شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#معاون وزیر#فلسطین#وزیر خارجه#دمشق

صهیونیست‌ها به دنبال ریشه‌کنی ملت فلسطین هستند/ اثرگذاری شهید سلیمانی هرگز از یاد نمی‌رود/ مصاحبه با بشار الجعفری- پایانی


صهیونیست‌ها به دنبال ریشه‌کنی ملت فلسطین هستند/ اثرگذاری شهید سلیمانی هرگز از یاد نمی‌رود/ مصاحبه با بشار الجعفری- پایانی

معاون وزیر خارجه سوریه می‌گوید: حمایت دمشق از مسئله فلسطین یک وظیفه است نه ابراز همدردی و منت و این حمایت متوقف نشده است بلکه حتی دهها هزار شهید از جوانان ما در جنگ‌ها با اسرائیل و در راه مسئله فلسطین جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دمشق، «بشار الجعفری» معاون وزیر خارجه سوریه که سال‌ها به عنوان نماینده این کشور در سازمان ملل متحد به ویژه در طول یک دهه جنگ تروریستی محور غربی، صهیونیستی و ارتجاع عربی و مزدورانشان، از مواضع و اصول دولت سوریه در نیویورک دفاع می‌کرد، در گفتگوی مشروح با خبرنگار تسنیم در دمشق به سئوالات مختلف درباره تحولات داخلی و خارجی به ویژه روابط ایران و سوریه و نقش ارزشمند و غیرقابل انکار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه پاسخ داده است.

مهمترین محورهای مصاحبه با بشار الجعفری

- شهید قاسم سلیمانی فقط شهید ایران نیست بلکه شهید تمام مقاومت است و من شخصاً با این مرد از نزدیک آشنا شدم و در دمشق با او دیدار کردم.

-شهید سلیمانی تاثیراتی در پرونده عزت و بزرگی مقاومت به جا گذاشت که از خاطر ملت‌های منطقه محو نمی‌شود.امروز بعد از شهادت ژنرال قاسم سلیمانی، مردم متوجه شدند که  این مرد بر خلاف میل اشغالگران اسرائیلی به غزه رفت.

-بر خلاف میل اشغالگران اسرائیلی در جنوب لبنان نیز حضور داشت. بر خلاف میل اشغالگران اسرائیلی در جنوب سوریه و عراق نیز حضور یافت که البته هدفش مبارزه با تروریسم و مقابله با اشغالگران اسرائیلی بود.

-نهضت ناسیونالیسم عربی در دوره عثمانی در دمشق با انقلاب عربی علیه اشغالگر عثمانی آغاز شد . دولت عثمانی در سال 1516 در سوریه آغاز شد و در سال 1916 پایان یافت.

-ناسیونالیسم عربی نه طایفه‌ای است نه نژادی، بلکه از ناسیونالیسم عربی به معنای تمدنی سیاسی،ملی و فرهنگی حرف می‌زنیم.

-مکتب ناسیونالیسم عربی در سوریه ریشه‌دار است، اما همزمان، مکتب اسلامی نیز ریشه‌دار است و تناقضی با هم ندارد،

-فلسطین در گذشته شاهد چند انتفاضه بود، اما انتفاضه اخیر با سایر انتفاضه‌ها متفاوت است، چرا؟زیرا اولا این انتفاضه برای نخستین بار اراضی اشغالی سال 1948 را دربرگرفت.

-امروز جامعه فلسطینی از دولت و مقاومت و گروه‌های فلسطینی پیشی گرفته است و اولین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد

-این انتفاضه حرف خود را بر دشمنان فلسطین و بر سرسخت‌ترین دشمنان یعنی اسرائیل و آمریکا و غربی‌ها به کرسی نشاند.

-تناقض در اظهارات مسئولان آمریکایی نشان دهنده سردرگمی و آشفتگی در دیدگاه آمریکاست، زیرا آمریکا در قبال کشتار و جنایات و تجاوزاتی که از حد و مرز خرابکاری غربی فراتر رفته است،در تنگنا قرار گرفته  است.

- اسرائیل اساسا ساختار خرابکار و برهم زننده ثبات است، اما سیاست غرب،به این رژیم پوچ و برهم زننده ثبات، جان بخشیده است.اگر حمایت آمریکا و غرب از اسرائیل نبود تا این حد به سرکوب فلسطینیان نمی‌پرداخت.

-صهیونیست‌ها داعشی‌های یهودی هستند، انتفاضه اخیر حکومت‌های عربی سازشکار را رسوا کرد که روابطش را با اسرائیل عادی کرده‌اند.

-این انتفاضه سبب رسوا شدن روند موسوم به عادی‌سازی روابط با اسرائیل شد و قدرت ملت فلسطین را نشان داد که در جهان نظیر ندارد.

-صهیونیسم در فلسطین بدتر از آپارتاید است. البته صهیونیسم نظام آپارتاید هم هست، ولی فراتر از آن است و مسئله فقط تبعیض نژادی نیست، بلکه ریشه‌کنی است. آنها به دنبال ریشه‌کنی ملت فلسطین هستند.

-ما فقط امروز آماده کمک به فلسطین نبوده‌ایم، بلکه ما در گذر تاریخ از هرنوع کمکی به ملت فلسطین دریغ کرده‌ایم،‌به این معنا که دفاع از مسئله فلسطین را دفاع اصولی می‌دانیم، نه بر اساس عاطفه و احساس .

-حمایت ما از مسئله فلسطین یک وظیفه است نه ابراز همدردی و منت و این حمایت متوقف نشده است بلکه حتی  دهها هزار شهید از جوانان ما در جنگ‌ها با اسرائیل و در راه مسئله فلسطین جان خود را از دست دادند.

-همان حمایتی را که سوریه از مسئله فلسطین به عمل خواهد آورد، از مردم خود در فلسطین هم حمایت خواهد کرد، زیرا مسئله فلسطین برای ما، یک مسئله اصولی است.

 

 

 

بخش پایانی مشروح گفتگوی اختصاصی با بشار الجعفری که بخش کوتاهی از آن پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2021 سوریه منتشر شد، به شرح زیر  است:

 

تسنیم: همچنین در قسمت مربوط به ایران، می‌خواهم سئوالی مطرح کنم، شما افتخار این مصاحبه را دادید،تصادفی نیست وقتی از کتابی با عنوان «دیدارها با انسان‌های فوق‌العاده و استثنایی» مطلع شدم.  ما امروز در خدمت دیپلمات فوق العاده سوری، دکتر بشار الجعفری هستیم. می‌خواهیم درباره یک فرد استثنایی یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی سئوال کنیم چه خاطره‌ای از این شهید به یاد می‌آورید و نقشی که در استراتژی محور مقاومت علیه تروریسم و محور صهیونیستی آمریکایی در منطقه ایفا کرد؟

بشار الجعفری : شهید قاسم سلیمانی فقط شهید ایران نیست بلکه شهید تمام مقاومت است و من شخصا با این مرد از نزدیک آشنا شدم و در دمشق با او دیدار کردم. تاثیراتی در پرونده عزت و بزرگی مقاومت به جا گذاشت که محو نمی‌شود. وی با خود و ماموریتی که داشت و نیز پیامش صادق بود و با کسانی که او را دوست داشتند و آنهایی که او دوست داشت، صداقت داشت. امروز بعد از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، مردم متوجه شدند که  این مرد بر خلاف میل اشغالگران اسرائیلی به غزه رفت.

روزی از روزها در غزه بود و خلاف میل اشغالگران اسرائیلی در جنوب لبنان نیز حضور داشت. بر خلاف میل اشغالگران اسرائیلی در جنوب سوریه و عراق نیز حضور یافت که البته هدفش مبارزه با تروریسم و مقابله با اشغالگران اسرائیلی بود به همین سبب ما نگفتیم که به عنوان مثال وی به زیبمبابوه رفت.

ما از جبهه مقاومت بر ضد ظلم و دیکتاتوری و اشغالگری حرف می‌زنیم. این مرد اثری به جا گذاشت که از خاطر ملت‌های منطقه محو نمی‌شود، زیرا مقاومت یک گزینه واجب است، مصلحت اندیشی نیست. این مرد ماموریتی شرافتمندانه انجام داد و او خودش شرف و عزت ماموریتی بود که بر عهده داشت. ما به تمام شهدایمان که در راه دفاع از مظلومان و ناکام گذاشتن اشغالگر اسرائیل در منطقه جان باختند، افتخار می‌کنیم.

تسنیم : شما به زیبایی و شیوایی از شهید قاسم سلیمانی رحمه الله علیه یاد کردید . شهید سلیمانی که در کنار دیگران، دغدغه فلسطین را داشت و اکنون این سوال مطرح است که بعد از تمام ظلم و ستمی که سوریه متحمل شد و با وجود همه ناسپاسی و خیانت برخی از نیروها، آیا همچنان وابستگی عربی و مسئله فلسطین برای سوریه و سوری‌ها اولویت دارد، به ویژه اینکه بسیاری از سوری ها چه بسا بگویند به ناسیونالیسم عربی بی‌اعتقاد شده‌اند و برخی دیگر نیز اعلام کنند که سوریه مسئله نخست است و اولویت دارد. آیا وابستگی عربی و مسئله فلسطین همچنان برای دمشق اولویت دارد؟

بشار الجعفری: ببین عزیز من، این سوال مهم و ریشه‌ای است. دشمنان می‌خواهند ما را به مرحله سرخوردگی برسانند و ناامیدی از تمام شعارهایی که از زمان استقلال و پیش از آن سرداده شده بود. به این معنی که تمام این پرونده‌ها که مطرح شد و معتبر و مقبول است. پرونده‌های دشمنان ما است که از چند دهه پیش به آن مشغول هستند و این داستانی کهنه است، مثل اینکه بپپرسم آیا محمد مصدق در ایران ملی‌گرا بود یا خیر؟ البته ملی‌گرا بود و با وجود اینکه پیش از انقلاب اسلامی بود.

شما نمی‌توانید شخصیتی مثل محمد مصدق را از پرونده انسان‌هایی که در تاریخ ایران ثبت هستند، دور کنید. همین حرف درباره ما هم صادق است. ما در برخی موارد احیانا شکست خوردیم ولی این به معنای شکست کامل مسئله نیست. بلکه به معنای بی‌تدبیری و مدیریت غلط و سوء نیت برخی نظام‌های عربی است. اما دمشق از نظر تاریخی قلب ناسیونالیسم عربی بوده است  و جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر که رهبری کشور مهمی در جهان عرب و آفریقا و جهان سوم به نام مصر را برعهده داشت. وی از گفتن این حرف در دمشق خجالت نکشید که گفت دمشق قلب تپنده عربی است. لذا نهاد سیاسی عربی اعتراف کرد که دمشق مکتب ناسیونالیسم عربی است و این صحبت مربوط به پیش از استقلال (سوریه) است.

نهضت ناسیونالیسم عربی در دوره عثمانی در دمشق با انقلاب عربی علیه اشغالگر عثمانی آغاز شد و از مسائل بسیار مهم در تاریخ که انسان باید به آن توجه کنداین است که دولت عثمانی در سال 1516 در سوریه آغاز شد و در سال 1916 پایان یافت. در سال 1516 آغاز شد و در سال 1916 پایان یافت، آیا این قضا و قدر قابل توجه نیست؟ بنابراین قصه وابستگی ناسیونالیسم عربی، صادقانه است. ناسیونالیسم عربی نه طایفه‌ای است نه نژادی، بلکه از ناسیونالیسم عربی به معنای تمدنی سیاسی، ملی و فرهنگی حرف می‌زنیم.درک و فهم ما از ناسیونالیسم عربی با درک دیگران متفاوت است. در سوریه مفهوم ناسیونالیسم یک مفهوم فرهنگی است نه نژادی.

با تمام افتخار یک ارمنی سوری به تو می‌گوید من عرب هستم. سوری چه کسی می‌گوید من عرب هستم. کُرد سوری می‌گوید من عرب هستم. البته نه همه آنها که می‌گویند عرب هستم، بلکه شماری از آنها شرافتمند هستند. این مفهوم نژادی نیست، همانطور که در زبان آکادمیک گفته می‌شود، این یک مفهوم فرهنگی است. چرا بر این موضوع تکیه می‌کنم؟ زیرا مفهوم ناسیونالیسم عربی فرهنگی است که باعث جمع شدن است نه تفرقه. فقط یک مکتب سیاسی ایدلوژیک نیست بلکه فراتر از آن است و وابستگی به این مفهوم فرهنگی به معنی ضدیت با سایر مفاهیم نیست. در عین حال مثلا مکتب ناسیونالیسم عربی در سوریه ریشه‌دار است، اما همزمان، مکتب اسلامی نیز ریشه‌دار است و تناقضی با هم ندارد. منظورم همین است، بنابراین ما به عنوان حکومت و دولت در برابر تمام فرهنگ‌ها و تمدن‌های دنیا انعطاف نشان می‌دهیم. گرایش ملی‌گرایانه محدودی نداریم، هیچ بعد قومی مذهبی یا فرقه‌ای وجود ندارد و این مسائل در جامعه سوریه رواج ندارد. جامعه سوریه انعطاف‌پذیر است، اما درباره اصول سازش نمی‌کند.

تسنیم: سوریه قلب تپنده ناسیونالیسم عربی و نیز منطقه است. امروز نگاه شما به انتفاضه فلسطین چگونه است که زمین را زیر پاهای اشغالگران صهیونیستی در فلسطین از دریا تا نهر شعله‌ور کردند؟

بشار الجعفری: فلسطین در گذشته شاهد چند انتفاضه بود، اما این انتفاضه با سایر انتفاضه‌ها متفاوت است. چرا؟ زیرا اولا این انتفاضه برای نخستین بار اراضی اشغالی سال 1948 را دربرگرفت. حال آنکه انتفاضه معمولا در کرانه باختری و نوار غزه رخ می‌داد، اما امروز انتفاضه سراسر فلسطین اشغالی را در برگرفته است. با مرزهای کرانه باختری و غزه و داخل مناطق اشغالی 1948 به اصطلاح اسرائیل است. این نخستین تفاوت است که باید آن را مورد توجه قرار  داد. این یک انتفاضه مردمی است چرا؟ انتفاضه مردمی این بار از دولت‌ها سبقت و پیشی گرفت.

امروز جامعه فلسطینی از دولت و مقاومت و گروه‌های فلسطینی پیشی گرفته است و اولین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. معمولا انتفاضه از راس هرم به پایین بود. اما این بار از زیر هرم به سمت بالا است و این چیزی جدید است که قبلا سابقه نداشت. چهارم، این انتفاضه حرف خود را بر دشمنان فلسطین و بر سرسخت‌ترین دشمنان یعنی اسرائیل و آمریکا و غربی‌ها به کرسی نشاند. برای اولین بار تظاهراتی در شهرهای آمریکا علیه سیاست جانبدارانه و حمایت آمریکا از اسرائیل برگزار شد، چه کسی چنین سناریویی را تصور می‌کرد؟ من حدود پانزده سال در آمریکا زندگی کرده‌ام، چنین صحنه‌ای را شاهد نبودم.

امروز این صحنه وجود دارد. اعضای کنگره آمریکا امروز موضع می‌گیرند و یک عضو کنگره برای آنچه در فلسطین جریان دارد، گریه می‌کند. اعضای سنای آمریکا نیز همینطور. درست است که بیشتر دموکرات هستند نه جمهوریخواهان، اما باید در مورد این موضوع تامل کرد.

اظهارات مسئولان آمریکایی متناقض است. وزیر خارجه آنها یک چیز می‌گوید و سخنگوی کاخ سفید و ژنرال‌های آمریکایی و یا بایدن چیز دیگر می‌گویند که این امر نشان دهنده سردرگمی و آشفتگی در دیدگاه آمریکاست. زیرا آمریکا در قبال کشتار و جنایات و تجاوزاتی که از حد و مرز خرابکاری غربی فراتر رفته است،در تنگنا قرار گرفته  است. زیرا می‌دانیم که اسرائیل اساسا ساختار خرابکار و برهم زننده ثبات است. اما سیاست غرب به این رژیم پوچ و برهم زننده ثبات، جان بخشیده است. اگر حمایت آمریکا و غرب از اسرائیل نبود تا این حد به سرکوب فلسطینیان نمی‌پرداخت.

آیا صهیونیسم،داعش‌های یهودی نیستند؟ همانطور که ما نیز داعشی داریم و مسیحیت و هندو و بودایی نیز داعشی دارند. صهیونیست‌ها داعشی‌های یهودی هستند، به همین دلیل شما می‌بینید که یهودیان در آمریکا رهبری تظاهرات ضد اسرائیلی را در برابر هیئت اسرائیلی در نیویورک برعهده می‌گیرند. آیا این موضوع برای انسان قابل تامل نیست که یهودیان علیه اسرائیل در نیویورک تظاهرات کنند. این انتفاضه حکومت‌های عربی سازشکار را رسوا کرد که روابطش را با اسرائیل عادی کرده‌اند.

به همین دلیل، این انتفاضه حتی دلهای بسیاری از مردم را در جهان از جمله خود یهودیان را به درد آورد؟ بنا به همین دلایل و عوامل، این انتفاضه متفاوت از انتفاضه‌های قبلی است. این انتفاضه سبب رسوا شدن روند موسوم به عادی‌سازی روابط با اسرائیل شد.این انتفاضه نشان داد که تصمیم‌گیری شتابزده و نگاه سطحی به مسئله درگیری با اسرائیل و مسئله صلح وجود دارد و این انتفاضه قدرت ملت فلسطین را نشان داد که در جهان نظیر ندارد.

مگر رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی جنایتها و کارهایی که نمی‌توان آن را تصور کرد، علیه مردم این کشور انجام نداد؟صهیونیسم در فلسطین بدتر از آپارتاید است.البته صهیونیسم نظام آپارتاید هم هست، ولی فراتر از آن است و مسئله فقط تبعیض نژادی نیست، بلکه ریشه‌کنی است. آنها به دنبال ریشه‌کنی ملت فلسطین هستند.

تصور کنید آنان بر خانه شما در قدس سیطره یابند و شما را از بیرون کنند. خانه‌تان را غصب کرده یا آن را به یک اتاق برای تو و یک اتاق برای شهرک نشین یهودی تقسیم کنند. این چه ظلمی است؟ این چه ظلمی است؟ چه کسی این صحبت را قبول می‌کند؟ حتی کسانی که قانون به اصطلاح بین‌المللی را وضع کردند که همگی غربی‌ هستند، امروز در تنگنا قرار گرفته‌‌اند، زیرا حتی این قانون بین‌المللی انسانی که غربی‌ها وضع کرده‌اند. آنچه را در فلسطین جریان دارد، نمی‌پذیرند. مسئله مهم این است که این انتفاضه معیار پیروزی ملت فلسطین و حامیانش است.

تسنیم : این انتفاضه معیار پیروزی ملت فلسطین و حامیانش است.سوریه از ابتدا که با سال قابل اندازه گیری نیست، حامی تمام مسائل برحق در منطقه از جمله مسئله فلسطین بوده است. صداهایی در دمشق شنیدیم مبنی بر اینکه سوریه آماده است. با تمام امکانات از ملت فلسطین و انتفاضه ملت فلسطین حمایت کند. سوریه بعد از این همه سالهای درد و رنج سوریه چه چیزی می‌تواند بیشتر از آنچه به فلسطین و مسئله فلسطین ارائه کرده است، ارائه کند؟

بشار الجعفری: ما فقط امروز آماده کمک به فلسطین نبوده‌ایم، بلکه ما در گذر تاریخ از هرنوع کمکی به ملت فلسطین دریغ نکرده‌ایم، به این معنا که دفاع از مسئله فلسطین را دفاع اصولی می‌دانیم، نه بر اساس عاطفه و احساس.

فلسطین از نظر تاریخی بخشی از سوریه بوده است. فلسطین برای ما مانند جولان بوده است، مسئله عاطفی نیست. ‌فقط به خاطر اینکه ملت مظلومی است در کنار ملت فلسطین قرار نداریم. بلکه به این خاطر که ما آنها  را بخشی از ملت خود می‌دانیم. به عنوان مثال، شما سندی می‌بینید که مردم در شبکه‌های ارتباط اجتماعی به اشتراک می‌گذارند ‌که مربوط به مردم شهر «اللد»(در مناطق اشغالی) است.

شهر اللد امروز بخشی از انتفاضه است. در سال 1919 نامه‌ای را مردم شهر اللد به کمیته کینگ کراین در آن زمان دادند. برای اینکه آینده سوریه پیش از تشکیل جامعه ملل مشخص شود. این نامه می‌گوید ما سوری‌ها اهل فلسطین هستیم. سال 1919، وضعیت آن روز همانند امروز نبود. ما از یکصد سال پیش یا بیش از یکصد سال پیش حرف می‌زنیم. فلسطینیان آن زمان در شهر «اللد»، من از «الجلیل الاعلی»در مرزهای سوریه حرف نمی‌زنم، بلکه از شهر اللد در قلب فلسطین حرف می‌زنم.

در سال 1919 نامه را به کمیته کینگ کراین دادند و در آن آوردند که ما سوری‌ها اهل فلسطین هستیم. آنها به دنیا و تاریخ می‌گویند که ما بخشی از سوریه هستیم. اساسا هنگامی که کمیته کینگ کراین به نظرخواهی از ملت ما در فلسطین  و مردم ما در سوریه و لبنان در آن زمان پرداخت.همه گفتند فلسطین و لبنان باید بخشی از کشور سوریه باشند‌.این تاریخ است و نمی‌توانید آن را محو کنید یا تغییر دهید. مسئله مهم این است که حمایت ما از مسئله فلسطین یک وظیفه است نه ابراز همدردی و منت و این حمایت متوقف نشده است بلکه حتی  دهها هزار شهید از جوانان ما در جنگ‌ها با اسرائیل و در راه مسئله فلسطین جان خود را از دست دادند. این منت نیست،‌وظیفه است.

‌امروز و فردا و در آینده، همان حمایتی را که سوریه از مسئله فلسطین به عمل خواهد آورد، از مردم خود در فلسطین هم حمایت خواهد کرد. این حرف را علنا در نیویورک و ژنو و در مکان دیگر بیان می‌کنیم، زیرا مسئله فلسطین برای ما، یک مسئله اصولی است.

تسنیم :آقای دکتر پس از این سخنان شما دیگر چیزی اضافه نخواهم کرد، می‌خواهم از شما دیپلمات کارکشته سوری، جناب دکتر بشارالجعفری، معاون وزیرخارجه سوریه تشکر کنم.

بشار الجعفری : از این مصاحبه زیبا و آرام با شخص شما و از طریق خبرگزاری بین‌المللی تسنیم ایران تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/