حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در حاشیه ضبط گفتگو با ایرانیان خارج از کشور در شبکه جام جم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نحوه مواجهه دولت آینده با حاشیه‌سازی‌ها و حاشیه‌پردازی‌ها گفت: حاشیه‌ها مسئولان را از کار اصلی‌شان برای توجه به دغدغه‌های مردم و حل مشکل معیشت، گرانی و بیکاری و مقابله با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی بازمی‌دارد و باید نسبت حاشیه زدایی تلاش کرد.

رئیسی تاکید کرد: من به دور از جناح‌بازی‌ و سیاسی‌بازی و روابط سیاسی که بعضاً بین جناح‌ها و گروه‌هاست تلاش می‌کنم همراه با مردم و در خدمت مردم باشم و مردم هم حتماً دولت را همراهی و یاری می‌کنند.

این نامزد ریاست جمهوری گفت: در قوه قضاییه هم خیلی تلاش کردند که مرا از متن به حاشیه‌ها ببرند ولی رسماً اعلام کردم که گرفتار حاشیه‌ها نخواهم شد و انشاءالله در دولت هم همین کار را خواهم کرد. کشور ظرفیت‌های بسیاری دارد که باید از همه آنها استفاده شود اما به‌خاطر برخی جناح‌بازی‌ها از این ظرفیت‌ها غفلت و کشور گرفتار حواشی شده است.

وی با بیان این‌که دولت او دولتی عدالت‌محور است، گفت: عدالت ایجاب می‌کند از همه ظرفیت‌هایی که کشور را پیش می‌برد بهره ببریم و بدون توجه به این‌که افراد از کدام شهر و طایفه‌اند، به هر کسی که ظرفیت خدمتگزاری به‌ مردم را دارد، میدان دهیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: وقتی وارد دستگاه قضا شدم در همان ابتدای امر جلسه‌ای با اصحاب رسانه داشتم که گفتند ۴۰ پرونده برای ما در دادگستری مطرح است که شاکی آنها دستگاه قضایی است. من گفتم اگر قرار است ما شاکی باشیم از همه رسانه‌ها گذشت می‌کنم و هر ۴۰ پرونده را بستیم‌ و تأکید کردم بگذارید رسانه‌ها در بیان نظرات و نقدهایشان آزاد باشند.

وی با بیان این‌که مسئولان باید همیشه خود را در معرض نقد قرار دهند، متذکر شد: دولتی که خود را در معرض نقدپذیری قرار ندهد حتماً دچار آفت و آسیب می‌شود.

رئیسی: خیلی تلاش کردند که مرا از متن به حاشیه‌ها ببرند/تکلیف من روشن است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: جوانانی در کشور هستند که به اشکالات به دقت توجه دارند و این اشکالات را هشدار می‌دهند گرچه ممکن است زبان و بیانشان تند باشد که دولتمردان باید برای شنیدن حرف‌های آنها آستانه تحمل خود را بالا ببرند.

خبرنگار دیگری از این کاندیدای ریاست جمهوری درباره واکنش او در مقام رئیس دولت آینده به نقدهای رسانه ملی از دولتش در صورت پیروزی در انتخابات پرسید و رئیسی پاسخ داد: من رئیس قوه‌قضاییه‌ام و بخش مهمی از دستگاه‌های اجرایی و دولت به‌معنای عام کلمه در اختیارم هست و در بخش عملکردی نیز چند سازمان زیر نظر قوه قضاییه قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: من معتقدم باید آستانه تحمل مسئولان و نه فقط سران قوا بلکه همه مدیران بالا برود و الآن می‌بینید که در بخش‌های مهم رادیو و تلویزیون و رسانه‌های مکتوب و دیجیتال درباره عملکرد ما حرف می زنند. در انتخابات دوره قبل شاید کمتر کسی در کشور به میزانی که بنده مورد تهمت و افترا قرار گرفتم‌ بوده باشد و با آن‌که حرف‌های نادرست و نابه‌جایی درباره من زدند و با آن‌که‌ افترا از هیچ‌کس جایز نیست اما یک شکایت هم از کسی نکردم در حالی که رقبای ما صدها شکایت کردند.

رئیسی با تأکید بر این‌که باید فضا را برای نقد و نقدپذیری باز کرد، افزود: در جلساتی که با رسانه‌ها دارم و در نشست‌های دانشجویی و نخبگانی افراد به راحتی حرف‌ها و مسائل خود را مطرح می‌کنند و من این فضا را برای کشور مناسب می دانم. وقتی رهبر معظم انقلاب ساعت‌ها می‌نشینند و اساتید و دانشجویان با ایشان به راحتی حرف می‌زنند و در دل‌هایشان را مطرح می‌کنند، تکلیف بنده به عنوان یک سرباز نظام و خدمت‌گزار مردم روشن است.

وی تأکید کرد: باید این روحیه در همه مسئولان باشد تا آسیب نبینیم والّا مسائل ابتدا به پچ‌پچ و درگوشی و کم‌کم به ناهنجاری‌ها تبدیل می‌شوند و آن وقت می‌گوییم چرا کسی به ما هشدار نداد که مثلاً در حوزه اقتصاد، در حوزه کشاورزی و در نظام ارزی و بانکی چه خبر است.