شهر خبر

اردوغان: بایدن! تمام کارهایت تمام شده که وکیل ارامنه شده‌ای؟/ خسته شدیم

کدخبر: 416488
اقتصاد نیوز : رئیس‌جمهور ترکیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره دیدار قریب‌الوقوعش با همتای آمریکایی، عملیات علیه پ.ک.ک در شمال عراق، رابطه با مصر و چندین مسأله مهم منطقه‌ای سخن گفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره دیدار قریب‌الوقوع با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، عملیات‌های ارتش ترکیه در شمال عراق، اظهارات اخیر ماکرون در خصوص ناتو، رابطه با مصر و اکتشاف جدید نفت و گاز در دریای سیاه سخن گفت.

وی در مصاحبه زنده تلویزیونی با شبکه تی‌آر‌تی به سوالات خبرنگاران درباره مسائل و تحولات جاری در منطقه و جهان پاسخ داد.

سوال از بایدن درباره دلیل این میزان تنش در روابط با آنکارا

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اردوغان درباره دیدار با جو بایدن، در حاشیه اجلاس پیش روی ناتو،  گفت: «از او درباره این‌که چرا روابط ترکیه و آمریکا به این اندازه متشنج است، سوال خواهیم کرد».

وی در خطاب به بایدن گفت: «خسته شدیم از اینکه هر ۲۴ آوریل ببینیم آمریکا درباره ارامنه چه خواهد گفت. آیا تمام کارهایت تمام شده و اکنون در حال تلاشی تا وکیل ارامنه شوی؟ آیا پیشینان شما در دولت آمریکا، درباره این موضوع از شما درایت و دانش کمتری داشتند؟ هیچ‌یک از آنها آن کلمه [نسل‌کشی ارامنه] را به کار نبردند».

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «اگر ایالات متحده، هم‌پیمان ما است آیا باید در کنار ما قرار گیرد یا کنار تروریست‌ها؟ متاسفانه آنها در کنار تروریست‌ها هستند».

رابطه با مصر

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره رابطه با مصر گفت: «پتانسیل زیادی برای همکاری با مصر در یک منطقه وسیع از شرق مدیترانه تا لیبی وجود دارد. من مردم مصر را به خوبی می‌شناسم و به آنها علاقه‌ دارم. جنبه فرهنگی روابط ما بسیار قوی است، بنابراین ما مصمم هستیم که این مسیر را از نو آغاز کنیم».

عزم ترکیه در تداوم عملیات در شمال عراق 

رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص عملیات‌های ارتش کشورش در شمال عراق گفت: «[تروریست‌ها] حقیقت عزم ترکیه در خشکاندن باتلاق قندیل (سنگر پ.ک.ک در شمال عراق) را خواهند دید و درک خواهند کرد تا بار دیگر این ویروس تروریسم منتشر نشود. قندیل و مخمور [در شمال عراق]، به منزله دستگاه جوجه‌کشی تروریست‌ها هستند و اگر پاکسازی نشوند، به گسترش خشونت ادامه خواهند داد.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با پ‌.ک‌.ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. گروه پ‌.ک.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه نظامیان پ‌ک‌ک مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند. عملیات‌های اخیر ترکیه در شمال عراق، علاوه بر آنکه موجب تخلیه بسیاری از روستاهای مرزی این بخش و کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شده، موجب ایجاد موجی از هراس میان شهروندان این منطقه شده است.

ناتو باید ماکرون را بازخواست کند

رئیس‌جمهور ترکیه درباره همتای فرانسوی خود نیز گفت: ما می‌دانیم که او در لیبی و سوریه با چه کسی در تعامل است. اگر رئیس یکی از کشورهای عضو ناتو(یعنی فرانسه)، بگوید که این سازمان [پیمان آتلانتیک شمالی] به «مرگ مغزی» دچار شده، ناتو باید برای این اظهار نظر از او بازخواست کند.

امانوئل ماکرون، خیلی وقت پیش ضمن انتقاد از فقدان هماهنگی لازم میان ایالات متحده آمریکا و اروپا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و نیز رویکرد یکجانبه ترکیه در سوریه به عنوان نشانه‌های این نابسامانی، گفته بود: «آنچه ما اکنون در حال تجربه آن هستیم چیزی جز مرگ مغزی ناتو نیست».

خبر خوش اردوغان در روز جمعه

اردوغان همچنین گفت که جمعه آتی، یک خبر خوش جدید درباره اکتشافات نفت و گاز در دریای سیاه خواهد داد.