شهر خبر

پزشک جهادی: نخبگان دانشگاهی راهکار عملیاتی گام دوم انقلاب را پیدا کنند / اعتبار هر نظامی به مشارکت حداکثری مردم بستگی دارد


پزشک جهادی: نخبگان دانشگاهی راهکار عملیاتی گام دوم انقلاب را پیدا کنند / اعتبار هر نظامی به مشارکت حداکثری مردم بستگی دارد

یک پزشک جهادی معتقد است در فضایی از ساختار غربی دانشگاه‌ها، ضرورت دارد اساتید دانشگاه، گروه‌های هم‌اندیشی شکل دهند تا از بستر آن، ضمن تقویت و گفتمان‌سازی مهم‌ترین دستاوردهای رشتۀ خود در بستر نظام، به موضوعات دینی در بستر دانشگاه دامن بزنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مهرداد زینلیان دبیر هم‌اندیشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان متولد بهمن سال 1352 و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است؛ پزشکی که خلق و خوی جهادی‌اش از او به جای اینکه یک طبیب پشت میز نشین بسازد تا بیمارانش جهت مداوا به مطبش بروند، خود به استقبال درمان دردهای جامعه می‌رود.

دکتر مهرداد زینلیان غیر از فعالیت علمی و شرکت در دوره‌های مختلف علمی پژوهشی مرتبط با رشته پزشکی از جمله دورۀ آمار در دانشگاه علوم پزشکی ایران و فعالیت علمی از جمله ژنتیک سرطان، فعالیت‌های اجرایی مختلفی را هم در کارنامه خود دارد که از آن جمله می‌توان از معاونت شبکه بهداشت شهرستان دهاقان، کارشناس بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان، مسئول بسیج دانشجویی در دوره تحصیل پزشکی و سپس حوزه بسیج کارکنان دانشگاه، مؤسس کانون جهاد سلامت جهت شناسایی دانشجویان نخبه و فعالیت‌های جهادی در مناطق محروم نام برد.

این پزشک کشورمان در کنار شغل شریفی که دارد، مدت‌هاست به فعالیت‌های دینی در سطح دانشگاه‌ها مشغول است، معتقد است در فضایی از ساختار غربی دانشگاه‌ها، ضرورت دارد اساتید دانشگاه، گروه‌های هم‌اندیشی شکل دهند تا از بستر آن، ضمن تقویت و گفتمان‌سازی مهم‌ترین دستاوردهای رشتۀ خود در بستر نظام، به موضوعات دینی در بستر دانشگاه دامن بزنند؛ چرا که می‌گوید ما در نظامی زیست می‌کنیم که به لطف خداوند دین‌مان اسلام و مذهب‌مان تشیع است. 

گفت‌وگوی تسنیم با دکتر مهرداد زینلیان را در ادامه می‌خوانید. 

ساختار دانشگاه‌ها غربی است

مهم‌ترین چالش‌های فراروی دانشگاه را در چه می‌دانید؟

با اینکه حکومت ما برمبنای  نظام جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های اسلامی بنا شده است و انتظار می‌رفت تمام شئونات زندگی ما برمبنای ارزش‌های اسلامی بنا شده باشد، اما متأسفانه ساختار دانشگاه­‌های ما عمدتاً ساختار غربی است و تا اسلامی شدن دانشگاه‌­ها چه در حوزه استادان و چه در حوزه دانشجویان خیلی فاصله داریم.

متأسفانه با وجود کرونا و مجازی شدن آموزش در دانشگاه­‌ها، ارتباطات به حداقل رسیده است و با وجود کلاس‌­های مجازی امکان دارد تا آخر ترم هیچ‌کدام از دانشجویان را نشناسیم و ارتباط با دانشجو شکل نگیرد که امیدواریم این مشکل حل بشود.

البته ما سعی کردیم  با همکاری دوستان و با راه‌اندازی کانون «جهاد سلامت» در یکی از مناطق محروم اصفهان و ایجاد فضای دلنشین، تعدادی از دانشجویان و اساتید را درگیر فعالیت جهادی کنیم و این تعاملات استادان ودانشجویان غیر از ایجاد فضای معنوی خوب، زمینۀ ایجاد آموزش­‌های مناسب را هم فراهم کند. امید داریم زمینه برای رشد اخلاق حرفه‌ای بین دانشجویان مهیا بشود.

ضرورت یادگیری نکات اخلاق حرفه‌ای در برخورد با بیمار

خیلی مهم است که دانشجویان غیر از اینکه مسائل فنی را از اساتید یاد می­‌گیرند، ارتباط صحیح با بیمار را هم آموزش ببینند تا بتوانند نکات اخلاق حرفه‌ای را در همدلی و همراهی  با بیمار عمل کنند تا در آینده به طبیبانی تبدیل شوند که بتوانند تعامل خوبی با بیماران و مردم داشته باشند.

* پس با توجه به فرمایش شما می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که مهم‌ترین  چالش اساسی بحث‌­های فرهنگی و اعتقادی و اخلاقی است؟

بله، مهم‌ترین دغدغه، اساتید و دانشجویان مؤمن و متعهد است.

* در عصر کرونا شاهد گسترش فعالیت‌ها در شبکه‌های مجازی هستیم؛ راه کیفیت‌بخشی به این فعالیت‌ها چیست؟

در حال حاضر و شرایطی که ما با آن مواجهیم، گریزی از استفاده کردن  شبکه‌های مجازی نیست، اما نکته اساسی و مهم مدیریت کردن، آن است که باید به مخاطبین خودمان در دانشگاه‌ها و دانشجویان آموزش‌های لازم را ارائه کنیم، در غیر این صورت با آفت‌ها مواجه خواهیم شد. همیشه به دانشجویانم عرض می­‌کنم که آموزش در فضای مجازی فرصت­‌های زیادی برای شما دارد و اگر چنانکه دقت نشود، سبب وجود مسائل و مشکلاتی خواهد بود.

مجازی شدن آموزش­‌ها برای دانشجویان فرصت است و زمان­‌هایی که برای رفت و آمد و سایر کارها صرف می‌شود، ذخیره می­‌شود و فرصت مناسبی برای رشد و توانمندسازی در عرصه‌­های غیر درسی مانند بحث‌های اعتقادی و معرفتی و هنری است که متأسفانه این وقت، خیلی مواقع صرف فضای مجازی می‌شود که این فضا باید مدیریت شود.

نخبگان دانشگاهیان راهکار عملیاتی گام دوم انقلاب را پیدا کنند

* رسالت دانشگاهیان به خصوص اساتید در خصوص بیانیۀ گام دوم انقلاب و تبیین و تحقق آن چیست؟

دانشگاه محل انسان‌سازی است و مدیران آینده را تحویل جامعه می‌دهد. وقتی رهبری سرفصل‌های مهم 40 سال آینده را تدوین و ابلاغ کردند، ما دانشگاهیان باید راهکار عملیاتی و اهداف ترسیم‌ شدۀ رهبری را پیدا کنیم. بسترسازی این امر وظیفۀ دانشگاهیان است تا از این رهگذر مدیران آینده نظام تربیت شوند و به این ترتیب خود را برای اداره بهتر کشور آماده کنند. در این مسیر، مراکز و دفاتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان نقش بسیار مهمی دارند؛ غیر از اینکه برای تبیین گام دوم انقلاب باید کارگروه­‌های تخصصی تشکیل شود تا در یک بستر مناسب  مصوبات، پیگیری و عملیاتی شود و نباید از گفتمان­‌سازی در این حوزه غفلت کرد و ضرورت دارد اهتمام ویژه‌­ای برای تبیین و گفتمان­‌سازی گام دوم  انقلاب به عمل آوریم.

* تأثیرگذاری اساتید در مقولۀ تربیت دینی دانشجویان در طراز انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در این حوزه دو گروه اساتید داریم: اساتید گروه معارف  اسلامی که  جزو شرح وظایف آنها است و باید در این راستا حرکت کنند و انتظار دانشجویان هم از آنها همین است؛ در کنار ایشان، تأثیر استادان علوم پزشکی و فنی بسیار جذاب است؛ مثلاً وقتی شخصی مثل من که «ژنتیک» تدریس می‌کنم، در کنارش یک فیلد جدید در حوزه معارف دینی به دانشجو ارائه کردم، شاید تأثیر بیشتری داشته باشد. به هر حال به نظرم اساتید باید الگوی رفتاری  برای  دانشجویان و جامعه باشند و برای دانشجو وقت بگذارند و حرف‌هایش را گوش کنند تا تعامل مناسب برقرار شود؛ لذا اساتید متعهد را دعوت به تربیت دینی دانشجویان می‌کنم. 

* چه پیشنهادی برای تقویت روحیه نشاط و بالنده همراه با امید و انگیزه برای دانشجو دارید؟

با توجه به فضای جامعه به نظر می‌رسد آن امیدواری بایسته و شایسته درمیان جامعه و دانشجویان کمرنگ شده است، لذا در این موقعیت که امید و نشاط دانشجو کمرنگ شده، دفاتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی  باید با ایجاد بستر مناسب و برگزاری جلساتی، فضای امید افزایی و نشاط را ترویج و گسترش دهند. تشکیل ارتباطات و گروه‌های دوستی سبب انگیزه و امید بیشتر می­‌شود؛ مثالش هم همان گروه جهادی که قبلاً عرض کردم.

* راهکار جنابعالی برای مقابله با پویش‌هایی که مردم را دعوت به عدم مشارکت در انتخابات می‌کنند چیست؟

اگر بخواهیم حضور حداکثری و مشارکت بیشتر آحاد مختلف مردم جامعه را داشته باشیم، باید نخبگان جامعه که در رأس آنها اساتید دانشگاه­‌ها هستند را بسیج کنیم و فضای شور و نشاط را در دانشگاه­‌ها بیشتر کنیم. محدودیت‌­های کرونا سبب شده تشکل­‌های دانشگاهی که عهده­‌دار نشاط انتخابات بودند فعالیت‌شان کمتر بشود.

لازم است استادان و دفاتر هم‌اندیشی دانشگاه‌ها فعالیت‌های خودشان را بیشتر کنند و با برگزاری جلسات بیشتر، شور و نشاط را در محیط جامعه و دانشگاه‌ها افزایش دهند، تا مشارکت در انتخابات را بالاتر ببرند.

ما در همین اصفهان برگزاری جلسات با حضور اساتید تمام مراکز آموزش عالی را شروع کردیم؛ عنوانش هم نقد و بررسی عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بود. در این جلسه خیلی از شبهات و دغدغه‌ای که در جامعه بود، توسط یکی از عزیزان متخصص و مطلع پاسخ داده و شفاف‌سازی شد.

اعتبار هر نظامی به مشارکت حداکثری مردم بستگی دارد

* مهمترین انگیزه شما برای شرکت در انتخابات چیست؟

ما در یک نظام ولایت­مدار زندگی می­کنیم و اعتقاد به ولایت فقیه داریم، قطعاً اولین انگیزه­ام تبعیت از امر ولی فقیه است، اما اگر بخواهیم خارج از این مسئله هم نگاه کنیم، اعتبار هر نظامی در دنیا، به مشارکت حداکثری مردم آن کشور بستگی دارد. اگر مردم دنبال امنیت و اقتدار بالنده نظام خودشان در دنیا هستند تا به این ترتیب کشورهای قلدر نتوانند به ما زور بگویند، راهکارش این است که در تصمیم‌­گیری نقش حداکثری داشته باشند؛ نمونۀ بارز آن، شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است.

* برای کارآمدی بیشتر فعالیت‌های دانشگاهی در عرصۀ نخبگانی چه پیشنهادی دارید؟

برگزاری جلسات سیاست­‌گزاری شورای هم‌اندیشی دانشگاه یکی از زمینه­‌ها برای فعالیت بهتر است تا با اقدام به طرح‌ریزی برنامه­‌ها در جهت معرفت‌افزایی و ارتقای توانمندی اساتید در جهت رفع مشکلات جامعه اقدام شود. مسئولیت دفاتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشجویی مسئولیت سنگینی است و لازمه انجام بهتر فعالیت­‌ها، همراهی و همکاری مسئولان دانشگاه‌­ها و ایجاد بسترهای مناسب جهت انجام فعالیت‌های بهتر، زمینه‌ساز موفقیت است.

اساتید با توجه به رشته تخصصی­‌شان می­‌توانند در رفع مشکلات جامعه گره­‌گشا باشند. برای رفع مشکلاتی که درجامعه وجود دارد از طرفی باید در همین دفاتر هم‌اندیشی مشکلات در حوزه‌های مختلف شناسایی شود تا گروه‌های تخصصی مختلف از اساتید با تشکیل جلسات برای کمک به مسئولان اجرایی راهکار ارائه دهند.

* بی تعارف‌­ترین جمله‌­ای که در نظر دارید؟

مشکل جامعه ما در حوزه نخبگانی و دوستان ارزشی ما این است که بیشتر حرف می­‌زنند تا عمل کنند. حرف‌های قشنگی می­‌زنند، اما موقعی که وقت عمل می‌­شود؛ خیلی اهل عمل نیستند. پس می‌­شود گفت کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم.

انتهای‌پیام/