شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#یمن#امارات#جزایر

تشدید رقابت امارات و عربستان در «المهره» یمن


تشدید رقابت امارات و عربستان در «المهره» یمن

امارات و عربستان از آغاز جنگ یمن به دنبال اشغال جزایر مهم این کشور بوده‌اند که امروز با شکست عربستان در برابر انصارالله این رقابت بین دو کشور تشدید شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، اخیرا رقابت عربستان و امارات بر سر استان «المهره» در یمن شدت گرفته است.

رقابت دو طرف بر سر استان المهره در شرق یمن در بحبوحه خسارات نظامی و شکست‌های پی در پی در نبردهای شدید با انصارالله در حال شدت گرفتن است.

مقامات امارات قصد داشتند از ثروت یمن بهره برداری کرده و منابع و بنادر آن را کنترل کنند، به ویژه مناطق استراتژیک که از اهمیت ویژه‌ای برای ناوبری بین‌المللی برخوردار هستند.

عربستان در سال 2017 توجه خود را به استان المهره، دومین استان بزرگ یمن و مجاور سلطان نشین عمان معطوف کرد.

نیروهای وفادار به عربستان سعودی استان المهره را اشغال کردند و کنترل خود را بر پایتخت و بندر تقویت کردند و پست‌های مرزی با عمان را تحت کنترل خود درآوردند.

بسیاری از یمنی‌ها خواستار توقف مداخله نظامی عربستان، بازگرداندن کلیه امکانات حیاتی از جمله مراکز فروش و موسسات دولتی و تحویل آن‌ها به مردم المهره شدند.

هدف اولیه عربستان سعودی مقابله با انصارالله در شرق یمن بود اما منافع اقتصادی در المهره منجر به اختلافاتی با امارات متحده عربی شد. امارات می‌خواهد حفاظت از خطوط حمل و نقل تجاری در سواحل جنوبی یمن را به عهده بگیرد درحالی‌که کنترل استان المهره به عربستان سعودی امکان دسترسی مستقیم به اقیانوس هند را می‌دهد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، ریاض در نظر دارد خط لوله انتقال نفت از منطقه شرقی خود در ساحل خلیج فارس از طریق المهره به اقیانوس هند احداث کند. این امر باعث کاهش وابستگی عربستان به تنگه هرمز (که اقیانوس هند را با خلیج فارس وصل می کند) برای صادرات نفت می‌شود.

این خط لوله به ریاض اجازه می‌دهد در صورت تشدید درگیری‌ها با ایران، جلوی عبور نفت‌کش‌های خود از طریق تنگه هرمز و باب المندب را بگیرد و به این ترتیب صادر کننده اول نفت جهان می‌تواند بخش عمده‌ای از اهمیت استراتژیک این دو تنگه را از بین ببرد.

اهداف امارات در یمن

در مورد ابوظبی، حاکمان آن پس از کاهش نقش آنها در جنگ یمن در سال گذشته، جزایر استراتژیک یمن را کنترل می‌کنند. اماراتی‌ها بی سر و صدا تصمیم گرفته‌اند تا آنجا که ممکن است از باتلاق یمن خارج شوند و حضور خود را در عدن به میزان قابل توجهی کاهش دهند. امارات هنوز نیروهای کوچکی در شهرهای «مخا» و «شبوه» و همچنین شهرهای دیگر دارند.

اما امارات در بسیاری از جزایر اصلی فعال است. اخیراً تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که امارات متحده عربی در حال ساخت یک پایگاه هوایی بزرگ در جزیره «میون است» که در تنگه باب المندب واقع شده و دریای سرخ و خلیج عدن را به هم متصل می‌کند. مساحت این جزیره 5 مایل مربع است و کلید اصلی کنترل باب المندب است.

ابوظبی همچنین جزیره سقطری در خلیج عدن را کنترل می‌کند، که بسیار بزرگتر از جزیره میون است و بزرگترین جزیره یمن با جمعیت 60 هزار نفر محسوب می‌شود.

اماراتی‌ها در سقطری پایگاه نظامی دارند که برای جمع آوری اطلاعات در مورد تحرکات دریایی در باب المندب و خلیج عدن استفاده می‌شود.

همچنین صدها گردشگر و توریست خارجی طی روزها و هفته‌های گذشته با ویزای ابوظبی به مجمع الجزایر سقطری وارد شده‌اند. شواهد و قرائنی وجود دارد که نشان می‌دهد، اماراتی‌ها در صدد ملحق کردن مجمع الجزایر سقطری یمن با استفاده از زور و اشغال آن و به دلیل موقعیت راهبردی این جزیره به خاک امارات هستند.

انتهای پیام/