شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه

همتی: رقم یارانه باید اصلاح شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد تصمیم گیری برای یارانه 45 هزار تومان تصریح کرد این مبلغ و روند باید اصلاح شود.

همتی: رقم یارانه باید اصلاح شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهمترین اظهارات همتی

ساختار اقتصاد ما رانت ساز و فساد خیز است. 

*برای مهار تورم برنامه‌هایی را با هم فکری اقتصاددان برجسته تهیه کردم که به مردم ارائه خواهم کرد.

*دیگر زمان نداریم و باید روند را اصلاح کنیم، زیرا مردم به سمت رفتن به سوی فقر مطلق هستند و باید شاخص‌ها را تغییر داد.

*توزیع درآمد در کشور ما بسیار نامناسب است.

*بعد از سال ها ما هنوز هم داریم به مردم ماهانه ۴۵ هزار تومان یارانه می‌دهیم، این رقم و روند باید اصلاح شود.

*مهمترین مسئله این است که دولت پای خود را از روی بخش خصوصی بردارد.

*من همواره مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم و آثار نامناسب آن را در اقتصاد کشور می‌بینیم.

 

عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در برنامه تبلیغاتی و رادیویی حکمرانی غلط اقتصادی را باعث ایجاد شاخص های نامناسب اقتصادی دانست و گفت: شاخص های نامناسب اقتصادی کشور به ویژه برنامه های نامناسب برای  تولید باعث شده در سه دهه گذشته کل میانگین رشد اقتصاد در حد 3 درصد باشد.

وی تحریم را یکی از عوامل اصلی نوسانات ارزی و اقتصادی در کشور دانست و افزود: این عامل در کنار ساختار و حکمرانی اقتصاد مشکلات عدیده ای را از جمله تورم و نوسانات اقتصادی ایجاد کرده است ورود بنده به این رقابت برای این است که اقتصاد را در ریل اصلی قرار دهیم. دیگر زمان نداریم و باید روند را اصلاح کنیم، زیرا مردم به سمت رفتن به سوی فقر مطلق هستند و باید شاخص ها را تغییر داد.

این نامزد انتخابات با بیان اینکه توزیع درآمد در کشور ما بسیار نامناسب است،گفت: بعد از سال ها ما هنوز هم داریم به مردم ماهانه 45 هزار تومان یارانه می‌دهیم، این رقم و روند باید اصلاح شود.

همتی با اشاره به اینکه من اگر چهار سال رئیس جمهور باشم بدون دغدغه برای ریاست 4 سال بعد می توانم اصلاحات اقتصادی اساسی ایجاد کنم، یادآور شد: ساختار اقتصاد ما رانت ساز و فساد خیز است. می توان  با ارائه برنامه هایی اقتصاد را در ریل اصلی قرار داد. برای مهار تورم برنامه هایی را با هم فکری اقتصاددان برجسته تهیه کردم که به مردم ارائه خواهم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حل مشکلات تولید و برنامه هایش در این خصوص گفت: مهمترین مسئله این است که دولت پای خود را از روی بخش خصوصی بردارد. لازمه فعال شدن بخش خصوصی در اقتصاد اطمینان از شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور است. وقتی اقتصاد پیش بینی نشدنی شود و حداقل بخش خصوصی نتواند 5 سال اول فعالیت خود را پیش بینی کند؛ نوسانات ارزی و مشکل تورم آن را نسبت به سرمایه گذاری و فعالیت نامطمئن می کند.

این نامزد انتخابات با اشاره به اینکه مخالف دستوری بودن قیمت گذاری اقتصاد هستم، اضافه کرد: دغدغه دولتها باید سلامت، آموزش و محرومیت زدایی باشد. باید زنجیره تولید را مورد تایید قرار دهیم و تا جایی که می توانیم به نحوی حرکت کنیم که صنایع کشور 50 درصد سهم در تولید داخل داشته باشند.

همتی گفت: می‌توانیم با راهکارهای مختلفی سالانه 5 درصد رشد اقتصادی ایجاد کنیم و تلاش می کنیم سهم خدمات در اقتصاد حداقل 55 درصد شود.

وی با اشاره به سیاست های کنترلی تورمی  خود یادآور شد:  در کنار این مسئله همزمان باید رشد اقتصادی را دنبال کنیم تورم سوداگری را بیشتر می کند و مهمترین مسئله در کنترل تورم، کنترل نقدینگی است که  این مسئله به رابطه دولت و بانک مرکزی بسیار بستگی دارد.

این نامزد انتخابات نظارت بانک مرکزی، تبدیل سریع پول فروش نفت به ریال، مستقل بودن بانک مرکزی را از مسائل اصلی در زمینه کنترل تورم و نقدینگی دانست و گفت: با رفع موانع تولید و  کمک به رشد اقتصاد قطعاً می‌توان به کنترل تورم کمک کرد.

همتی با اشاره به حمایت از ایده های جدید برای کارآفرینی خاطرنشان کرد: فارغ التحصیلان فرصت خوبی برای رشد فضای کاری متفاوت در کشور هستند و می توان در تولید و خدمات از این ظرفیت بهره برد. فضای مجازی و اینستاگرامیکی دیگر از ظرفیت های موجود در این بخش است. فیلتر کردن اینستاگرام مسیر نادرستی  است. زیرا مردم مسیر کسب و کار و گفتگوی خود را تغییر دادند اگر بتوانیم سرعت اینترنت را افزایش دهیم و بستر لازم را فراهم کنیم، کارهای زیادی به خصوص در بخش های  مالی و الکترونیکی رخ می دهد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره حمایت از کالاهای ایرانی گفت: باید به طور جد روی تولید داخل و ملی متمرکز شویم. نرخ ارز، قاچاق و مالیات از جمله مسائلی است که در زمینه حمایت از تولید داخل باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

این نامزد انتخابات اضافه کرد:  در این زمینه تدابیری اندیشیده شده تا با تهیه کارت های اعتباری و خرید کالاها با کمک اعتبارات بانکها بتوان به مشتریان فرصت داد طی چند ماه نسبت به پرداخت هزینه کالاهای تولید داخل با ضمانت بانک اقدام کنند. در طرح های قبلی برخی با این کارت ها پول نقد دریافت می کردند که در این طرح تنها خرید کالا امکان پذیر است.

همتی درباره برنامه‌هایش  برای کنترل نرخ ارز گفت: نوسانات نرخ ارز به دلیل تحریم های ظالمانه است که مدیریت دولت ترامپ علیه کشورمان انجام داد .دولت به عنوان یک مجموعه فراتر از بانک مرکزی باید به ثبات اقتصاد کمک کند ان شاالله بتوانیم تحریم ها را حذف کنیم خبرهای خوبی  در این زمینه شنیده می‌شود و اگر این اتفاق در این دولت رخ ندهد در دولت خود این موضوع را دنبال می کنیم.