شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#واکسن کرونا#کشورهای جهان

خبر بلینکن از ارسال میلیون‌ها دز واکسن کرونا به کشورهای جهان از سوی آمریکا

کدخبر: 416587
اقتصاد نیوز : بلینکن همچنین به کشورهای آمریکای لاتین نیز این وعده را داد که نرخ مرگ و میر بستری در آنها رو به افزایش است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، واشنگتن پست اعلام کرد، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در اظهاراتی مدعی شده که کشورش به زودی میلیون ها دز از واکسن کرونا را در اختیار جهان قرار خواهد داد.

 بلینکن همچنین به کشورهای آمریکای لاتین نیز این وعده را داد که نرخ مرگ و میر بستری در آنها رو به افزایش است.

اما این سوال در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد : کدام کشورها ابتدا دوز دریافت می کنند و با چه سرعتی تحویل می شوند. مساله که با اولین سفر رسمی بلینکن به کشورهای آمریکای لاتین همچنان بی پاسخ مانده است.

بلینکن در یک کنفرانس خبری در سن خوزه با رئیس جمهور کاستاریکا، کارلوس آلوارادو کواسادا گفت: در هفته یا دو هفته آینده ، ما فرآیند توزیع این واکسن ها را اعلام خواهیم کرد.

بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز پیش تر قول داد تا پایان ماه ژوئن ۸۰ میلیون دوز به کشورهای دیگر ارائه دهد. اما دولت وی جزئیات بیشتری را در میان رقابت جهانی برای واکسن ارائه نکرده است که باعث شده بسیاری از کشورهای در حال توسعه، دسترسی کمتری به این واکسن ها نسبت به کشورهای غربی داشته باشند.

در همین راستا در واشنگتن، توزیع واکسن در آمریکای لاتین توسط چین و روسیه به عنوان بخشی از یک رقابت ژئواستراتژیک تلقی شده است.

پکن بیش از ۱۶۵ میلیون دوز واکسن خود را به آمریکای لاتین و حوزه کارائیب ارسال کرده است. برخی از کشورهای آمریکای لاتین اعتماد زیادی به واکسن های ساخت چین دارند، از جمله السالوادور ، برزیل ، شیلی و اروگوئه.

این در حالی است که ایالات متحده تمرکز خود را بر واکسیناسیون جمعیت کشور خود قرار داده و تنها ۴ میلیون دوز واکسن آسترازنکا را به کانادا و مکزیک توزیع کرده و در عین حال ۴ میلیارد دلار به کوواکس متعهد شده است. این بستر بین المللی تحت حمایت سازمان بهداشت جهانی است که واکسن را به کشورهای نیازمند اهدا می کند.