شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#اصلاح‌طلبان

جلال جلالی‌زاده: اصلاح‌طلبان شانسی در انتخابات ندارند/ شناخت کاملی از همتی وجود ندارد/ ورود مستقل یک حزب به انتخابات به اصلاحات لطمه می‌زند/ مردم از رأی‌دادن‌های دستوری خسته شده‌اند

جلال جلالی‌زاده گفت: حمایت کارگزاران از همتی هم برای مردم و فعالان هنوز قانع‌کننده نبوده است.

جلال جلالی‌زاده: اصلاح‌طلبان شانسی در انتخابات ندارند/ شناخت کاملی از همتی وجود ندارد/ ورود مستقل یک حزب به انتخابات به اصلاحات لطمه می‌زند/ مردم از رأی‌دادن‌های دستوری خسته شده‌اند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان هنوز روشن نشده است؛ به نحوی که یک عده از آنها مشخصا نیروهای کارگزاران می‌گویند باید به سمت عبدالرضا همتی رفت و عده‌ای دیگر باور به عدم شرکت در انتخابات دارند.

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آخرین تحرکات انتخاباتی در جبهه اصلاحات به «مثلث‌آنلاین» گفت: «به نظر من اگر بنا بر اجماع باشد و قرار باشد که اصلاح‌طلبان متفرق نشوند و یک تصمیم جمعی بگیرند، باید همه تن به تصمیم نهاد اجماع‌ساز بدهند و از آن پیروی کنند زیرا جز این راه بر جریان اصلاحات آسیب‌های مهمی وارد می‌کند».

او ادامه داد: «اگر همه جناح‌های سیاسی کشور به این نتیجه برسند که از یک نامزد حمایت کنند خوب است اما اینکه یک حزب یا دو حزب پشت یک نامزد بایستند و اکثریت اصلاح‌طلبان نظر دیگری داشته باشند، صحیح نیست و لطمه می‌زند».

این فعال سیاسی درباره اینکه آیا ممکن است حمایت کارگزاران از همتی باعث ایجاد شکاف در بین اصلاح‌طلبان شود، بیان کرد: «به هر صورت اگر قرار باشد یک مشی واحد بر اساس نظر نهاد اجماع‌ساز اتخاذ شود، فارغ از نتیجه انتخابات یک نظر جمعی است اما رفتار انفرادی در انتخابات قابل قبول نیست؛ مضافا آنکه حمایت کارگزاران از آقای همتی هم برای مردم و فعالان هنوز قانع‌کننده نبوده است زیرا شناخت ویژه‌ای از آقای همتی در همه ابعاد وجود ندارد».

او در پاسخ به این پرسش که آیا اجماع اصلاح‌طلبان بر نامزد واحد می‌تواند سرمایه اجتماعی اصلاحات را قانع به حضور در انتخابات کند، اظهار کرد: «اعتماد مردم لزوما در گرو تصمیم یک حزب یا حتی یک جبهه سیاسی نیست. مردم عاقل، فهیم و باشعورند و دیگر خیلی به نظرهای جبهه‌ای توجهی نمی‌کنند. مردم می‌خواهند قانع شوند و اگر جناح‌ها بتوانند آنها را قانع کنند که رأی می‌دهند اما اگر این طور نشود، صرف حمایت یک جناح از یک نامزد برای حضور مردم در انتخابات کفایت نمی‌کند. مردم دیگر از رأی‌دادن‌های دستوری خسته شده‌اند».

او درباره جایگاه انتخاباتی مهرعلیزاده تصریح کرد: «من تصور نمی‌کنم آقای مهرعلیزاده نیروی رأی‌آوری باشد. از سوی دیگر بسیار بعید است جبهه اصلاحات از نیرویی حمایت کنند که از سازوکار نهاد اجماع‌ساز عبور نکرده‌اند».

جلالی‌زاده در پایان گفت: «در مجموع من تصور می‌کنم اصلاح‌طلبان با این تشتت آراء شانس ویژه‌ای در انتخابات ندارند».