به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 2 میلیون و935هزار و 443نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به80هزار و488نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را دو میلیون و  494هزار و108نفر اعلام کرد.

مجازات هفته: دانش آموزان متقلب

خسرو سالکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش گفت: مجازات دانش آموزانی که در جلسه امتحان موبایل به همراه داشته باشند حتی اگر مورد استفاده قرار ندهند به گونه ای است که نمره درسی که درحال امتحان هستند، صفر منظور می شود و اگر از آن برای انتشار تصاویر سؤالات یا استفاده از پاسخ هایی که ارسال شده استفاده کنند، نمره کلیه دروس صفر و متخلف از امتحانات نوبت بعدی محروم می شود.

خسرو ساکی در مورد برخی اخبار درباره افشای سؤالات امتحان نهایی گفت: عنوان لو‌ رفتن سؤالات یک ترفند تبلیغاتی برای فریب دانش آموزان است و به ضرس قاطع اعلام می نمائیم در سنوات اخیر با استفاده از روش ارسال الکترونیکی سؤالات رمز شده به حوزه های اجرا؛ تا زمان ارسال رمز و بازگشایی و تکثیر سؤالات، دسترسی به آن امکان پذیر نیست و تاکنون نیز سند معتبر یا گزارشی از طرف هیچ یک از مراجع نظارتی و کانال های تلگرامی مبنی بر اینکه حتی یک دقیقه قبل از شروع امتحان، سؤالات افشا شده باشد وجود ندارد، اما در مواردی پس از شروع امتحان تعداد انگشت شماری از دانش آموزان با استفاده از گوشی همراه، ساعت هوشمند و... که بصورت غیر قانونی با خود به جلسه امتحان می برند، تصویر سئوالات را در فضای مجازی انتشار می دهند یا پس از تحویل پاسخنامه و خروج از جلسه به انتشار تصویر سؤالات می پردازند و این تصاویر مورد سوء استفاده گردانندگان کانال ها و سایت های متخلف برای عملیات روانی و کلاهبرداری از دانش آموزانی که برای امتحان آماده نیستند قرار می گیرد تا بدین وسیله از آن ها وجوهی را دریافت کنند. بدیهی است این اقدام به معنی لو رفتن سؤالات نیست، چون در زمانی اتفاق می افتد که دانش آموزان در جلسه امتحان حضور دارند و تحت نظارت مراقبان مشغول پاسخ گویی به سؤالات هستند و به کلیت صحت برگزاری امتحانات خدشه ای وارد نمی کند و به نوعی تقلب موردی تعداد معدودی از دانش آموزان محسوب می شود.


ممنوعیت هفته: سفر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی غرب استان تهران  از اجرای محدودیت های ترافیکی از 12 خرداد ماه  لغایت 17 خردادماه سال جاری خبر داد و در این رابطه گفت:  با توجه به تعطیلات پیش رو  در ایام پانزدهم و شانزدهم خردادماه و برابر اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا و همچنین به  جهت جلوگیری از شیوع این  بیماری، از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه مورخه 1400/03/12 تا ساعت 1200 روز دوشنبه 1400/03/17 به مدت پنج روز،  تردد بین استانی ممنوع می باشد.

سهمیه هفته: حج

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت درباره احتمال برگزاری حج تمتع 1400 گفت: به محض اعلام سهمیه حج 1400؛ سازمان حج و زیارت اطلاع رسانی لازم و دقیق را انجام می‌دهد و تاکید بر آن است متقاضیان اخبار را از منبع موثق دنبال نمایند.

او با بیان اینکه حج سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و عدم دسترسی کشورها به واکسن با تصمیم کشور میزبان فقط محدود به حجاج عربستانی و خارجی‌های مقیم این کشور شد، افزود: در سال جاری به دلیل تحولات مربوط به دستیابی به واکسن کرونا، وزارت بهداشت عربستان شرایطی را برای حج 1400 پیشنهاد داده است.

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده قرار است که حج سال جاری با حضور60 هزار نفر از حجاج برگزار شود و شرایطی نیز برای حضور زائران اعلام شده است.

او از جمله این شرایط را عدم داشتن بیماری زمینه‌ای، میانگین سنی بین18 تا 60 سال برای زائران، تزریق دو دوز واکسن، دریافت تست کرونا 72 ساعت قبل از اعزام و مانند آن عنوان کرد و افزود: همچنین تمهیداتی شامل داشتن مجوز اینترنتی برای ورود به حرمین و انجام طواف هم تدارک شده و امیدواریم شرایط دقیق و کامل‌تر به همراه تعیین سهمیه کشورها هر چه زودتر اعلام شود.

به گفته رشیدیان، سازمان حج و زیارت نیز مکاتبات و پیگیری‌های خود را با طرف عربستانی انجام داده تا هر چه زودتر سهمیه جمهوری اسلامی ایران مشخص شود و برنامه‌های اجرایی برای اعزام زائران از جمله انعقاد قراردادهای مسکن، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات و سایر برنامه ریزی ها انجام شود.

خبر گرم هفته: دمای 39 درجه در انتظار تهران

بر اساس اعلام هواشناسی استان تهران، طی پنج روز آینده وضعیت جوی استان صاف تا کمی ابری در بعضی ساعات همراه با وزش باد و در ارتفاعات در ساعات بعدازظهر تا شب افزایش وزش باد در نیمه غربی و جنوبی استان همراه با خیزش گرد و خاک و غبار محلی همراه است.

بیشینه و کمینه دمای هوای پایتخت در  پنجشنبه 39 و 25 ، جمعه39 و 26، شنبه 38 و26 و یکشنبه 37 و27 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

وحشت هفته: آنفلوانزای مرغی جدید

کمیسیون بهداشت ملی چین روز سه‌شنبه 11 خرداد (1 ژوئن) اعلام کرد یک مرد 41 ساله در استان جیانگ‌سو در شرق چین را به عنوان اولین مورد انسانی ابتلا به آنفلوانزای مرغی H10N3 ثبت کرده است.

بنا به گزارش این نهاد، این مرد که ساکن شهر ژن‌جیانگ بوده است روز 28 آوریل پس از تب و بروز علائم دیگر در بیمارستان بستری شده است.

کمیسیون بهداشت ملی چین گفته است ابتلای این فرد به آنفلوانزای مرغی H10N3 در 28 مه تشخیص داده شده، با این حال درباره جزئیات و چگونگی آلوده شدن این فرد توضیحاتی ارائه نکرده است.

گفته شده است که فرد مبتلا پس از چند روز از بیمارستان ترخیص شده و پزشکان موردی از تماس وی با دیگران را مشاهده نکرده‌اند.

کاهش هفته: ساعت کار کارمندان دچار معلولیت

هیات عمومی دیوان عدالت اداری کاهش 10 ساعت کاری کارمندان غیر هیات علمی دارای معلولیت شدید و خیلی شدید در کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله دانشگاه‌ها را الزامی دانست.

افزایش هفته: وام دانشجویی

صمد حاج جباری، سرپرست معاونت امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم در مورد افزایش سقف وام‌های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: افزایش سقف وام‌ها جز و برنامه‌های صندوق در سال 1400 می‌باشد و بر اساس مصوبه هیأت امنا محترم صندوق صورت می‌پذیرد.

او ادامه داد: همان طور که اطلاع رسانی در رسانه‌ها کردیم امسال وام ویژه دکتری نیز از ماهانه 700 هزار تومان به یک میلیون تومان در ماه افزایش یافت که به صورت شش ماهه به دانشجویان واجد شرایط پرداخت می‌شود.


جنجال هفته: تبعه چینی

هفته گذشته خبر انتشار تصاویر از روابط خصوصی با دختران ایرانی توسط یک تبعه چینی جنجال گسترده ای در فضای مجازی به پا کرد.

روز سه شنبه 11 خردادماه سرهنگ حسین بساطی، فرمانده انتظامی شهرستان کاشان از دستگیری تبعه چینی عامل انتشار تصاویر از روابط خصوصی با دختران ایرانی در کاشان خبر داد.

او با بیان اینکه در این پرونده شاکیان خصوصی شکایت کرده بودند، افزود: با توجه به حساسیت موضوع این پرونده در دستور کار مقامات قضائی و انتظامی قرار گرفت.

حادثه هفته: هواپیمایی آموزشی

حادثه زمینی برای هواپیمای آموزشی اف پنج پایگاه چهارم شکاری دزفول باعث شهادت 2 خلبان این جنگنده شد.

دستگیری هفته: عامل شهادت محیط بانان

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: با توجه به بررسی ها و تحقیقات خاص به عمل آمده، قاتل 2 محیط بان شهید زنجانی، شناسایی و به منظور اعمال قانون به مرجع قضایی استان معرفی شد.

شایعه هفته: خاصیت آهن ربایی واکسن

طی روزهای اخیر ویدئوهایی منتشر شده که نشان می دهد برخی افراد پس از تزریق واکسن کرونا دچار عارضه آهن ربایی بدن شده اند.

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برخی افراد در فضای مجازی با انتشار ویدئوهایی بی اساس و کذب در مورد تزریق واکسن کرونا روح و روان مردم را به هم می ریزند و باید مسئولان ذیربط با این عوامل برخورد اساسی کنند زیرا سلامت جامعه مختل می شود.