شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#ایران#مذاکرات وین

اتحادیه اروپا درباره مذاکرات برجامی وین: برخی از مسائل دشوار و سخت هنوز باقی مانده است

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به برخی اختلاف نظرها در مذاکرات وین پیرامون احیای برجام، بر لزوم بهره‌گیری از دیپلماسی در مسیر اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد.

اتحادیه اروپا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پیتر استانو روز سه‌شنبه در نشست خبری از بروکسل گفت: «دستگاه سیاست خارجی اتحادیه به عنوان هماهنگ کننده برجام همچنان متعهد است هر کاری را که ممکن است انجام دهد تا این توافق دوباره به روند عادی برگردد.»

وی با بیان اینکه اتحادیه بر اساس تعهداتی که نسبت به عدم درز محتوای مذاکرات وین دارد نمی تواند جزییات مفاد و موارد مورد بحث را یک کنفرانس خبری بازگو کند افزود: «برخی از مسائل دشوار وسخت هنوز باقی مانده است اما ما راهمان برای کسب هدف نهایی یعنی اجرای کامل توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ توسط همه طرفها و امضاکنندگان را ادامه خواهیم داد.»

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که برای شرکت در مذاکرات برجام به وین سفر کرده می‌گوید: گفت‌وگوها پیچیده و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیده است. وی با بیان اینکه «چند مورد اختلافی کماکان در دست بررسی است» افزود: در حال حاضر به اختلافات بارزی که وجود دارد، پرداخته می شود.

معاون وزیر امور خارجه عنوان کرد که مسیر خوبی تا الان طی شده، اما بعید است که در این دور مذاکرات به جمع بندی برسیم. وی افزود:‌ممکن است لازم باشد هیأت ها برای مشورت های بیشتر به پایتخت ها مراجعه کنند.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند. دور پنجم مذاکرات برجام  سه‌شنبه گذشته با از سرگیری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام آغاز شده است. 

در چند روز گذشته و از زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک، چندین نشست دوجانبه و چند جانبه در سطح معاونین و مدیران سیاسی و همینطور در سطوح کارشناسی میان هیات های ایران با هیات های اتحادیه اروپایی،  سه کشور اروپایی و هیات های چین و روسیه برگزار شده است.

نشست ها در روزهای تعطیل بدون تغییر دنبال شده و گاه تا ساعات پایانی شب هیات ها در حال گفتگو بوده اند. دیروز روسای هیات‌های ایران، روسیه و چین برای بررسی و تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها و هماهنگی مواضع در محل گراندهتل وین دیدار کردند.

هیات ایرانی در این دیدار نقطه نظرات خود در خصوص متون پیش نویس و موضوعات باقی مانده را برای طرف های چینی و روس تشریح کرد. هیات های چین و روسیه نیز ضمن ارائه برخی نظرات و توضیحات، بار دیگر بر حمایت کامل خود از مواضع ایران تاکید کردند. هر سه هیات بر اهمیت تداوم کار به صورت جدی و به دور از هرگونه شتابزدگی یا تاخیر بی سبب تاکید کردند.

امروز (سه‌شنبه) هم رئیس هیات روسیه از دیدار با هیات آمریکایی مستقر در وین در حاشیه دور پنجم مذاکرات خبر داد و گفت که در این ملاقات درباره مسائل باقی‌مانده و ضروری برای احیای کامل اجرای برجام، گفت‌وگوهای صریحی داشته است.