شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#اردوغان

اردوغان بر سرنوشت مشترک ترکیه و مصر تاکید کرد

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه مصر یک کشور عادی برای ترکیه نیست بر سرنوشت مشترک ملت های ترکیه و مصر تأکید کرد.

اردوغان بر سرنوشت مشترک ترکیه و مصر تاکید کرد

به گزارش منیبان؛ امروز (چهارشنبه) شبکه خبری «تی. آر. تی» ترکیه، اردوغان در مصاحبه با این شبکه گفت: روابطی که بین مردم مصر و ترکیه وجود دارد قابل مقایسه با روابط مصر و یونان نیست.

وی افزود: مصر برای ما یک کشور عادی نیست و روابط ما در طول تاریخ گسترش یافته و در حال حاضر نشست هایی بین مقامات دو کشور برقرار شده و ما در مورد چندین پرونده تبادل نظر کرده و برای دستیابی به تفاهماتی که منافع دو کشور و ملت را تحقق می بخشد، تلاش می کنیم.

رئیس جمهور ترکیه در این مصاحبه تأکید کرد که کشورش در منطقه وسیعی از شرق مدیترانه تا لیبی فرصت های همکاری زیادی را با مصر دارد.

اردوغان پیشتر نیز گفته بود که ترکیه برای بازگرداندن اتحاد تاریخی با مردم مصر تلاش می کند.

آنکارا و قاهره در طول دوران کوتاه ریاست جمهوری «محمد مرسی» در مصر روابط گرم و نزدیکی با یکدیگر داشتند، اما این رابطه پس از سقوط دولت مرسی در سال ۲۰۱۳ میلادی و روی کارآمدن عبدالفتاح السیسی از دل دستگاه نظامی مصر رو به تیرگی گذاشت.

ترکیه از دولت مرسی که برآمده از گروه اخوان المسلمین بود،  حمایت می کرد و با سرنگونی این دولت، روابط آنکارا و قاهره وارد مرحله جدید و تنش آفرینی شد و با موضع گیری های آنکارا سفیر این کشور از خاک مصر اخراج و سطح روابط دو طرف به کاردار کاهش یافت.

تغییر و تحولات اخیر منطقه ای و بین المللی سبب شده تا آنکارا درصدد تجدید نظر در مواضع منطقه ای و بین المللی خود برآید. نشست مقامات مصر و ترکیه روز چهارشنبه برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ انجام شد و دو طرف در مورد موضوعات مورد اختلاف و بررسی عادی سازی روابط گفت وگو کردند.

در همین راستا "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" وزیر خارجه قطر از گام های ترکیه برای بهبود روابط با عربستان سعودی و مصر استقبال کرد و از این دو کشور عربی خواست تا تعامل با آنکارا را ادامه دهند.