شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه

روسیه تصمیم مهم را گرفت و از این پیمان خارج می‌شود!+جزییات

شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) به خروج این کشور از پیمان آسمان های باز رای داد.

روسیه تصمیم مهم را گرفت و از این پیمان خارج می‌شود!+جزییات

به گزارش منیبان، طرح قانونی خروج روسیه از پیمان آسمان های باز امروز (چهارشنبه) در پانصد و ششمین جلسه شورای فدراسیون بررسی شد و همه نمایندگان این مجلس شامل ۱۵۲ نفر به آن رای مثبت دادند.

دومای روسیه  ۱۹ ماه می ۲۹ اردیبهشت ماه به خروج روسیه از پیمان آسمان های باز رای داد.

 طرح قانونی خروج روسیه را ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به پارلمان این کشور ارائه کرده است و مطابق قوانین روسیه، این طرح قانونی پس از تایید دومای روسیه و شورای فدراسیون و امضای رئیس جمهور اعتبار اجرایی می یابد. 

روسیه بارها از آمریکا خواسته بود تا به پیمان آسمان های باز بازگردد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی گزارش داد که دولت بایدن به روسیه اطلاع داده است که قصد ندارد ایالات متحده را به معاهده آسمان باز که پروازهای نظارتی را در هر دو کشور ارائه می دهد، بازگرداند.

به گزارش ایرنا، آسوشیتدپرس در آن گزارش نوشت که وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به روسیه اطلاع داد که ایالات متحده قصد ندارد دوباره به توافق نامه ای که دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق از آن خارج شده است، بازگردد.

پیمان آسمان‌های باز  توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان در خصوص اجازه پرواز هواگردهای شناسایی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این پیمان‌ است. این پیمان‌ که در سال ۱۹۹۲ امضا شد به کشورهای عضو اجازه می‌دهد با اطلاع قبلی، بر فراز خاک کشورهای دیگر پروازهای غیر مسلح شناسایی به منظور گردآوری اطلاعات درباره نیروها و فعالیت‌های نظامی انجام دهند.

آمریکا که در خروج یک جانبه از توافقات سابقه تیره و تاریکی دارد در سال گذشته از معاهده آسمان های باز خارج شد. 

دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا در ماه مه (خرداد) ۲۰۲۰ اعلام کرد به دلیل آنچه او تخلف روسیه خواند، به صورت رسمی در اکتبر ۲۰۲۰ از معاهده آسمان‌های باز خارج می‌شود. در برابر آن، روسیه اعلام کرد که به این معاهده پایبند خواهد بود. اعضای ناتو از این تصمیم روسیه استقبال کردند.

در نهایت  ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰، وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای خروج رسمی امریکا را از پیمان آسمان‌های باز اعلام کرد.