شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن کرونا

داستان خاصیت آهن ربایی واکسن کرونا

کدخبر: 416708
اقتصاد نیوز:دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ با بیان اینکه در حال بررسی خاصیت آهن ربایی واکسن کرونا هستند گفت:فرضیه ما این است که "هیدروکسید آلومینیوم" یا جیوه در این واکسن وجود دارد.

دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ در ایران اعلام داشت که این کمیته به دنبال یافتن دلیل علمی "خاصیت آهنربایی" در ناحیه تزریق واکسن کرونا است.

 پس از انتشار کلیپ‌های مختلف در فضای مجازی مبنی بر ایجاد خاصیت آهن‌ربایی در محل تزریق واکسن کرونا، حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران اظهار داشت: محتوای این کلیپ‌ها کذب است و هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که در ساخت واکسن از آهن یا چیپ استفاده شده است.

پیش از این فردی در یک ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی مدعی ایجاد خاصیت مغناطیسی در بدن خود پس از تزریق واکسن فایزر شده بود.

 سوری تصریح کرد: در واکسن کرونا ممکن است مقدار ناچیزی آلومینیوم وجود داشته باشد که این ماده نیز خاصیت آهن‌ربایی ندارد؛ عناصری مانند نیکل و کبالت و ... که ممکن است به آهن‌ربا بچسبند نیز باید به میزان یک گرم باشند که بتوانند آهن را به خود جذب کنند؛ در حالی که کل میزان واکسنی که تزریق می‌شود آن قدر کم است که چنین امکانی وجود ندارد.

 عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ در ایران نیز در این خصوص بیان داشت: خاصیت مغناطیسی ایجاد شده در بدن برخی دریافت کننده‌های واکسن کرونا ممکن است در هر نوع از این واکسن بروز کند. بر اساس فرضیه‌ها ممکن است این عارضه بر اساس مواد موجود در واکسن بروز کند. به دنبال یافتن دلیل علمی این موضوع هستیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است خود ما هم در حال بررسی این موضوع هستیم؛ این عارضه فقط در ایران رخ نداده است، این قضیه در هر برندی می‌توانست رخ دهد، حتی گروهی را گذاشتیم روی این موضوع کار کنند و توجیه علمی داشته باشیم. فرضیه ما این است که "هیدروکسید آلومینیوم" یا جیوه در این واکسن، شاید توجیه موضوع باشد.

این در حالی است که رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: برخی افراد به طور طبیعی بدنشان خاصیت جذب آهن را به خود دارد که ارتباطی به واکسن کرونا ندارد و تنها با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان به فیلم‌های زیادی پیش از اپیدمی کرونا دست یافت که در آنها مشاهده می‌شود بدن برخی افراد قابلیت جذب آهن را دارد که این مسئله نیز به دلیل ساختار بدن افراد است و ارتباطی به مسئله دیگری نظیر واکسن ندارد.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا تصریح کرد: برخی اوقات نیز ممکن است چسبیدن سوزن به بدن به دلیل رطوبت پوست و شیب بدن باشد بنابراین کلیپ‌های منتشرشده در فضای مجازی به هیچ عنوان صحت ندارد و بیشتر از سوی افرادی در حال پخش شدن است که جریان‌های ضدواکسن هستند.