شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#چطور#وزارت

ارزیابی یک اقتصاددان از کارنامه همتی/ کسی که در بانک مرکزی رکورد گرانی ارز، تورم و نقدینگی را شکست، چطور می‌خواهد کشور اداره کند؟


ارزیابی یک اقتصاددان از کارنامه همتی/ کسی که در بانک مرکزی رکورد گرانی ارز، تورم و نقدینگی را شکست، چطور می‌خواهد کشور اداره کند؟

سرپرست پیشین وزارت اقتصاد گفت:سخنان آقای همتی دفاع از عملکرد خود نیست، بلکه نشان از عدم تعهد به منافع ملی و ضعف مدیریتی وی است. آنچه رئیس کل سابق بانک مرکزی برای حمایت از خود استفاده می‌کند، ضد خودش بوده و عملکرد آقای همتی از این باب هم زیر سوال است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در تبلیغات انتخاباتی و پاسخ به انتقاداتی که نسبت به عملکرد رئیس سابق بانک مرکزی و نامزد امروز ریاست جمهوری گرفته شد، آقای همتی به مواردی از جمله اینکه در دولت نقشی و رای نداشتم اشاره کرد و از خود درباره برخی سیاست گذاری ها مثل عدم افزایش سود بانکی برای حمایت از بازار سرمایه دفاع کرد. خبرگزاری دانشجو در گفتگو با حسین صمصامی؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و سرپرست پیشین وزارت اقتصاد به موارد مطرح شده از سوی آقای همتی را نقد و بررسی کرد که در ادامه آمده است.

حسین صمصامی در واکنش به سخنان رئیس سابق بانک مرکزی در تبلیغات انتخاباتی مبنی بر نداشتن رای در هیات دولت گفت: آقای همتی به خوبی می داند که نه تنها وی، بلکه هیچ کدام از روسای بانک مرکزی تا کنون در دولت صاحب رای نبوده اند، بنابراین از این جهت آقای همتی نمی تواند از دولت گلایه کند و کم کاری ها و کوتاهی های خود را با عنوان کردن موضوعی که برای تمامی روسای بانک مرکزی در قانون به یک صورت پیش بینی شده و یکسان بوده به گردن دیگران بیاندازد.

وی دراین خصوص خاطر نشان کرد: آقای همتی درون هیات دولت نسبت به تصمیمات اتخاذ شده صاحب رای نبود، آیا می تواند این موضوع را انکار کند که رئیس بانک مرکزی در چارچوب قانون پولی و بانکی اختیارات قابل ملاحظه و فراوانی دارد که با استفاده از آنها می توانست تغییرات چشمگیر و شگرفی در عرصه اقتصاد کشور به وجود بیاورد؟ یا اینکه آقای همتی هم از این اختیارات به درستی استفاده نکرد؟ چرا اینک که به دلیل مسائل تبلیغاتی انتخاباتی خود کنار رفت یا توسط دولت کنار گذاشته شده، به یاد آورده که در دولت رای نداشته و نتوانسته برای مردم کاری کند؟

استاد اقتصاد درانتقاد به گفته های رئیس سابق بانک مرکزی خاطر نشان کرد: آقای همتی به جای اینکه از اختیارات قانونی خود به عنوان رئیس بانک مرکزی در دوران مدیریتش برای توسعه اقتصادی استفاده کند، به جای استفاده از این اختیارات آن را فدای چسبیدن به کرسی و پست مدیریت خود کرد، یعنی رئیس بانک مرکزی منافع عمومی را فدای ماندن و بقای کای خود و تکیه زدن بر صندلی ریاست بانک مرکزی کرد.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: در حالی که براساس وظایف قانونی خود باید روی مواضع حمایتی خود از منافع عمومی ملت می ایستاد و براساس قانون نه براساس منویات رئیس جمهور و دولت که ممکن است ضد اقتصاد و ضد منافع عمومی مردم بود بانک مرکزی را مدیریت می کرد.

حسین صمصامی دراین خصوص توضیح داد: سخنان آقای همتی اتفاقا دفاع از عملکرد خود نیست، چرا که عدم تعهد به منافع ملی و اجرای فرامین دولتی ها نشان دهنده نقطه ضعف و ضعف مدیریتی وی است. از این رو این موضوع به هیچ وجه آنچه رئیس سابق بانک مرکزی برای حمایت از خود گرفته نیست، بلکه ضد خود است، لذا عملکرد آقای همتی از این باب هم زیر سوال می رود.

پژوهشگر بازار پولی و ارزی درخصوص مساله عدم افزایش سود بانکی و آنچه آقای همتی برای دفاع از عملکرد خود به نفع بازار سرمایه عنوان کرد گفت: حتی اگر سود بانکی هم بالا برده می شد چندان تفاوتی نمی کرد چرا که سیاست گذارانی که به یک باره شاخص سهام را از 600 هزار به 2 میلیون واحد رساندند به خوبی به این موضوع واقف هستند که افزایش چند درصدی سود بانکی در آن زمانی که به صورت هیجانی و دستوری شاخص سهام در بازار سرمایه افزایش یافت نمی توانست در این موضوع و افزایش میل مردم به سپرده گذاری در بانک کمک چندانی کند، ضمن اینکه با بالا بودن یا پایین بودن سود بانکی به دلیل بی برنامگی و دستوری بودن بازار سرمایه، بورس محکوم به شکست و ریزش بود، بالا بودن سود سهام در دوران طلایی دستوری بالا رفتن شاخص آنقدر جذاب بود که حتی اگر سود بانکی هم افزایش می یافت به این موضوع چندان توجهی نمی شد.

حسین صمصامی درپاسخ به این سوال که شما به عنوان استاد اقتصاد، عملکرد آقای همتی را چگونه ارزیابی می کنید گفت: عملکرد آقای همتی را می توان با افزایش نرخ دلار، رشد سرسام آور نقدینگی، تداوم رشد منفی اقتصادی ارزیابی کرد.

وی در ادامه به کارنامه مدیریت آقای همتی نمره داد و گفت: نمره آقای همتی منفی و نمره قبولی نیست چرا که در این پست کمترین کارآمدی از خود نشان نداد. ورود آقای همتی به عرصه نامزدی ریاست جمهوری با کارنامه وعملکرد منفی جای تعجب دارد که با کدام پشتوانه علمی، اجرایی و قدرت تحلیلی خود را برای پست ریاست جمهوری مناسب دیده است؟ با اینکه تخصص آقای همتی اقتصاد است، اما در اداره بانک که یک مجموعه اقتصادی است به هیچ وجه توانمند نبود و نتوانست وظایف خود را در این حوزه رتق و فتق کند، چگونه می تواند در عرصه های مختلف کاری رئیس جمهور اعم از اداره مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی درست بر بیاید؟ لذا آنچه آقای همتی بیان کرده فقط بهانه است، بنابراین حتی اگر اختیار هم داشته باشد همین آش و همین کاسه است، ضمن اینکه آقای همتی یکی از ضعیف ترین مدیران اقتصادی کشور است که حضور وی در عرصه انتخابات اشتباه بزرگی است که مرتکب شده است.

انتهای پیام/