شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#انقلابی#نمایندگان مجلس

یادداشت| ۱۵ فرمان برای صیانت از مجلس انقلابی


یادداشت| 15 فرمان برای صیانت از مجلس انقلابی

کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس پرداخته است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، سپهر خلجی کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی با عنوان «15 فرمان برای صیانت از مجلس انقلابی» نوشت: رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی در دیدار هفته گذشته با نمایندگان مجلس شورای اسلامی عملکرد یک ساله مجلس یازدهم را از ابعاد مختلف مورد واکاوی قرار دادند و با تبیین برخی ویژگی‌های برجسته و قابل قبول نمایندگان، این دور از مجلس شورای اسلامی را مجلسی پرتلاش، دارای همت بلند، کارآمد، برخوردار از نیروهای جوان و پرتوان در کنار عناصر مجرب معرفی کردند  و در عین حال برخی توصیه‌ها را برای رفع آسیب‌های احتمالی از مجلس انقلابی بیان فرمودند.

از آن‌جا که فضای غالب کشور این روزها درگیر مهم‌ترین مسئله جاری یعنی انتخابات ریاست جمهوری است بیم آن می‌رود که برخی تأکیدات راهبردی رهبر حکیم انقلاب در خصوص مسائل مجلس تحت تأثیر حال و هوای انتخابات قرار بگیرد و آن‌چنان که شایسته است مورد اهتمام قرار نگیرد.

از این رو  این یادداشت تلاشی است برای یادآوری برخی محورهایی که باید با فوریت در دستورکار نمایندگان گرامی و هیئت رئیسه محترم قرار بگیرد:

1)  تأکید بر تداوم حرکت بسیار خوب حضور مردمی، درکنار مردم بودن و سفرهای استانی رئیس مجلس و رؤسای کمیسیون‌ها و بعضی از نمایندگان و دیدن صحنه‌های واقعی زندگی مردم.

2)  پرهیز از رفتار و گفتاری که به مخالفان مجلس بهانه می‌دهد و کمک می‌کند.

3)  ضرورت حفظ دایمی برخی ویژگی‌های خوب و ایستادگی در برابر وسوسه‌ها با مراقبه و رعایت تقوا.

4)  ضرورت نشان دادن کفایت و کارآمدی لازم برای ریل‌گذاری اصلاح امور کشور همراه با عقلانیت و طمأنینه.

5)  حفظ سکینه و آرامش عقلانی، پرهیز از اقدامات هیجانی، احساسی و تصمیم‌گیری‌های دفعی و در یک کلام رفتار سنجیده، پخته و خردمندانه و نمایش چهره‌ای از خرد جمعی در کشور.

6)  حفظ روحیه انقلابی از طریق اقدام صحیح، عازم و جازم در جهت درست و دوری از رفتار و اظهار غیرمسئولانه به نام انقلابیگری.

7)  درک درست از آسیب‌های مجلس و دوری از آن از جمله پرهیز از سوء استفاده از توانایی‌های قانونی نمایندگی(شامل استیضاح، سوال، تحقیق و تفحص) به نفع مسائل شخصی و گروهی و قومی و در مقابل عمل به مرّ قانون.

8)  پرهیز از ورود به مسائل اجرایی و عزل و نصب مدیران اجرایی.

9)  احتیاط در استفاده از تریبون و بلندگوی نمایندگی در نقد و بیان نظرات.

10)  مهم دانستن وظیفه نمایندگی و پرهیز از دویدن به دنبال پست‌های اجرایی.

11)  ضرورت فعال شدن هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان.

12)  توجه به اهمیت کار کارشناسی برای بالا بردن سطح کیفی قوانین از نظر قوت، واقع‌بینانه، صریح و بی‌ابهام، تأویل‌ناپذیر و عملی بودن.

13)  توجه جدی به اولویت‌ها و مسائل اساسی کشور از جمله اقتصاد و تولید.

14)  علاج کردن مشکل تراکم قوانین تاریخ مصرف گذشته، دست و پاگیر، تکراری و بعضاً متناقض و متعارض به منظور بستن راه‌های فرار و مسیرهای قانون‌‌شکنی.

15)  تبدیل مجلس به عصاره فضایل ملت با مجاهدت، عزت نفس، اعتماد به نفس، امید، ایثار، قدرت و توانایی ایستادگی در مقابل مشکلات و زورگویی مستکبران.

تحقق برخی از این توصیه‌ها که در حیطه کار فنی و تخصصی مجلس یعنی تقنین و نظارت است، نیازمند برنامه‌ اقدام مشخص به صورت فوریتی یا برخی برنامه‌های میان‌مدت است که قاعدتاً هیئت رئیسه باید با همکاری نمایندگان آن را به‌ نحوی تهیه و عملیاتی کند که در دیدار سال آینده، رئیس مجلس بتواند با افتخار و سرِ بلند گزارش انجام آن را به رهبر انقلاب و مردم ارائه کند.

برخی دیگر از این توصیه‌ها ناظر به شأن حکمرانی از جایگاه مجلس و نمایندگی مردم است که با توجه به جدیدالورود بودن اکثریت نمایندگان فعلی، مراقبت از آن‌ها بسیار لازم است. مثلاً اولین و مهم‌ترین توصیه رهبر انقلاب در این دیدار، تأکید بر تقوا و مراقبه دائمی بود. ایشان چند سال قبل هم در دیدار با نمایندگان وقت مجلس با تعبیر «تقوای جمعی» بر این ضرورت تأکید داشتند. شاخص تقوای جمعی که قرار است در قالب مکانیسم هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تنظیم شود اما نباید به آن اکتفا شود. یکی از مقوّم‌های لازم برای ارتقای تقوای جمعی و پرهیز از تک‌روی‌های مضری که ولو با اراده چند نماینده اما به‌ نام مجلس تمام و مجلس متهم به رویکرد ضدعقلانی می‌شود، اهتمام نمایندگان به امور مجلس است. در یک سال گذشته که سال معطوف به انتخابات بود، برخی مشغولیت‌‌های سیاسی مانع از اهتمام کامل نمایندگان به امر مجلس شد که امید است با پایان انتخابات، این آسیب کاملاً رفع و تمام فکر و ذکر نمایندگان به ‌ویژه چهره‌های شاخص و جریان ‌ساز معطوف به وظایف نمایندگی شود.

دسته‌ای دیگر از توصیه‌ها نیز معطوف به شأن و جایگاه مجلس در ریل‌گذاری کلان و پیگیری دستورکارهای اساسی نظام است که می‌طلبد در صدر فهرست برنامه‌های مجلس با برنامه‌ریزی و قوت بیشتر دنبال شود و جهت‌گیری ساختارها و نهادهای اجرایی را مطابق با نیازها و ضرورت‌ها تنظیم کند. 

انتهای پیام/