شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#سال گذشته

موج تازه خرید اسلحه در آمریکا

خرید سلاح در آمریکا در یک سال گذشته ۶۴ درصد افزایش داشته و ۲۰ درصد خریداران، اسلحه اولی بوده‌اند.

اسلحه فروشی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، افزایش فروش اسلحه در آمریکا در یک سال گذشته به نگرانی‌ها از شدت گرفتن خشونت مسلحانه در این کشور دامن زده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد فروش اسلحه به شکل عجیبی از ماه‌های نخست شیوع کرونا سرعت گرفته و همچنان روند افزایشی دارد. در این میان، جمعیت قابل توجهی از خریداران، برای نخستین بار است که برای خرید اسلحه اقدام کرده‌اند. معمولا فروش اسلحه در زمان نزدیک به انتخابات و بعد از وقوع حوادث پرسروصدا در آمریکا بالا می‌رود، اما سال گذشته میلادی جدا از انتخابات ریاست ‌جمهوری و درگیری‌های خیابانی بعد از مرگ جورج فلوید، همه‌گیری کرونا هم مزید بر علت شد. خرید اسلحه در آمریکا در طول یک دهه گذشته به‌صورت ملایم رو به افزایش بوده است. این روند در سال ۲۰۱۳ بعد از تیراندازی در دبستان سندی هوک که منجر به کشته شدن ۲۶ نفر شد، شاهد یک جهش بود. تا اینکه دوباره در سال ۲۰۲۰ یک اوج دیگر را تجربه کرد و ۶۴ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت. بیشترین رشد در اوایل تابستان ۲۰۲۰، بعد از مرگ جورج فلوید ثبت شد.

این روند صعودی تا سال‌جاری میلادی هم ادامه پیدا کرد و آمریکایی‌ها بیش از ۲.۳ میلیون قبضه سلاح درماه نخست سال ۲۰۲۱ خریداری کردند. همچنین میانگین فروش سلاح در ۳ ماهه نخست امسال ۱۸ درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

یکی از اعضای شورای شهر لس‌آنجلس به نیویورک تایمز گفته است: «آمریکایی‌ها به یک رقابت برای خرید اسلحه روی آورده‌اند؛ همان رقابتی که در اوایل همه‌گیری کرونا برای خرید لوازم بهداشتی وجود داشت، حالا برای خرید سلاح وجود دارد».

به‌گفته یکی از فروشنده‌های اسلحه در آمریکا بیشتر افرادی که در یک سال گذشته سلاح خریده‌اند، تمایل به خرید انواع گران‌قیمت و بالاتر از ۴۰۰دلار داشته‌اند. اکثر خریداران می‌گفتند از آنجا که قرنطینه است و باید در خانه بمانند، می‌خواهند که امنیت خود و خانواده‌شان را تأمین کنند.

مطالعات جدید

براساس تحقیقی که از سوی مؤسسه نظرسنجی عمومی اجتماعی(GSS) وابسته به دانشگاه شیکاگو انجام شده، ۳۹ درصد خانوارهای آمریکایی، مسلح هستند. این آمار در سال ۲۰۱۶، ۳۲ درصد بود.

یک مطالعه که از سوی دانشگاه نورث ایسترن و مرکز تحقیقات کنترل آسیب هاروارد انجام شده، نشان می‌دهد؛ ۶.۵ درصد بزرگسالان آمریکایی معادل ۱۷ میلیون نفر، سال گذشته میلادی اسلحه خریده‌اند. نکته جالب توجه در این مطالعه این است که تقریبا یک پنجم خریداران اسلحه، نخستین تجربه‌شان بوده است. از این تعداد، نیمی زن، یک پنجم سیاهپوست و یک پنجم لاتین‌تبار بوده‌اند. این درحالی است که معمولا بیشترین قشر خریدار اسلحه در آمریکا، مردان سفیدپوست هستند. در سال ۲۰۲۱،  ۶۳ درصد افرادی که اسلحه داشتند مرد، ۷۳ درصد سفیدپوست، ۱۰ درصد سیاهپوست و ۱۲ درصد لاتین تبار بوده‌اند.

از سوی دیگر، نتایج تحقیقاتی که از سوی پلیس فدرال آمریکا انجام شده حاکی است که میزان بررسی سوءپیشینه افراد که در اوایل بهار سال ۲۰۲۰ به یک میلیون در هفته - بالاترین میزان از سال ۱۹۹۸-  رسیده بود، در بهار امسال به رکورد ۱.۲ میلیون رسیده است. بررسی سوء پیشینه فرایندی است که طبق قانون هنگام خرید اسلحه در مورد افراد انجام می‌شود و یکی از بهترین ابزارها برای سنجش میزان فروش سلاح در آمریکاست.

گاردین در گزارشی نوشت؛ نگرانی فعلی در آمریکا فقط افزایش خرید اسلحه نیست، بلکه روی آوردن مردم به خرید سلاح‌های قدرتمند و کشنده است. برآورد می‌شود ۴۰۰ میلیون اسلحه‌ در دست مردم باشد که از این میزان ۴ میلیون، اسلحه تهاجمی و خطرناک  «ای‌آر-۱۵» است. به این سلاح، سلاح مورد علاقه آدمکش‌ها در آمریکا گفته می‌شود.
 

افزایش خشونت

در طول یک‌ ماه گذشته ۶۷ مورد تیراندازی جمعی در آمریکا انجام شده است. آخرین بار روز یکشنبه یک فرد مسلح با شلیک گلوله موجب کشتن ۲ نفر و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر در میامی شد. در تگزاس نیز مقامات گزارش دادند که یک نفر را که قصد تیراندازی در یک سوپرمارکت بزرگ زنجیره‌ای را داشته، دستگیر کرده‌اند. در بازرسی از منزل این فرد، اسلحه و مهمات زیادی کشف شد. هفته گذشته نیز در جریان یک تیراندازی ۸ نفر کشته شدند.

پلیس فدرال آمریکا نیز گزارش داده میزان قتل در سال گذشته میلادی ۲۵ درصد افزایش داشته است. این آمار در ۳ ماهه نخست سال‌جاری میلادی نیز در ۳۷ شهر افزایش ۱۸ درصدی داشته است. در این میان، لس‌آنجلس شاهد افزایش ۳۶ درصدی و نیویورک شاهد افزایش ۲۳ درصدی بوده است. به موازات افزایش خرید اسلحه، در طول یک سال گذشته تماس با پلیس و نیروهای امنیتی نیز در ۴۸ ایالت آمریکا شاهد رشد بوده است.

کارشناسان افزایش خرید اسلحه را نشان‌دهنده کمرنگ شدن اعتماد اجتماعی و افزایش ترس مردم از یکدیگر می‌دانند؛ به همین دلیل با خرید اسلحه قصد دارند از خودشان محافظت کنند. برخی از تحلیلگران همچنین هشدار می‌دهند که اپیدمی خودکشی، جامعه آمریکا را تهدید می‌کند.
 

وضع قوانین

بحث بر سر وضع قوانین برای کنترل خرید اسلحه مدتی است که دوباره در آمریکا داغ شده است، اما با وجود عمیق‌ترشدن شکاف بین نمایندگان دمکرات و جمهوریخواه، تاکنون قوانین مختلفی در سطح منطقه‌ای به تصویب رسیده است. برای مثال‌ ماه گذشته نمایندگان در تگزاس قانونی وضع کردند که براساس آن محدودیت‌های حمل اسلحه در این ایالت را ساده‌تر می‌کند. از سوی دیگردر شهر سن خوزه کالیفرنیای شمالی که هفته گذشته در جریان یک تیراندازی جمعی، ۹نفر جان خود را از دست دادند، نمایندگان در حال بررسی قانونی برای مالیات‌بندی برای خرید انواع خاصی از اسلحه هستند.

جو بایدن چند روز پیش در واکنش به تیراندازی در کالیفرنیای شمالی گفت: «دیگر کافی است.» رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره این کشور خواست تا صدای مردم آمریکا را بشنوند و برای پایان‌دادن به اپیدمی خشونت با اسلحه، اقدام فوری انجام بدهند. او ماه گذشته نیز در نخستین سخنرانی‌اش در کنگره از نمایندگان درخواست کرد قوانینی برای کنترل استفاده از اسلحه وضع کنند.

کنگره آمریکا حدود ۳‌ ماه پیش ۲ قانون را در زمینه محدودیت خرید آنلاین و صدور مجوز فروش اسلحه به تصویب رساند. پیش‌بینی می‌شود تصویب این قوانین در سنا با سنگ‌اندازی از سوی جمهوریخواهان روبه‌رو شود.

طرفداران محدودیت استفاده از اسلحه معتقدند خرید بیشتر اسلحه به معنی مرگ ومیر بیشتر ناشی از تیراندازی‌های جمعی است و باید قوانین در این زمینه سختگیرانه‌تر شود. موافقان آزادی استفاده از سلاح نیز معتقدند که محدودیت بیشتر به زیان شهروندان قانونمدار است و در عوض، باید نیروهای پلیس نقش فعال‌تری برعهده بگیرند.