شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ایالات متحده#امام خمینی (ره)

استراتژیست لبنانی در گفتگو با مهر:

امام خمینی (ره) یک تحول استراتژیک را رقم زدند

امام خمینی (ره) یک تحول استراتژیک را رقم زدند

استراتژیست لبنانی معتقد است: امام خمینی (ره) راه استعمار منطقه را به روی ایالات متحده آمریکا مسدود کردند و یک تحول استراتژیک را در منطقه رقم زدند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: شاید زمانی که مقام‌های وقت رژیم صهیونیستی از انقلاب ایران به عنوان زلزله قرن یاد کردند، کمتر کسی به عمق تأثیرگذاری این انقلاب در آینده رویدادهای منطقه‌ای پی برد. حداکثر درکی که از هشدارهای مراکز امنیتی غرب و اسرائیل به انقلاب ایران وجود داشت، این بود که انقلاب ایران در مرزهای این کشور باقی نمی‌ماند و فرهنگ سیاسی کشورهای دیگر بویژه منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

غرب معتقد بود که انقلاب اسلامی ایران در محتوای خود در بردارنده مفاهیم خطرناکی است که نه تنها ملت‌های منطقه را آگاه خواهد کرد بلکه منافع و نیز امنیت پیرامونی آن بویژه رژیم صهیونیستی هم تهدید خواهد شد. آنها می‌دانستند در ورای تمامی این مفاهیم و نیز پدیدآورنده آن یک رهبری مقتدر وجود دارد که هم مسیر و هم روند ادامه کار و مدیریت فرایندهای سیاسی را به خوبی می‌داند و نقطه همگرایی مردم ایران نیز بود.

مشکل اصلی این بود که آنها متوجه شدند که رهبری انقلاب ایران هیچگاه حاضر نخواهد شد در برابر اولویت‌های تعیین شده عقب نشینی یا درباره اصول مذاکره کند. یکی از محورهای مهم فکری امام خمینی (ره) تنفر از سازش بود. چند رویکرد برای مقابله با انقلاب امام در دستور کار قرار گرفت که مهمترین آن ایجاد نگرانی در بین ملت‌های منطقه با استفاده از ایران هراسی بود. در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «امین حطیط» استراتژیست و تحلیلگر لبنانی انجام داده است که آن را مطالعه می‌کنید.

*همانطور که می‌دانید در حال حاضر ما در آستانه فرا رسیدن سالروز رحلت امام خمینی (ره) قرار داریم. به نظر شما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) چه تغییر و تحولات مهمی در منطقه به وقوع پیوست؟ به عبارت دیگر، تأثیر امام خمینی (ره) بر روند تحولات پس از پیروزی انقلاب را چطور دیدید؟

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) یک تحول استراتژیک در منطقه را رقم زد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سایه رهبری امام خمینی (ره) مرحله‌ای در عرصه تحولات سیاسی شکل گرفت که به کلی با مرحله پیش از انقلاب اسلامی تفاوت داشت. مفهومی که در مرحله جدید در سایه رهبری امام خمینی (ره) شکل گرفت، تلاش برای ساختن منطقه غرب آسیا برای صاحبان اصلی آن بود.

این درحالی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ساختار استعماری در جهان به رهبری ایالات متحده آمریکا به دنبال سیطره کامل بر منطقه غرب آسیا بود. در واقع، آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند تا از منطقه غرب آسیا یک منطقه صِرفا مستعمره بسازند. با تمامی اینها، امام خمینی (ره) به عنوان یک شخصیتِ استراتژیک موجب شدند تا فرایند تحولات در سطح منطقه به کلی دستخوش تغییر شود. ایشان راه استعمار منطقه را به روی آمریکا مسدود کردند.

*پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) ما شاهد شکل‌گیری گروه‌های مقاومت و تقویت آنها بودیم. تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران بر محور مقاومت در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امام خمینی (ره) به خوبی دریافتند که قدرت‌های استعمارگر در سراسر جهان از قدرت بالایی چه در عرصه نظامی و چه در عرصه رسانه‌ای برخوردار هستند و می‌توانند به اهداف خود جامه عمل بپوشانند. از همین روی، امام خمینی (ره) به فکر رویارویی با این قدرت‌های استعمارگر افتادند و استراتژی تشکیل گروه‌های مقاومت و حمایت از آنها در منطقه را در دستور کار قرار دادند.

بدین ترتیب، امام خمینی (ره) استراتژی تشکیل گروه‌های مقاومت را در پیش گرفتند. در همین ارتباط باید بگویم که مقاومت اسلامی در لبنان تحت رهبری و نظارت امام خمینی (ره) تشکیل شد. پس از آن نیز همانطور که می‌دانید، مقاومت لبنان و نیز دیگر گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه دستاوردهای بزرگی را در برابر آمریکا و اسرائیل محقق ساختند.

*سران ایالات متحده آمریکا، کشورهای غربی و نیز رژیم صهیونیستی از همان ابتدا افکار و اندیشه‌های امام خمینی (ره) را در تعارض با سیاست‌ها و استراتژی‌های خود در سطح منطقه و جهان دیدند و این افکار را به مثابه تهدید بزرگی برای خود تلقی کردند. علت اصلی این رویکرد آمریکا و غرب در قبال امام خمینی (ره) چه بود؟

امام خمینی (ره) از زمان پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد استقلال طلبی را در پیش گرفتند و همواره از حاکمیت جمهوری اسلامی حمایت به عمل آوردند. این درست همان چیزی است که به مذاق آمریکایی‌ها و نیز دیگر بازیگران بین المللی به ویژه غربی‌ها خوش نیامد. این خشم و عصبانیت آمریکایی‌ها و غربی‌ها به ویژه پس از آنکه متوجه شدند امام خمینی (ره) «کلام خود را به عمل تبدیل می کنند» بیش از پیش تشدید شد.

شعار «نه شرقی و نه غربی» نیز اوج استقلال طلبی امام خمینی (ره) را به نمایش گذاشت. حمایت از ملت‌های مظلوم و مستضعف توسط امام خمینی (ره) نیز آمریکایی‌ها را به خشم آورد. آنها پس از رویکرد امام (ره) به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، خطر صدور این انقلاب به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران را به شدت احساس کردند. طبیعی است که رویکردهای چنین شخصیتی باعث می‌شود تا آمریکا و غرب او را تهدیدی بزرگ برای خود قلمداد کنند.

*امام خمینی (ره) در همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی مسأله فلسطین را در رأس اولویت‌های جمهوری اسلامی قرار دادند و آن را به عنوان مهمترین و محوری ترین مسأله در سطح جهان اسلام مطرح ساختند. ارزیابی شما از تأثیرگذاری نقش ایشان در حمایت از مسأله فلسطین چیست؟

امام خمینی (‌ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسأله فلسطین را احیا کردند. ایشان این باور را به وجود آوردند که اگر فلسطین از اشغال صهیونیست‌ها آزاد نشود، هیچ تغییر و تحول محسوسی در منطقه ایجاد نخواهد شد. امام خمینی (ره) به خوبی تبیین کردند که مستقر شدن رژیم صهیونیستی در منطقه به عنوان یک دولت موجب خواهد شد تا آشوب و هرج و مرج، تمام منطقه را فراگیرد. بر این اساس، ایشان به مسأله فلسطین به عنوان یک مسأله محوری در نبرد با رژیم صهیونیستی نگریستند.