شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دلار

صدمین سالگرد قتل عام «تولسا» در آمریکا؛ پایان خونبار وال استریت سیاهپوستان


صدمین سالگرد قتل عام «تولسا» در آمریکا؛ پایان خونبار وال استریت سیاهپوستان

آمریکا صد سال پیش شاهد یکی از خونین‌ترین حوادث نژادی بود که در جریان آن صدها سیاه‌پوست قتل عام شده و حاصل دهه‌ها رفاه‌ و شکوفایی سیاه‌پوستان و میلیون‌ها دلار ثروت حاصل از کار سخت، ظرف چند ساعت بر باد رفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، صد سال پیش روز 31 می 1921، قتل عامی در ایالت «اکلاهاما» اتفاق افتاد که به «قتل عام تولسا» معروف شد. تولسا در واقع نام یکی از شهرهای ایالت اکلاهاما است که اکثر آن را سیاه پوستان تشکیل می‌دهند.

جرقه این فاجعه نژادی از برخورد در یک آسانسور آغاز شد. تولسا در آن هنگام به یکی از پرجمعیت ترین و ثروتمندترین شهرهای آمریکا تبدیل شده بود. این شهر به گونه‌ای شکل گرفته بود که سیاه پوستان ثروتمند در شهر و سفید پوستان با بضاعت مالی کم در حاشیه این شهر زندگی می‌کردند. این موفقیت جامعه سیاه‌پوست سبب خشم و دشمنی برخی از سفیدپوستان تولسا شده بود.

 

 

تنش میان دو نژاد در این منطقه پس از حادثه آسانسور میان یک دختر سفیدپوست 17 ساله به نام سارا پیج و یک مرد 19 ساله به نام دیک رولند به اوج رسید.  پیج به عنوان اپراتور آسانسور مشغول به کار بود و رولند تقریبا هر روز از آسانسور استفاده می‌کرد. جرقه این تنش پس از بسته شدن درهای آسانسور زده شد؛ زمانی که سارا پیج و دیک رولند چند لحظه در آسانسور تنها بودند. پس از چند لحظه صدای فریادی به گوش رسید.  

پس از باز شدن درهای آسانسور، رولند فرار کرد اما به سرعت دستگیر شد و پیج ادعا کرد که رولند به او حمله ور شده است. در حالیکه برخی دیگر بر این باور بودند که به دلیل تکان‌های آسانسور، رولند سکندری خورده و به همین دلیل بازوی پیج را گرفته بود و پیج هرگز بر ادعاهای خود پافشاری نمی‌کرد، مقامات ایالتی این کار را کردند و در نهایت تا پایان روز، شایعه تجاوز جنسی رولند علیه پیج دست به دست شد. همین امر بهانه‌ای برای اوباش مسلح سفیدپوست گرین وود شد تا طوفانی به راه‌اندازند.  

در تاریخ 31 ماه مه (11 خرداد)، جمعی از مردان سیاه پوست و سفیدپوست در محلی که دادگاه رولند برگزار می‌شد با یکدیگر روبرو شدند و با شلیک نخستین گلوله، جهنمی بپا شد.  

طبق اعلام انجمن و موزه تاریخی تولسا، شمار بسیاری از آمریکایی‌های آفریقایی تبار از منطقه گرین وود عقب نشینی کردند، اما صبح زود روز بعد، یک گروه سفیدپوست شروع به غارت و سوزاندن مشاغل در گرین وود کرد.  ظرف تنها 24 ساعت، 35 بلوک مربع (نزدیک به 53 خیابان و حدود 4 و نیم مایل) آتش گرفت و بیش از 1200 خانه ویران شد. بنا به گفته انجمن و موزه تاریخی تولسا، گزارشگران آن زمان معتقد هستند که تعداد کشته شدگان این حادثه 36 نفر بوده است، اما مورخان اکنون بر این باورند که دستکم 300 نفر در این حادثه دلخراش جان خود را از دست دادند.  

در پایان خشونت‌ها، بلک وال استریت تجزیه شده بود. تصاویر این فاجعه، ساکنان مرده سیاهپوستانی را نشان می‌داد که اجسادشان در خیابان‌ها رها شده بود. اما اثری از این حادثه در کتب تاریخی دیده نمی‌شود.  

«جیمز لنکفورد» سناتور آمریکا از ایالت اوکلاهوما در سال 2018 به سی ان ان گفت: مدارس اوکلاهوما در مورد آن صحبت نمی‌کردند. روزنامه‌ها هم هیچ اطلاعاتی درباره قتل عام نژادپرستانه تولسا ننوشتند. این فاجعه کاملا نادیده گرفته شد و درواقع قتل عام تولسا یکی از فجایع وحشتناکی بود که همه می‌خواستند آن را به فراموشی بسپارند. 

«وال استریت سیاه‌» که روزگاری مایه شهرت شهر بود، هرگز نتوانست دوباره به دوران اوج اقتصادی خود بازگردد. دریزن هیت، از مسئولان برنامه آمریکا در دیدبان حقوق بشر و نویسنده گزارش 66 صفحه‌ای درباره جزئیات جبران خسارت، گفت:‌«حاصل دهه‌ها رفاه‌ و شکوفایی سیاه‌پوستان و میلیون‌ها دلار ثروت حاصل از کار سخت، ظرف چند ساعت بر باد رفت و هیچکس، هرگز در این میان مسئول دانسته نشده و هیچ غرامتی تا به حال پرداخته نشده است.

انتهای پیام/