به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ مهرعلیزاده

محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی تنها نامزدهای اصلاح‌طلب این دوره از انتخابات هستند؛ دو چهره‌ای که تا این لحظه نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان محسوب نمی‌شوند. مهرعلیزاده در این انتخابات فارغ از تصمیم جبهه‌ای وارد انتخابات شد و از قضا توانست تأیید صلاحیتش را از شورای نگهبان بگیرد. 

او حالا در نامه‌ای خطاب به بهزاد نبوی که ریاست جبهه اصلاحات ایران یا همان نهاد اجماع‌ساز را بر عهده دارد، نوشته است: «جناب آقای بهزاد نبوی، ریاست محترم جبهه اصلاحات ایران، با سلام و آرزوی سربلندی. همان‌گونه که مستحضرید اینجانب محسن مهرعلیزاده، معاون جناب آقای خاتمی رئیس محترم دولت اصلاحات، کاندیدای اصلاح‌طلب سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری تأیید صلاحیت شده‌ام. استدعا دارم فرصتی را جهت حضور و ارائه برنامه‌های اینجانب در جلسه مجمع عمومی آن جبهه محترم تعیین فرمایید».

متعاقب این نامه آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات، در کلاب‌هاوس گفت: «در هیچ‌ یک از جلسات جبهه اصلاحات از‌ جمله جلسه دیروز چنین بحثی مطرح نشده است و باید ببینیم این درخواست چه می‌شود و چه موضعی را مجمع عمومی می‌گیرد. این یک بحث است که به‌عنوان سخنگو نمی‌توانم چیزی بگویم و آخرین موضع همانی است که در کانال جبهه اعلام شده است».

با وجود این موضع، مهرعلیزاده همچنان امید دارد که اجماع اصلاح‌طلبان را به دست بیاورد و این در حالی است که از آن‌ سو تمایل‌هایی از سوی حزب کارگزاران سازندگی به حمایت از عبدالناصر همتی دیده می‌شود.

چهره هفته؛ علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی، نامزد تأیید‌ صلاحیت‌شده شورای نگهبان برای انتخابات 1400، منتقدان و مخالفان سیاسی‌اش را تهدید کرد. به‌تازگی اخباری درباره بحث دو همسره‌ بودن و همچنین تحصیل دخترش در سوئیس و به‌دنیا‌ آمدن نوه‌اش در این کشور مطرح شده بود که زاکانی در‌ این‌باره گفته است: «دختر من می‌خواست درسی بخواند که بعدا به درد ملت بخورد. دخترم شاگرد ممتاز دانشگاه شریف است‌. دختر من بدون رانت و بورس رفت سوئیس و درسی که باید دو‌ساله می‌خواند را یک‌ساله طی کرد و فرزندش در آستانه اتمام تحصیل به دنیا آمد. نوه‌ام الان شناسنامه آنجا را دارد و به کشور برگشت. دو روز قبل گفتم که دو آپارتمان ۹۵ متری دارم و همسرم هم یک آپارتمان ۷۵ متری در پردیسان دارد که بعدا دختر و دامادم آنجا ساکن خواهند شد. بعد حاشیه درست کردند که دو همسر یکی در تهران و یکی در قم دارم؛ شرم نمی‌کنند؟ من چه خاری در گلوی آنها هستم؟ وقتی روی کار بیایم، آنها را راحت نمی‌گذارم. هرچه خوردند و بردند از گلویشان بیرون می‌کشم. دانشگاه دختر من پولی نبود و از ۱۴ نفر، دختر من بین هشت نفر موفق شده بود. من یک ریال خرج دخترم نکردم و دخترم و همسرش آنجا کار می‌کردند و خرج خودشان را می‌دادند». 

مالک شریعتی، دیگر نماینده مجلس که سخنگوی ستاد انتخاباتی زاکانی است هم با تکذیب دو همسره‌ بودن زاکانی نوشته بود: مردم بدانند کسی که با تمام مظاهر فساد، نفاق، فتنه، انحراف‌ و... در هر جناح و پستوی امنیتی در‌افتاده، قبلا جان و آبروی خود را با خدا معامله کرده است.

جنجال هفته؛ خروس جنگی نداریم

علیرضا پناهیان از واعظان اصولگرا گفت: این روزها برخی می‌گویند که فلان نامزدها رد صلاحیت شده‌اند؛ بنابراین مشارکت کم می‌شود؛ در‌صورتی‌که چرا باید حضور برخی نامزدها که مثل خروس جنگی به نامزدهای دیگر می‌پریدند و به یکدیگر بی‌ادبی می‌کردند، موجب رونق انتخابات شود. برخی تلاش دارند در ایران نیز این رویکردها جا بیفتد؛ اما ما نیازی نداریم چون مردم احساس مسئولیت نسبت به جامعه خود دارند. برخی می‌گویند که فلان فرقه سیاسی نماینده‌ای در میان کاندیداهای انتخابات ندارند که البته‌ ای کاش داشت؛ اما افرادی که برای انتخابات نامزد شده بودند، حامیان و بانیان وضع موجود بودند و براساس نظرسنجی‌ها نیز رأیی میان مردم نداشتند؛ زیرا مردم به دنبال تغییر وضع موجود و تحول هستند. در این انتخابات احتمالا نامزدها مانند خروس جنگی به هم نخواهند پرید و انتخابات بر اثر یک هیجان کاذب بنا نیست پررونق شود. برای رونق‌دار‌شدن انتخابات امسال نیازمند احساس مسئولیت مردم هستیم.

خبر مهم هفته؛ نامه روحانی به رهبری

فهرست افراد تأیید صلاحیت شده و نشده توسط شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری چنان عجیب بود که حسن روحانی یک بار دیگر دست به کاغذ و قلم شده و به این شورا نامه نوشت. خبرگزاری‌ برنا اعلام کرد که این نامه، روز چهارشنبه گذشته در راستای اصل 113 قانون اساسی در رابطه چگونگی اعمال‌نظر و بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ارسال شده است. شورای نگهبان تا زمان تنظیم این گزارش به آن پاسخی نداده است. همان روز چهارشنبه، روحانی در جلسه هیئت دولت خبر داد که به مقام معظم رهبری نیز نامه نوشته است. او گفته بود بعد از اطلاع از تصمیم شورای نگهبان و اعلام فهرست نهایی نامزدهای ریاست‌جمهوری دلمان می‌خواست شرایط به گونه‌ای می‌شد که فرصت بیشتری می‌دادند و افراد دیگری هم اضافه می‌شدند. هر‌چند روحانی گفت‌ دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانسته انجام دهد اما تأکید کرد نسبت به اصل ۱۱۳ قانون اساسی حتما متذکر است و اشکال دارد.

در اصل ۱۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده: «پس از مقام رهبری، رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد». البته روحانی گفته ما هر‌وقت اصل ۱۱۳ را به شورای نگهبان می‌نویسیم، آنها تفسیر خودشان را دارند و می‌گویند نمی‌توانید در این زمینه تذکر بدهید. رئیس‌جمهور همچنین خبر داده بود که در خصوص فهرست نهایی ارائه‌شده توسط شورای نگهبان به مقام معظم رهبری نیز نامه نوشته و آنچه را در ذهن داشته به ایشان انتقال داده است و ایشان هرچه مصلحت می‌دانند و بنا به مصالح کشور مردم تصمیم خواهند گرفت.

منتقد هفته؛ عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، از پشت پرده پخش نشدن فیلم انتخاباتی خود در صدا و سیما گفت. او در توئیتی با هشتگ من مخالف سانسورم  نوشت: «صداوسیما مستند انتخاباتی بنده را پخش نکرد؛ در این مستند گفته بودم: 

اگر عده‌ای بنده را بانی وضع موجود می‌دانند، آنها خود وضع موجودند.

ضرورت تصویب FATF و ضررهای ناشی از عدم اجرای آن

برخی از دختران ایران بی واسطه حرفهایشان را زده بودند

گفتند حذف کنید، گفتم: من مخالف سانسورم» 

خبر هفته؛ اظهارات رئیس جمهور در جلسه هیات دولت

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بخشی از اظهاراتش در هیات دولت با کنایه به اظهارات برخی کاندیداها درباره مذاکره، گفت: همه امروز به تعامل سازنده افتخار می‌کنند. امروز هیچکس از تقابل با دنیا استقبال نمی‌کند و همه از مذاکره بحث می‌کنند؛ الحمدلله که مذاکره را قبول کردید. اهلاً و سهلاً، شما تشریف بیاورید؛ مهم این است که در طول این هشت سال فهمیدید که مذاکره راه حل است. و راه مقابله با جهان نیست. امروز کسی نمی‌تواند بگوید برجام بد است.

وی افزود: من نمی‌خواهم نطق خداحافظی انجام دهم؛ هنوز دو ماه دیگر در خدمت مردم هستیم و به موقع حرف‌هایی که باید گفته شود را خواهم گفت. اگر امروز دولتی قوی با پشتوانه آرا قوی مردم در کشور روی کار نبود، گذراندن سه سال و نیم جنگ تمام عیار اقتصادی به مراتب سخت‌تر از امروز بود، اما تدبیر این دولت کاری کرد که ترامپ نتوانست خود را از انزوا و تنهایی نجات دهد. ترامپ بر خلاف عهد از برجام خارج شد اما تنها ماند. چرا از شکست ترامپ و پیروزی سیاسی ملت ایران کمتر صحبت می‌شود؟ بارها ترامپ در شورای امنیت شکست خورد.

سوژه هفته؛ ردصلاحیت کاندیداها پس از تایید صلاحیت!

احمد خاتمی عضو شورای نگهبان گفته است: چون مبنای شورا نظارت استصوابی است، اگر در خلال مناظره‌های نامزدها مشخص شود فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته و الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیتش را از دست داده، شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد. این سخنان عضو شورای نگهبان واکنش بسیاری از فعالان سیاسی را به دنبال داشت.

همچنین به دنبال اظهارات عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در صداوسیما که گفته بود: «چرا باید به دخترخانمی که وقت گذاشته و تحصیل کرده است، پیامک بدهیم و بگوییم شما حجابت را در ماشین رعایت نکردی و به آنها استرس وارد کنیم؟» سیداحمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان ضمن هشدار به این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «معنی ندارد کاندیدایی بگوید چرا خانمی که در ماشین نشسته را دعوت به حجاب می‌کنید؟ ماشین فضای عمومی است و حجاب هم جزء متن دین است. امر به حجاب هم امر به دین است و این کاندیدا بعدا می‌خواهد بیاید و قسم بخورد من به اسلام عمل می‌کنم. از کاندیدا‌های مورد تأیید می‌خواهم که مراقب حرف‌هایشان باشند و تخریب نکنند و تهمت نزنند و خلاف واقع نگویند».

پیش از این نیز هادی طحان‌نظیف، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، هفدهم اردیبهشت گفته بود: چون مبنای شورا نظارت استصوابی است، اگر در خلال مناظره‌های نامزدها مشخص شود فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته و الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیتش را از دست داده، شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدیدنظر قرار دهد.

حاشیه هفته؛ اظهارات آخوندی و واکنش کدخدایی

عباس آخوندی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد، در نامه‌ای به نحوه اعتراض خود و پاسخ سخنگوی شورای نگهبان اشاره کرده و ذیل نامه‌اش آورده است که بعد از جلسه‌ای که با عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، داشته و توضیحاتی که ارائه داده است، قرار است شورای نگهبان روز چهارشنبه هفته جاری درباره توضیحاتش تصمیم بگیرد و صلاحیتش را بار دیگر مورد ارزیابی قرار دهد.

پس از انتشار نامه آخوندی، کدخدایی در توئیتی این ادعا را رد کرد و نوشت: «نقل شایعات پیرامون شورای نگهبان، نقل حکایت پدری است که از پسر پرسید در مشت من چیست؟ گفت: زرد است و گرد است و مجوف؟ گفت: آری حال بگو چیست؟ گفت: غربیل! کار بررسی صلاحیت‌ها با اعلام اسامی به وزارت کشور بسته شد. آراء اعضا هم مخفی و کتبی بوده است. لطفا گمانه‌زنی نکنید!».