شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوتبال#اروپا#زلاتان#افغانستان

سرنوشت عجیب وحید؛ فرار از دست طالبان/ زلاتان سرخ وارد می‌شود/ تیم‌های بزرگ او را می‌خواهند

نوجوان ۱۷ ساله‌ای که دست تقدیر خانواده‌اش را از افغانستان به دانمارک کشاند، عنوان جوانترین گلزین مسابقات فوتبال زیر ۲۱ سال اروپا را به نام خود ثبت کرد.

سرنوشت عجیب وحید؛ فرار از دست طالبان/ زلاتان سرخ وارد می‌شود/ تیم‌های بزرگ او را می‌خواهند

خبرورزشی - تیم ملی فوتبال دانمارک نمایش قدرتمندانه‌ای در دور گروهی مسابقات زیر ۲۱ سال اروپا داشت. این تیم با کسب پیروزی یک بر صفر مقابل فرانسه کار خود را شروع کرد و در دو بازی دیگر مرحله گروهی نیز موفق شد ایسلند و روسیه را با نتایج ۲-۰ و ۳-۰ شکست دهد. به این ترتیب دانمارک با ۹ امتیاز، ۶ گل زده و بدون گل خورده به عنوان صدرنشین گروه گروه C راهی مرحله یک چهارم نهایی شد.

دانمارک در این مرحله به مصاف آلمان رفت؛ تیمی که پایین تر از اسپانیا و با کسب رتبه دوم گروه A به جمع ۸ تیم نهایی راه یافته بود. بازی جذاب دو تیم در پایان ۹۰ دقیقه برنده ای نداشت (۱-۱) و به وقت‌های اضافه کشیده شد. در این ۳۰ دقیقه نیز هر کدام از دو تیم یک گل دیگر به ثمر رساندند تا با پایان ۱۲۰ دقیقه با نتیجه ۲-۲، ضربات پنالتی تعیین کننده تیم برنده باشد. آلمان در ضربات پنالتی موفق شد با نتیجه ۶-۵ بر دانمارک غلبه کرده و راهی مرحله نیمه نهایی شود.

به این ترتیب دانمارک از ادامه روند خوب خود باز مانده و از دور رقابت‌ها حذف شد. در این دیدار اما دانمارکی‌ها به یک رکورد ویژه دست یافتند؛ رکوردی که توسط یک بازیکن افغانی الاصل به دست آمد؛ وحید فقیر، مهاجم دانمارک در دقیقه ۶۹ گل اول تیمش را وارد دروازه آلمان کرد؛ گلی که در دقیقه ۸۸ توسط لوکاس پاسخ داده شد ولی فقیر را به جوان ترین گلزن تاریخ مسابقات زیر ۲۱ سال اروپا تبدیل کرد. او در حالی با پیراهن تیم ملی دانمارک در این مسابقات حضور یافته و گلزنی کرد که تنها ۱۷ سال داشت. به بهانه این گل و تبدیل وحید فقیر به عنوان جوان ترین گلزن تاریخ مسابقات، نگاهی داریم به زندگی پر فراز و نشیب این بازیکن جوان که سرنوشت ملیت او را تغییر داد.

سرنوشت عجیب وحید؛ فرار از دست طالبان/ زلاتان سرخ وارد می‌شود/ تیم‌های بزرگ او را می‌خواهند

گریز از دست طالبان به مقصد دانمارک

وحید فقیر (وحید الله فقیر) متولد ۲۹ جولای سال ۲۰۰۳ در شهر وایله (شهری در جنوب شرق شبه ‌جزیره یوت لاند در دانمارک) است. با وجود اینکه وحید متولد کشور دانمارک است اما پدر و مادر او افغانی هستند؛ آنها پیش از تولد فرزندشان از چنگ طالبان به دانمارک گریختند تا زندگی خود را در شرایطی به دور از هیاهو و تنش های جنگ افغانستان ادامه دهند. به این ترتیب وحید در قاره ای دیگر چشم به جهان گشود؛ اتفاقی که بی شک مسیر زندگی او را تغییر داد؛ مسیری که می تواند این افغانی ۱۷ ساله را صاحب آینده ای درخشان در فوتبال اروپا کند.

شروع فوتبال در ۶ سالگی؛ زلاتان سرخ وارد می‌شود

وحید فوتبال خود را در شهری که به دنیا آمده بود آغاز کرد؛ او در حالی که تنها ۶ سال داشت به عضویت آکادمی باشگاه وایله بولدکلاب شد. فقیر به فراگیری فوتبال در آکادمی وایله پرداخت و بعد از ۷ سال و در حالی که ۱۵ سال داشت اولین قرارداد حرفه‌ای خود را با باشگاه وایله بولدکلاب امضا کرد. بلافاصله بعد از حضور در تمرینات تیم جوانان وایله، سرمربی این تیم در وصف وحید گفت: «او ذره ای از زلاتان را در خودش جای داده است – زلاتان سرخ!» چرا که وحید ۱۵ ساله با اعتماد به نفس شکست ناپذیری در تمرینات و بازی های تیمش حضور می یافت. این توصیف کوچک کافی بود تا با توجه به شباهت ظاهری وحید به زلاتان، رسانه‌ها او را با نام زلاتان جدید بخوانند به گونه‌ای که حتی اگر اسم وحید را گوگل کنید، در کنار تصاویر او تعداد زیادی از عکس‌های ستاره سوئدی را هم خواهید دید.

سرنوشت عجیب وحید؛ فرار از دست طالبان/ زلاتان سرخ وارد می‌شود/ تیم‌های بزرگ او را می‌خواهند

پله پله در عرصه ملی بدون وقفه

وحید با شیب تندی به پیشرفت خود ادامه داده و در سال ۲۰۲۰ به تیم بزرگسالان وایله منتقل شد. در همین سال‌ها او حضوری بی وقفه در تیم های ملی پایه دانمارک هم داشت. مهاجم افغانی - دانمارکی کار خود را در عرصه ملی از تیم زیر ۱۶ ساله‌های دانمارک آغاز کرد و در ۶ بازی ۳ گل برای این تیم به ثمر رساند. او در ۱۴ بازی هم برای تیم زیر ۱۷ ساله های دانمارک ۸ گل به ثمر رساند تا خیلی زود پیش از موعد معمول راهی تیم‌های بالاتر (زیر ۱۸ سال و زیر ۲۱ سال) شود. روندی که تا این لحظه نیز ادامه دارد و وحید طی آن به همراه تیم زیر ۲۱ سال دانمارک در مسابقات قهرمانی اروپا شرکت کرده و با گلزنی در بازی با آلمان به جوان ترین گلزن تاریخ مسابقات تبدیل شد.

وحید فقیر در دقیقه ۶۹ دروازه آلمان را باز کرد و در حالی که دانمارک می‌رفت با همین یک گل برنده بازی شده و راهی مرحله یک چهارم نهایی شود، دروازه این تیم در دقیقه ۸۸ باز شد. همین گل باعث شد تا وحید به جوان ترین گلزن تاریخ مسابقات زیر ۲۱ سال اروپا تبدیل شود.

سرنوشت عجیب وحید؛ فرار از دست طالبان/ زلاتان سرخ وارد می‌شود/ تیم‌های بزرگ او را می‌خواهند

تیم های بزرگ به دنبال وحید

وحید پیش از حضور در مسابقات زیر ۲۱ سال اروپا، فصل هیجان انگیزی را پشت سر گذاشته بود؛ او که به عضویت تیم بزرگسالان باشگاهش در آمده بود اولین بازی خود را برای وایله در مقابل AGF انجام داد و در طول فصل هیچ شباهتی به یک بازیکن جوان و کم تجربه نداشت چرا که خیلی زود توانست به جایگاهی ثابت در تیمش دست پیدا کند؛ این مهاجم ۱۷ ساله در فصل ۲۲-۲۰۲۱ در مجموع ۳۰ بازی برای وایله انجام داد و موفق به زدن ۶ گل شد. این نمایش خوب باعث شد تا چند باشگاه مطرح اروپایی (میلان، لستر، تاتنهام، آژاکس و...) خواهان به خدمت گرفتن وحید شوند، اتفاقی که بی شک با گلزنی او مقابل آلمان و عنوانی که به دست آورد بیش از پیش جدی خواهد شد.