شهر خبر

ریابکوف: تماس بین وزرای خارجه کشورهای عضو برجام هنوز برنامه‌ریزی نشده است


ریابکوف: تماس بین وزرای خارجه کشورهای عضو برجام هنوز برنامه‌ریزی نشده است

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه تماس بین وزیران کشورهای عضو برجام هنوز برنامه ریزی نشده، بعید دانست که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارتباطی با انتخابات ریاست جمهوری در ایران داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز، چهارشنبه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که برقراری تماس بین وزیران امور خارجه کشورهای شرکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران هنوز برنامه ریزی نشده است. وی در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «خیر، هنوز چنین تماسی در سطح وزیران برنامه ریزی نشده است.»

ریابکوف همچنین یادآور شد که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص وجود ذرات هسته‌ای در تأسیسات اعلام نشده در ایران، بعید است که با هدف تأثیر گذاری بر وضعیت سیاسی داخلی در جمهوری اسلامی (با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در این کشور) منتشر شده باشد. وی افزود: «من فکر نمی‌کنم که این گزارش ابزاری برای تأثیرگذاری بر اوضاع سیاسی داخلی در ایران باشد.»

دستورکار نشست سران روسیه و آمریکا روزانه پیگیری می‌شود

سرگئی ریابکوف همچنین اعلام کرد تماس‌ها بین مقامات مسکو و واشنگتن به منظور فراهم سازی مقدمات دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا بطور روزانه برقرار است. وی گفت: «تلاش‌ها در این زمینه دائمی و همه روزه و در ابعاد مختلف ادامه دارد و روند فراهم سازی مقدمات نشست سران تا پایان هفته آینده نیز جریان خواهد داشت.»

این دیپلمات بلندپایه ابراز امیدواری کرد که نخستین دیدار حضوری ولادیمیر پوتین و جو بایدن انگیزه لازم برای همکاری‌های دوجانبه در زمینه امنیت اطلاعاتی را فراهم کند.

به گفته ریابکوف، "پیمان امنیتی" جدید با ایالات متحده باید وضعیت کنونی در عرصه فضا و امنیت سایبری را نیز در نظر بگیرد.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه تأکید کرد که مقامات مسکو حاضر به اعلام توقف اجرای تفاهم‌نامه دوجانبه با آمریکا "درباره سرزمین‌های باز" هستند که بر اساس آن برای سفرهای درازمدت کارکنان دیپلماتیک به کشورهای میزبان روش اطلاع رسانی متقابلی در حال اجراست. به گفته وی، در این رابطه مسائلی مطرح است که روسیه در رژیم بسته با طرف آمریکایی مورد بررسی قرار می‌دهد.

انتهای پیام/