شهر خبر

اگر کمردرد دارید شاید به این بیماری ها مبتلا هستید

اگر کمردرد دارید شاید به این بیماری ها مبتلا هستید

اگر کمردرد دارید شاید به این بیماری ها مبتلا هستید
کمر درد یکی از رایج ترین دلایل مراجعه افراد به پزشک یا از دست دادن شغل محسوب می شود که علت اصلی معلولیت در سراسر جهان است.

به گزارش بهداشت نیوز، خوشبختانه، با انجام اقداماتی موثر می توان برای جلوگیری یا تسکین بیشتر قسمت های کمردرد قدم های مفیدی برداشت. در صورت عدم موفقیت در پیشگیری، درمان ساده در خانه و مکانیسم مناسب بدن به طور معمول ظرف چند هفته درد کمر را التیام می بخشد و عملکرد آن را حفظ می کند. به گزارش مایوکلینیک، برای درمان کمردرد به ندرت به جراحی نیاز است.

 

علائم کمردرد

کمر درد می تواند از درد عضله گرفته تا احساس تیر کشیدن، سوزش یا چاقو مانند باشد. علاوه بر این، درد با خم شدن، پیچ خوردن، بلند کردن اجسام، ایستادن یا راه رفتن از پا تشعشع می یابد.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر کمر درد با معالجه و مراقبت از خود در خانه به تدریج و به طور معمول طی چند هفته بهبود می یابد. در صورت کمردرد با توجه به شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:

چند هفته گذشته ادامه دارد

شدید است و با استراحت بهبود نمی یابد

درد در یک یا هر دو پا به سمت پایین گسترش می یابد به ویژه درد زیر زانو

باعث ضعف، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در یک یا هر دو پا می شود

با کاهش وزن غیرقابل توجیه همراه است

در موارد نادر، کمر درد نشانه وجود یک مشکل پزشکی جدی است که می تواند نشانه یکی از موارد زیر باشد:

باعث بروز مشکلات جدید روده یا مثانه می شود

همراه با تب است

به دنبال سقوط، ضربه به پشت یا آسیب دیدگی دیگر رخ می دهد

کمردرد غالبا بدون دلیل ایجاد می شود که پزشک علت بروز آن را با تجویز آزمایش یا تصویربرداری تشخیص می دهد. شرایطی که به طور معمول به کمر درد مرتبط هستند عبارتند از:

کشیدگی عضله یا رباط: تکرار وزنه برداری سنگین یا حرکتی نامناسب به صورت ناگهانی عضلات پشت و رباط های ستون فقرات را تحت فشار قرار می دهد. اگر از نظر جسمی ضعیف هستید فشار مداوم به پشت می تواند باعث اسپاسم عضلانی دردناک شود.

دیسک های برآمده یا پاره شده: دیسک ها به عنوان بالشتک بین استخوان ها (مهره ها) در ستون فقرات عمل می کنند. مواد نرم داخل دیسک می تواند برآمدگی یا پارگی داشته و روی عصب فشار وارد کند. با این وجود می توانید با دیسک برجسته یا پاره شده بدون کمر درد دست و پنجه نرم کنید.

آرتروز: آرتروز می تواند کمر را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی موارد آرتروز در ستون فقرات منجر به تنگ شدن فضای اطراف نخاع می شود که تنگی نخاع نامیده می شود.

پوکی استخوان: در صورت متخلخل و شکننده شدن استخوان ها، مهره های ستون فقرات دچار شکستگی های دردناکی می شود.

 

عوامل خطر کمردرد

هر فردی حتی کودکان و نوجوانان می تواند به کمر درد مبتلا شوند. این عوامل شما را بیشتر در معرض خطر کمردرد قرار می دهد:

سن. کمر درد با افزایش سن شایع تر است و از حدود 30 یا 40 سالگی شروع می شود.

عدم ورزش. عضلات ضعیف و استفاده نشده در پشت و شکم منجر به کمردرد می شود.

اضافه وزن. اضافه وزن بدن فشار و بار اضافی را به پشت وارد می کند.

بیماری ها. برخی از انواع آرتروز و سرطان به کمردرد کمک می کنند.

لیفتینگ نامناسب. استفاده از پشت به جای پاها می تواند به کمردرد منجر شود.

شرایط روحی و روانی. به نظر می رسد احتمال کمردرد در افراد مستعد افسردگی و اضطراب افزایش می یابد.

سیگار کشیدن. کمردرد در افراد سیگاری افزایش می یابد که این احتمال می رود به این دلیل باشد که سیگار کشیدن باعث سرفه بیشتر و در نتیجه منجر به فتق دیسک می شود، همچنین سیگار کشیدن جریان خون در ستون فقرات را کاهش داده و خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد.

 

جلوگیری از کمردرد

با بهبود وضعیت جسمی، یادگیری درباره مکانیسم بدن و ورزش از کمردرد جلوگیری کرده یا از عود آن جلوگیری می شود. برای سالم و قوی نگه داشتن کمر:

ورزش. فعالیت های هوازی منظم با تاثیر کم تمریناتی که کمر را خسته نمی کنند می توانند قدرت و استقامت کمر را افزایش دهند و به عضلات اجازه عملکرد بهتر را دهند. پیاده روی و شنا انتخاب های خوبی هستند. با پزشک خود در مورد مناسب ترین فعالیت مشورت کنید.

قدرت و انعطاف پذیری عضلات را تقویت کنید. تمرینات عضلات شکم و پشت با تقویت هسته به حالت دهی این عضلات کمک می کنند تا آنها مانند یک راهکار طبیعی برای پشت کار کنند.

وزن سالم داشته باشید. اضافه وزن باعث تحلیل عضلات کمر می شود، بنابراین در صورت داشتن اضافه وزن شروع لاغری از کمردرد جلوگیری می کند.

سیگار کشیدن را ترک کنید. سیگار کشیدن خطر کمردرد را افزایش می دهد. با تعداد سیگارهای کشیده شده در روز خطر افزایش می یابد، بنابراین ترک سیگار به کاهش این خطر کمک می کند.

مراقب خریدهای خود باشید

از آنجا که کمردرد بسیار رایج است محصولات بی شماری نویدبخش جلوگیری یا تسکین درد آن هستند، اما هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه کفش های ویژه و مخصوص، تکیه گاه های پشتی، مبلمان مخصوص طراحی شده یا برنامه های کنترل استرس وجود ندارد.

 

علاوه بر این، به نظر نمی رسد یک نوع تشک به عنوان گزینه بهتر برای افراد دارای کمردرد وجود داشته باشد، بنابراین برای انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه برای خود با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: الو دکتر