شهرخبر

آیا "وظایف حوزه جمعیت وزارت بهداشت" با عزل پیگیر‌ترین مطالبه‌گر این حوزه محقق می‌شود؟!


آیا "وظایف حوزه جمعیت وزارت بهداشت" با عزل پیگیر‌ترین مطالبه‌گر این حوزه محقق می‌شود؟!

اجرای سیاست‌های کلی جمعیت در حوزه‌ سلامت وظیفه قانونی دستگاه تحت امر جنابعالی است؛ آیا این سیاست‌ها با مسکوت گذاشتن آن از آغاز مسئولیت شما در وزارت بهداشت و با کنار گذاشتن یکی از پیگیر‌ترین مطالبه‌گران حوزه جمعیت(دکتر اکبری) محقق می‌شود؟

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ در پی اظهارات اخیر وزیر بهداشت در روز ملی جمعیت، مبنی بر اینکه "رشد جمعیت از نظر کمّی به‌اندازه کیفیت جمعیت، مهم نیست!" و متعاقب آن برکناری مشاور عالی خود پرفسور اکبری، تناقضهای بیشتری نسبت به این وزیر در ذهن فعالان سلامت و جمعیت کشور شکل گرفت.

آنطور که از مناسبت "روز ملی جمعیت" برمی آید، مردم در چنین روزی منتظر اعلام خبری خوش و متناسب از سوی مسئولان مربوطه هستند اما اصلی‌ترین وزیر حوزه جمعیتی کشور، ابتدا با طرح موضوع کیفیت جمعیت، به کل وضعیت کنونی کاهش جمعیت کشور را به حاشیه می‌برد و سپس پیگیرترین عنصر حامی موضوعات جمعیتی در وزارت بهداشت را عزل می‌کند!

البته این اقدامات وزیر بهداشت تا به امروز واکنشهای زیادی را به همراه داشته است؛ در ادامه، جمعی از تشکل‌ها و شخصیت‌های فعال در عرصه جمعیت نیز با تهیه و امضا نامه‌ای به این مسئله واکنش نشان دادند که در ادامه متن این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر سعید نمکی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سلام علیکم

سخنان جنابعالی در جمع روسای محترم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در روز ملی جمعیت و جسارت به ساحت استاد فرزانه جناب آقای پرفسور محمد اسماعیل اکبری، جامعه علمی، نهادهای مدنی و مردم‌نهاد و دلسوزان کشور را متحیر کرد؛ متأسفانه باید گفت اینگونه حرکات با ادعای ولایت‌مداری جنابعالی همخوانی ندارد. باید بدانید که مدت‌هاست افراد را از روی کارنامه، عملکرد و اقدامات عینی آنها قضاوت می‌کنیم و نه آنچه برخی صرفاً برای ثبت در رسانه‌ها و حفظ جایگاه خود بر زبان می‌رانند.

جناب وزیر! این سؤال برای جامعه علمی کشور و بویژه فعالان عرصه جمعیت مطرح است که چرا و با چه توجیهی، تلاشگری را که مخلصانه و عالمانه در عرصه نهادینه‌سازی، ساختارمندی، اصلاح و ارتقاء ارکان و پایه‌های سلامت کشور سالیان مدیدی از عمر خویش را وقف کرده و در چند سال اخیر مخلصانه و خاضعانه و در جهت خدمت به کشور و به‌ویژه اجرای سیاست‌های کلی جمعیت، مشاورت عالی شما شاگرد خود را پذیرفته و کوله‌بار علم و تجربه گرانسنگ خود را در اختیار تیم علمی و اجرائی‌تان گذاشته بود، کنار گذاشتید!

جناب آقای نمکی! خوب می‌دانید که حوزه جمعیت به تعبیر رهبر معظم انقلاب مهمترین مسئله جمهوری اسلامی ایران و نیز سلامت کشور است؛ به چه دلیل در نامه‌ خود به جناب پروفسور اکبری، یکی از برترین کارشناسان و دلسوزان این حوزه را که تنها 2 روز قبل از صحبت‌های شما جایزه ملی جمعیت به ایشان اعطا شده بود، به شکلی نامناسب مورد خطاب قرار دادید؟

جنابعالی بارها برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت مخاطب تذکر مقام معظم رهبری بوده‌اید و خوب می‌دانید که اجرای سیاست‌های کلی جمعیت در حوزه‌ سلامت وظیفه قانونی دستگاه تحت امر جنابعالی است؛ آیا این سیاست‌ها با مسکوت گذاشتن آن از آغاز مسئولیت شما در وزارت بهداشت و در انتها تنها با شعارهای ژورنالیستی و بدتر از آن کنار گذاشتن توهین‌آمیز یکی از پیگیر‌ترین مطالبه‌گران حوزه جمعیت محقق می‌شود؟

در صحبت‌هایتان از خود در حوزه جمعیت رفع مسئولیت کرده‌اید و همه را جز خود مسئول دانسته‌اید! این در حالی است که مطالبه مکرر تحقق سیاست‌های کلی جمعیت رهبر معظم انقلاب اسلامی از وزرای بهداشت از جمله جنابعالی و نه فرضاً از وزرای اقتصاد، مسکن، کشور و امثالهم اهمیت مسئله و مسئولیت خطیر و غیر قابل انکار جنابعالی را می‌رساند؛ مگر نه اینکه ایشان تولیت کلان مساله جمعیت کشور را بر عهده وزارت بهداشت می‌دانند و مگر نه اینکه سیاستگذار و مجری اصلی تنظیم خانواده در 35 سال اخیر وزارت بهداشت بوده است؟

آقای وزیر! از شما و وزارتخانه تحت امر شما انتظار می رفت حد‌اقل از تصویب طرح ارزشمند "جوانی جمعیت" که گام نخست در اجرای سیاست‌های کلی جمعیت است، استقبال کنید اما متأسفانه این طرح با مخالفت‌های شخص جنابعالی و یکی از مسئولان ارشد تحت امر جنابعالی روبه‌رو شد!

آقای نمکی! گرچه مصاحبه دیرهنگام شما درباره مقوله جمعیت، سکوت ممتد و معنی‌دار شما را شکست اما اقدام تقریبا همزمان شما در عزل  جناب پرفسور اکبری، سنگ‌اندازی عملی در مسیر اقدامات اصلاحی این دانشمند فرزانه را تداعی کرد؛ جا دارد به جای اینگونه اقدامات متناقض در مناظره‌ای علمی، عملکرد جمعیتی وزارت بهداشت به شکل شفاف‌تر را گزارش کنید تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

گرچه اهانت، گردی به دامن بزرگانی مانند استاد بزرگوار پرفسور اکبری نمی‌نشاند اما شاید عذرخواهی رسمی در این چند روز آخر خدمت و برداشتن گام‌هایی عملی در انجام دستورالعمل‌ها و رهنمودها و سیاست‌های صریح مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت، اندکی از بار مسئولیت شما بکاهد.

انتهای پیام/