شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عابر پیاده#خودرو

هنگام تصادفات خودرو با عابر پیاده مقصر واقعی کیست؟

مقصر بودن راننده وسیله نقلیه در تصادف با عابر پیاده، تبدیل به پیش فرضی در اذهان عمومی شده، در حالی که با نگاهی به قوانین راهنمایی رانندگی می‌توان فهمید که همیشه راننده مقصر نیست.

هنگام تصادفات خودرو با عابر پیاده مقصر واقعی کیست؟

به گزارش منیبان؛ مقصر بودن راننده وسیله نقلیه در تصادف با عابر پیاده، تبدیل به پیش فرضی در اذهان عمومی شده است. این در حالی است که با نگاهی به قوانین راهنمایی رانندگی این نکته برداشت می‌شود در تصادفات رانندگی همیشه راننده مقصر نیست و در صورت احراز شرایط پیش‌بینی شده در قانون، امکان مقصر شناخته شدن عابر پیاده نیز وجود دارد که در این شرایط علی‌رغم وارد شدن خسارت جانی به عابر، راننده مکلف به پرداخت دیه نیست.

یکی از شرایطی که در صورت وقوع تصادف، عابر پیاده مقصر شناخته می‌شود، مربوط به عبور عابر پیاده از مناطق ممنوع است، در این شرایط اگر عابر پیاده از مناطق ممنوعه عبور کند و راننده‌ای با سرعت مجاز و مطمئنه در حرکت بوده و وسیله نقلیه نیز نقص فنی نداشته، اما در عین حال، راننده قادر به کنترل نباشد و با عابر برخورد کند و منجر به فوت یا مصدوم شدن وی شود، راننده ضامن دیه و خسارت وارده نیست.

علاوه بر این هر گاه شخصی در محل‌هایی که توقف در آن‌ها مجاز نیست، توقف کند یا شی‌ء یا حیوانی را در این قبیل محل‌ها مستقر سازد یا عامل لغزنده‌ای در آن قرار دهد و دیگری بدون توجه به آنها، بر اثر برخورد یا لغزش مصدوم شود یا فوت کند یا خسارت مالی ببیند، شخص متوقف یا کسی که آن شی‌ یا حیوان را مستقر کرده یا راه را لغزنده کرده، ضامن دیه و سایر خسارات است، مگر آنکه عابر با وسعت راه و محل، عمداً با آن برخورد کند که در این صورت نه‌تن‌ها خسارت به او تعلق نمی‌گیرد بلکه عهده‌دار خسارت وارده نیز می‌شود.

در صورتی که عابران به تکلیف مذکور عمل نکنند و تصادف واقع شود، مشروط به اینکه راننده وسیله نقلیه، همه مقررات را رعایت کرده و با این حال، قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد، مسئولیتی نخواهد داشت. عدم مسئولیت راننده مانع از استفاده مصدوم یا وارث متوفی از مزایای بیمه نخواهد شد.

قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی

همچنین در صورتی که عابر پیاده در عبور از سواره‌رو معابر و خیابان‌ها، جز از نقاطی که خط‌کشی شده و مخصوص عبور عابر پیاده است (محل مجاز)، از محل دیگری (محل‌های غیرمجاز) عبور کند، متخلف شناخته می‌شود و مکلف به پرداخت جریمه مقرر در آیین‌نامه است و در صورتی که در این قبیل نقاط غیرمجاز، وسیله نقلیه موتوری با عابر پیاده تصادف کند، راننده وسیله نقلیه در صورتی که همه مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده باشد، مسئول شناخته نمی‌شود. لازم به ذکر است عدم مسئولیت راننده مانع استفاده شخص ثالث از مقررات بیمه نخواهد بود.

برای اجرای این مقررات، ادارات مسئول امر عبور و مرور برحسب مورد (شهربانی، شهرداری و ژاندارمری) مکلفند قبلاً خیابان یا مسیر یا معبر مورد نظر را از حیث پیاده‌رو و خط‌کشی و نصب چراغ و تمامی علایم لازم و ایمنی عابر پیاده و رانندگان وسیله‌ی نقلیه موتوری، به طور کامل مهیا و تأمین کنند. آرای وحدت‌رویه نیز تا به حال با این موضوع همراه بوده‌اند.