت صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، یکی از مسافران این رقابت ها شوی؟

- انسان به امید زنده است. من هم همان طور که گفتم اول تلاش می کنم در پرسپولیس خوب باشم و دیده شوم بعد هم به تیم ملی دعوت شوم. جام جهانی رؤیا و آرزوی هر بازیکنی در دنیاست. من در تیم ملی نوجوانان، جام جهانی را تجربه کرده ام و طبیعی است دوست داشته باشم این رقابت ها در رده بزرگسالان را هم تجربه کنم.

* فکر می کنی تیم ملی ایران بتواند از آوردگاه بحرین سلامت عبور کند؟

- ما در دیدارهای رفت چند امتیاز حساس از دست دادیم. اگر به عراق و بحرین نمی باختیم یا حداقل مساوی می کردیم شرایط فرق می کرد اما باز هم پتانسیل فوتبال ایران آن قدر بالاست که همه ما امیدوار به صعود تیم کشورمان هستیم. درحال حاضر بازیکنان خوبی به تیم ملی دعوت شده اند که می توانند در بحرین خوش درخشیده و به صعود تیم کشورمان کمک کنند.

* باز هم پرسپولیس بیشترین نماینده را در تیم ملی دارد. محمد حسین کنعانی زادگان، کمال کامیابی نیا، سیامک نعمتی، احمد نورالهی، وحید امیری و مهدی ترابی به تیم ملی دعوت شده اند. فکر می کنید از میان همبازیان تو کدامیک بتوانند برگه صعود تیم ملی را امضاء کرده یا با درخشش خود تیم ایران را موفق کنند؟

- پرسپولیس بازیکنان شایسته و با تجربه ای دارد که در چند سال اخیر در لیگ برتر ایران و لیگ قهرمانان آسیا موفق و با قدرت ظاهر شده اند. سایر ملی پوشان هم لایق هستند و حتی در لیگ های اروپایی خوش درخشیده اند. این تیم متعلق به یک کشور است و من هم مثل همه مردم دعا می کنم تیم ایران در این مسابقات موفق ظاهرشود. مهم تر از هر شخص و نفری، تیم ملی کشورمان ایران است.

* راستی بازی های تیم ملی والیبال در لیگ ملت ها را تماشا می کنی؟

- راستش را بخواهید خیلی نه!

* مگر می شود بچه مازندران باشی و به والیبال علاقه ای نداشته باشی؟

- علاقه که دارم. یک زمانی به خاطر شهرام محمودی که پرسپولیسی بود و همین طور مجتبی میرزاجانپور هم استانی ام (اهل بابل) مسابقات والیبال را نگاه می کردم اما مدتی می شود کمتر فرصت تماشای آن را پیدا می کنم. با این وجود برای تیم ملی کشورم آرزوی موفقیت دارم.