شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تاریخ

تعویق مجدد پرتاب تلسکوپ فضایی "جیمز وب"

تعویق مجدد پرتاب تلسکوپ فضایی "جیمز وب"

ناسا در شرایطی که چند ماه به تاریخ برنامه‌ریزی شده برای پرتاب تلسکوپ فضایی "جیمز وب" یعنی ۳۱ اکتبر(۹ آبان) مانده است، بار دیگر پرتاب آن را به تعویق انداخت.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، ناسا در حال تلاش برای تحقق پرتاب تلسکوپ فضایی "جیمز وب" در تاریخ ۳۱ اکتبر بود که گویا مجبور شده است تا بار دیگر سفر این رصدخانه فضایی را به تأخیر بیندازد.

البته خوشبختانه این بار این پرتاب ممکن است فقط چند هفته بعد در ماه نوامبر یا اوایل دسامبر انجام شود، اما بعید به نظر می‌رسد که تاریخ دقیق پرتاب آن تا اواخر تابستان یا حتی اوایل پاییز تأیید شود.

عوامل مختلفی برای تعیین تاریخ جدید پرتاب نقش دارند. "بیتریز رومرو" مدیر خدمات پرتاب تلسکوپ به خبرنگاران گفت که حمل و نقل "جیمز وب" و آمادگی موشک و فضاپیما همگی مهم هستند.

به گفته "توماس زوربوچن" رئیس بخش علوم ناسا، پس از آزمایشات گسترده، ناسا و پیمانکار اصلی پروژه یعنی شرکت "نورثروپ گرامن" به بسته‌بندی تلسکوپ در یک محفظه حمل و نقل نزدیک شده‌اند. این اتفاق احتمالاً در اواخر ماه اوت رخ خواهد داد.

پس از ورود "جیمز وب" به پایگاه فضایی مورد نظر برای پرتاب در گویان فرانسه، آماده‌سازی آن برای پرتاب ۵۵ روز طول می‌کشد. این بدان معناست که پنجره زمانی پرتاب در نزدیک‌ترین حالت، اواسط ماه نوامبر خواهد بود.

همچنین مسئله موشک "آریان ۵"(Ariane ۵) هم که قرار است "جیمز وب" را به فضا ببرد، وجود دارد. این موشک از ماه اوت گذشته به دلیل مشکلی در تحویل محموله بارگیری شده زمین‌گیر شده است.

شرکت "آریان اسپیس"(Arianespace) که ارائه دهنده خدمات پرتاب "جیمز وب" است، گفته که این مشکل با طراحی مجدد موشک برطرف شده است. آزمایشات این موشک برای ماه ژوئیه و اوت برنامه‌ریزی شده است تا اطمینان حاصل شود که این مشکل قبل از پرتاب "جیمز وب" به طور کامل رفع شده است. اما احتمال تاخیر مجدد به خاطر موشک نیز وجود دارد.

در عین حال، تأثیر کووید-۱۹ بر روی عملیات‌های فضایی غیر قابل انکار است. واکسن‌ها هنوز به طور گسترده در گویان فرانسه موجود نیستند و بنابراین فعالیت‌های انسانی می‌تواند با گسترش قابل توجه ویروس کرونا مختل شود.

در نهایت باید گفت که این تاخیر چند هفته‌ای در مقایسه با اینکه زمان پرتاب مقرر اولیه "جیمز وب" سال ۲۰۰۷ اعلام شده بود، اصلا به چشم نمی‌آید و هنوز هم دلایلی برای خوش‌بینی وجود دارد. زیرا تعویق چند هفته‌ای به تعویق چند ماهه یا چند ساله، نشانگر نزدیکی هرچه بیشتر پرتاب جانشین "هابل" به فضا است.

انتهای پیام