شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#بن سلمان#مخالفان

عربستان| ۴ سال پس از ولیعهدی محمد بن سلمان؛ از سرکوب مخالفان تا حذف شاهزادگان


عربستان| 4 سال پس از ولیعهدی محمد بن سلمان؛ از سرکوب مخالفان تا حذف شاهزادگان

محمد بن سلمان طی ۴ سال ولیعهدی خود در عربستان عمده تلاش‌های خود را متمرکز بر حذف رقیبان و مخالفان برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الاخبار، ارتش مگس‌های الکترونیکی «محمد بن سلمان» چهارمین سالگرد ولیعهدی وی را تبریک گفتند و این درحالی است که وی دستاوردهایی را در دوران ولیعهدی خود نداشته و او حتی در میان شاهزادگان آل سعود به دلیل سرکوب‌کردن آن‌ها و سیاست متزلزلش با مخالفت‌های شدیدی رو به رو است.

محمد بن سلمان از چهار سال گذشته که ولیعهدی را برعهده گرفته از هیچ اقدام ناپسندی برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی دریغ نکرده است. تعدادی از شاهزادگان آل سعود پس از عبدالعزیز آل سعود با سرمایه‌گذاری بر روی فرزندانشان تلاش کردند تا آن‌ها را به جبهه قدرت هدایت کنند.

نایف برای فرزندش محمد و همچنین « عبدالله عبر متعب» رئیس گارد ملی عربستان از جمله کسانی بودند که برای سمت ولیعهدی بعد از عبدالعزیز آل سعود تلاش زیادی کردند که موفق نشدند.

اگر محمد بن سلمان به همراه « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان ،« دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا ، «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ و همچنین « محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی کودتایی را ترتیب نمی‌داد، شانس رسیدن به سمت ولیعهدی نداشت. محمد بن سلمان عربستان را تبدیل به یک زندان بزرگ برای رقبای سیاسی خود یعنی پسر عموهایش، روحانیون و فعالان سیاسی کرد که آن‌ها انتقادات خود را از خلال توییتر یا بیانیه‌ای بیان می‌کردند و بلافاصله پس از انتقادشان مجازات و یا به اجبار ناپدید می‌شدند. آل سعود حتی کسانی را که اساسا مخالف حاکمیت آل سعود نبودند، مانند «سلمان العوده» مبلغ برجسته سعودی، نیز مورد سرکوب‌گری خود قرار داد؛ چراکه وی در توئیتی خواستار پایان دادن به محاصره قطر شده بود.

آیا محمد بن سلمان می‌تواند حکومت خود را بدون حمایت بخش بزرگی از شاهزادگان سعودی و با توجه به تشدید سرکوب‌گری آن‌ها حفظ کند و آیا رقابت محمد بن سلمان با عموهایش که هنوز در قید حیات هستند و فرزندان بسیاری دارند ادامه و پیامدهایی بر نهاد حاکم سعودی و شاید بر خود عربستان دارد؟

آغاز کمپین دستگیری، قتل و ناپدید شدن اجباری ، مجازات‌های شدید زندانیان آزادی بیان، ممنوع السفر شدن آن‌ها از سوی محمد بن سلمان منجر به ظهور مخالفان زیاد و سازمان‌یافته‌ای شده و این مسأله برای اولین بار در تاریخ عربستان باعث شد تا بسیاری از احزاب، رسانه‌ها در داخل و خارج از کشور با یکدیگر علیه حکومت آل سعود متحد شوند. مخالفان سعودی مقیم خارج از عربستان به ویژه آمریکا از اقدامات و جنایت‌های محمد بن سلمان انتقاد و یا حتی برخی سیاست‌های وی را مورد تمسخر قرار می‌دهند و این درحالی‌است که خانواده‌های آن‌ها در داخل عربستان سعودی در بازداشت به سر می‌برند.

« عمر الزهرانی» مخالف مقیم کانادا در یوتیوب خود اعلام کرد که اخیرا یک هیئت آمریکایی از عربستان سعودی خواستار آزادی «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی و همچنین « احمد بن عبدالعزیز» برادر کوچک ملک سلمان و پسر و دختر «سعدالجبری»مسئول سابق سازمان اطلاعات عربستان شدند.اما تحول اصلی در جریان سازماندهی مخالفان، تاسیس حزب «التجمع الوطنی» در سپتامبر گذشته بود که «یحیی عسیری» فعال و حقوقدان عربستانی مقیم لندن، این حزب مخالف را رهبری می‌کند و «مضاوی الرشید»، «سعید بن ناصر الغامدی» شهروندان سعودی مقیم لندن، «عبدالله العوده» عربستانی مقیم آمریکا و «عمر بن عبدالعزیز» مقیم کانادا از اعضای دیگر این حزب هستند و هدف از تشکیل این حزب مصونیت عربستان از نا آرامی‌ها و دیکتاتوری مطلق در این کشور و زمینه سازی برای برقراری دموکراسی با انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است.

محمد بن سلمان در آخرین مصاحبه خود نشان داد که در جلب حمایت خاندان خود هیچ پیشرفتی نداشته و کمپین سرکوب‌گری وی نیز مخالفان را مهار نکرده است تاجایی که بسیاری از آن‌ها وی را در مصاحبه‌اش مورد تمسخر قرار دارند.

اما ولیعهد از حمایت برخی از شاهزاده‌های سعودی مانند « بندر بن سلطان» و « ترکی الفیصل» که در نفرت او از « ملک عبدالله» پادشاه سابق عربستان مشترک هستند، برخوردار است. بندر بن سلطان در حال حاضر از طریق دخترش «ریما بنت بندر بن سلطان» سفیر فعلی عربستان در واشنگتن نقش پشتیبان در واشنگتن را بازی می‌کند و ریما از تجربه پدرش به عنوان سفیر 22 ساله در آمریکا در دوران ریاست جمهوری « جورج بوش» بهره‌ می‌برد. بندر بن سلطان با ملک عبدالله خصومتی دیرینه دارد؛چرا که ملک عبدالله وی را در سال 2005 از سمت سفیر عربستان در واشنگتن برکنار و سپس در سال 2012 به عنوان رئیس اطلاعات عمومی منصوب کرد و در سال 2014 وی را از سمتش به اتهام حمایت از تروریست‌ها در سوریه و عراق برکنار کرد.

بندر بن سلطان یکی از معدود افرادی است که به طور علنی پس از انتشار گزارش آمریکا در خصوص مشارکت ولیعهد سعودی در قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی از شاهزاده محمد بن سلمان حمایت کرده است. نفرت ترکی فیصل از ملک عبدالله چیزی کمتر از نفرت بندر از او نیست؛چراکه ملک عبدالله، ترکی فیصل را از سمت سفیری در واشنگتن در سال 2007 برکنار کرد تا مشاور خود «عادل الجبیر» را جایگزین وی کند.

پس از آنکه آنکارا خبرهای ترور خاشقجی را منتشر کرد، «خالد فیصل» برادر ترکی فیصل و فرماندار مکه کسی بود که توسط پادشاه سلمان برای مذاکره با ترکیه اعزام شد ، اما هنگامی که آن‌ها حاضر به سرپوش گذاشتن این جنایت نشدند، با بدبینی و دست‌خالی بازگشت.

«عبدالعزیز الفیصل» پسر ترکی فیصل و وزیر کشاورزی عربستان مورد تحسین بن سلمان قرار گرفت؛ چرا که وی مسئول هزینه کلان ورزشی عربستان به عنوان میزبان ورزش‌های بین‌المللی بود که حدود 1.5 میلیارد دلار هزینه کرد تا از طریق برگزاری رویدادهای ورزشی مهم در عربستان بتواند تصویر منفی بن سلمان در افکار عمومی را صیقل دهد. همچنین ترکی فیصل اولین عضو خانواده آل سعود است که در حاشیه کنفرانس «امنیت و همکاری اروپا» با مسئولان رژیم اسرائیل ملاقات کرد همانطور که وی پس از درز اخبار دیدار محرمانه « بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ولیعهد سعودی در نئوم، در کنفرانس گفتگوی منامه درگیری لفظی با «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی انجام داد.

در نتیجه به نظر می‌رسد بحران‌ها و چالش‌های موجود در عربستان مقدمه‌ای برای یک مبارزه تلخ و طولانی میان ولیعهد سعودی و مخالفان وی است و پیش‌بینی می‌شود که شاهزادگان آل سعود پس از مرگ ملک سلمان مشروعیت محمد بن سلمان را زیر سوال ببرند؛ چراکه درحال حاضر مشروعیت وی توسط قدرت پدرش در جریان است.

انتهای پیام/