شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دلار

واکنش معامله گران دلار به یک خبر مهم سیاسی

در چهارمین روز هفته، نوسان‌گیران تلاش کردند که قیمت دلار را بالای مرز ۲۴ هزار تومانی تثبیت کنند.

اقتصاد واکنش معامله گران دلار به یک خبر مهم سیاسی

در مقابل بازارساز در برابر نوسان‌گیران ایستاد و قیمت را به محدوده ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومانی هدایت کرد. بررسی روند بازار نشان می‌دهد که در ابتدای روز سه‌شنبه، میزان خریدها در بازار ارز زیاد بود و این عامل موجب شد که قیمت دلار تا محدوده ۲۴ هزار و ۱۵۰ تومان پیش روی کند. با این حال از حدود ساعت ۱۲ ظهر میزان فروش‌ها در بازار بیشتر شد و به‌تدریج اسکناس آمریکایی راه کاهشی را در پیش گرفت. ساعت ۴ بعدازظهر دلار روی عدد ۲۳ هزار و ۹۷۰ تومان قرار گرفت که ۲۰ تومان از روز دوشنبه بیشتر بود، ولی نسبت به سقف قیمتی ابتدای روز افت ۱۷۰ تومانی را نشان می‌داد. تقابل بازارساز و نوسان‌گیران در روز سه‌شنبه منجر به کانال‌شکنی دلار نشد، ولی راه افزایشی اسکناس آمریکایی باز باقی ماند.

عامل افزایش دلار در ابتدای روز

به گفته فعالان، معامله‌گران از بعدازظهر روز دوشنبه نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای دلسردتر شدند. آنها از بعدازظهر روز دوشنبه نسبت به بخشی از اظهارات عباس عراقچی حساسیت نشان دادند. معاون وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد، شخصا مطمئن نیستم که در این دور، مذاکرات به پایان برسد. نوسان‌گیران سعی کردند براساس صحبت‌های عراقچی، این باور را در بازار برجسته کنند که این دور از مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید و لغو تحریم‌ها به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران موکول خواهد شد. تشدید چنین باوری، خریداران احتیاطی را در بازار پشت خطی فعال کرد و موجب شد که قیمت دلار در ابتدای روز سه‌شنبه با افزایش قیمت مواجه شود. با این حال معامله‌گران نتوانستند قیمت دلار را از مقاومت ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی عبور دهند و همین عامل در تغییر کوتاه‌مدت انتظارات بازیگران ارزی اثر داشت.

به گفته فعالان، بازارساز در دو روز اخیر با قدرت زیادی در برابر نوسان‌گیران دلار ایستادگی کرده است. از نگاه آنها بازارساز با عرضه ارز مانع از پیشروی دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی شد و نوسان‌گیران را عقب راند. روز سه‌شنبه، صرافی‌های بانکی با قیمت ۲۳ هزار و ۴۵۰ تومان اقدام به عرضه ارز کردند که ۱۵۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. به باور تحلیلگران، بازارساز با بالا بردن قیمت صرافی‌های بانکی سعی کرد، مانع از ورود تقاضای کاذب به بازار شود و با عرضه بیشتر ارز از قیمت‌های بالاتر زمینه‌ساز عقب‌نشینی نوسان‌گیران را فراهم کند. در کنار این، بازارساز به معامله‌گران پیام داد که در دوران جدید نیز قرار نیست به راحتی اقدامات آربیتراژی را صورت دهند. به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی خط قرمز بازارساز، دو مقاومت ۲۴ هزار و ۲۰۰ و ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی هستند. بازارساز سعی دارد اجازه ندهد که قیمت دلار رشد خاصی را تجربه کند. برخی تحلیلگران باور دارند زمانی که معامله‌گران از رشد قیمت ناامید شدند، بازارساز به‌تدریج سعی خواهد کرد که قیمت را حتی از کانال ۲۳ هزار تومانی پایین تر ببرد. با این حال، دشوار است که بدون توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها، انتظار افت معنادار در بازار ارز را داشت. دلار از آذرماه سال گذشته توان عبور به بالای محدود ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان را نداشته است و توان نزول به زیر حمایت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومانی را نیز از خود نشان نداده است. برای اینکه این حمایت و مقاومت بلندمدت شکسته شوند، بازار نیاز به سیگنال سیاسی مهمی دارد که زمینه‌ساز تغییرات محسوس در اقتصاد کشور شود. بازارساز به تنهایی نمی‌تواند با عرضه ارز، قیمت دلار را مدیریت کند و نیاز است که فضای انتظاری معاملات نیز تغییر کند.

حضور سکه در کانال جدید

در چهارمین روز هفته، سکه امامی توانست ۱۳۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کند و به بهای ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد. محدوده مقاومتی ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی در بازار سکه اهمیت زیادی دارد. تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که سکه بالای این محدوده مقاومتی باقی بماند، خریداران بیشتری به بازار وارد خواهد شد. به گفته فعالان تا زمانی که دلار بالای محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی قرار دارد، سکه‌بازان انتظار افت معناداری برای فلز گرانبهای داخلی را نخواهند داشت. روز گذشته تا ساعت چهار بعدازظهر نیز بهای اونس طلا در بازارهای جهانی کاهش خاصی نداشت که سکه‌بازان را در موقعیت فروش قرار دهد.

منبع: دنیای اقتصاد