بهمن ارک کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: قطعاً اصلی‌ترین عامل برای موفقیت فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی کیفیت بالای فیلم است و فیلم باید از هر نظر کیفیتی داشته باشد که مورد توجه جشنواره‌ها قرار بگیرد.

ارک خاطرنشان کرد: مضمون و ساختار را نباید از هم جدا کرد و هر دو باید در سطحی بالا از کیفیت باشند که بتوانند آثاری خاص و مورد توجه باشند. به نظر من هر مضمونی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد اما باید این مضمون را به درستی مطرح کرد و فرقی ندارد که مضمون سیاسی، مذهبی یا... باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «پوست» در ادامه اظهار داشت: علاوه بر کیفیت فیلم پخش‌کننده نیز در موفقیت فیلم دخیل است. اما قطعاً اگر فیلم کیفیت لازم را نداشته باشد پخش‌کننده کاری نمی‌تواند انجام دهد اما نباید نقش او را نادیده گرفت. قطعاً یک پخش‌کننده خوب می‌تواند سرنوشت یک فیلم را تغییر دهد.

او افزود: در جشنواره‌های خارجی معمولاً فیلم‌های زیرزمینی ما که مجوزی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. به هر حال فیلم‌هایی که پروانه ساخت می‌گیرند نمی‌توانند به برخی مضامین رجوع کنند و آثاری که در فضایی آزادتر ساخته می‌شوند می‌توانند نگاهی منتقدانه‌تر داشته باشند ولی همان نگاه منتقدانه در آثار سینمایی با مجوز پروانه ساخت قطعاً سانسور می‌شود.

این کارگردان خاطرنشان کرد: فیلمسازان اندکی هستند که هم بتوانند در گیشه موفق باشند و هم در جشنواره‌ها، این کار بسیاری سختی است که هر فیلمسازی توان انجامش را ندارد. فیلمسازانی که مورد توجه جشنواره‌های مختلف قرار می‌گیرند باید هر بار سینمای خود را قوی‌تر و با کیفیت‌تر کنند تا اقبال جهانی همیشه متوجه‌شان باشد که در این بین برخی فیلمسازان سعی دارند به سوژه‌های خاصی رجوع کنند که اقبال جهانی دارند. به نظر من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اینکه بتواند سینمای کشور را ارتقا دهد تا در عرصه‌های بین‌المللی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد باید فضا را کمی بازتر کند و به فیلمسازان اجازه دهد که نگاه و دغدغه‌ خود را حفظ و مطرح کنند.

ارک در پایان اظهار داشت: معمولاً نگاه‌های تند و پرداخت‌های بی پرده در جشنواره‌های خارجی مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرند ولی همیشه اینگونه نیست و برخی فیلمسازان ما مثل شهرام مکری، مجیدی مجیدی و... آثارشان تنها به دلیل کیفیتی که دارند به جشنواره‌های معتبر راه پیدا می‌کنند. البته من مخالف نگاه دیگر فیلمسازان نیستم و معتقدم که برخی فیلمسازان ما که فیلم‌هایشان در کشور اکران نشده‌اند نیز فیلم‌های خوبی ساخته‌اند و بهتر است فضا به قدری باز شود که همه فیلمسازان امکان ساخت اثر داشته باشند.